گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۱۷ :: ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
استخراج ید در گلستان انحصاری نیست

اکنون سه شرکت دارای پروانه بهره‌برداری، ۱۳ شرکت دارای پروانه و ۹ شخص حقیقی، متقاضی استخراج ید در گلستان هستند.

 معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه استخراج ید در این استان انحصاری نیست، گفت: اکنون سه شرکت دارای پروانه بهره‌برداری، ۱۳ شرکت دارای پروانه و ۹ شخص حقیقی، متقاضی استخراج ید در گلستان هستند.

به گزارش روابط عمومی این سازمان هومن هادیان روز دوشنبه با بیان اینکه بزرگترین مشکل کارخانجات ید، پسآب آنها است بیان کرد: هنوز راه حل مشخصی برای تعیین تکلیف پساب ۳ کارخانه بهره بردار ید گلستان مشخص نشده اما راه هایی مانند ریختن در دریا و یا تزریق به زمین در دست بررسی است.

وی افزود: براساس تصمیمات استانی، تزریق پساب حاصل از استحصال ید به زمین راه حل فعلی است اما شرکت های بهره بردار، در حال احداث کانال و سایت تزریق به شکل آزمایشی هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به برخی اخبار مبنی بر وجود تشعشعات رادیواکتیو در پسآب این کارخانجات اشاره کرد و گفت : با توجه به بازدید میدانی و نمونه برداری توسط کارشناسان دفتر حفاظت در برابر اشعه و نتایج آنالیز نمونه ها، مقادیر بدست آمده در حد استاندارد پایه بین المللی است.

ید بعنوان ماده اولیه مهم و استراتژیک مورد نیاز بسیاری از صنایع غذایی، دارویی و پتروشیمی است و استخراج این ماده معدنی ضمن رفع نیاز داخل کشور از واردات این ماده معدنی، از مزیت امکان صادرات برخوردار است.

فقط هشت کشور امکان تولید این ماده معدنی را دارند و گلستان تنها تولید کننده ید در ایران است.

print

پاسخی بگذارید