تاریخ: ۱۰:۱۶ :: ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
اسکناس نو چند؟

پول‌فروشان خیابان فردوسی در آستانه سال نو، اسکناس‌های نو و تانخورده را به بازار آورده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر دسته ۱۰ هزار تومانی، یک میلیون و ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش اقتصادشمال ،هر ساله با آغاز اسفند ماه از چهارراه استانبول تا میدان فردوسی غیر از هیاهو همیشگی برای خرید اسکناس‌های خارجی، بازار خرید ریال نو و تانخورده ایرانی هم در این خیابان داغ می‌شود. از آنجایی که بانک‌ها هم هر ساله اسکناس در ایان پایانی سال ارائه می‌کنند، اما برخی فروشندگان اسکناس‌های نو نیز در بخش معامله اسکناس‌های کمیاب در بازار فعالیت دارند.

گزارش میدانی خبرنگارما از چهار راه استانبول تا میدان فروسی حاکی از این است که اسفند امسال دلال‌ها بیشتر بر روی فروش اسکناس و مسکوکی که تولید آنها متوقف شده مانور می‌دهند به طوری که به سختی می توان اسکناس ۲۰ تومانی را در بساطشان  پیدا کرد و هر بسته ۱۵۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. اما اسکناس ۱۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ تومانی نه تنها در بازار نیست بلکه به گفته یکی از این فروشندگان در ایام نوروز، متقاضی هم در بازار ندارد.

روند افزایشی قیمت بر روی اسکناس‌های ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی که از سوی بانک‌ها در حال عرضه است کمتر به چشم می‌خورد، به شکلی که یک بسته ۱۰۰ تایی ۵۰۰ تومانی حدود ۸۰ هزار تومان که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ هزار تومان گران‌تر شده و سال گذشته هر بسته ۵۰۰ تومانی حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود، همچنین یک بسته اسکناس ۱۰۰ تایی هزار تومانی و دو هزار تومانی هریک نسبت به سال قبل ۵ هزار تومان افزایش داشته و در بازار به ترتیب به قیمت ۱۲۵ و ۲۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

بیشتر بخوانید

 

هر بسته ۱۰۰ اسکناس پنج هزار تومانی نیز امسال ۵۳۵ هزار تومان در بازار رد و بدل می‌شود. همچنین یک بسته اسکناس ۱۰ هزار تومانی در بازار آزاد نیز یک میلیون و ۴۰ هزار تومان قیمت خورده که سال گذشته یک میلیون و ۳۵ هزار تومان بود. هر چند بانک مرکزی با توزیع پول نو رونق بازار اسکناس‌فروش‌ها کساد کرده؛ اما هنوز در مناطقی مانند چهار راه استانبول می‌توان دسته‌های اسکناس نو را جلوی پول‌فروش‌ها مشاهده کرد که در این ایام اگرچه بازاری کم رَمَق دارند اما همچنان دسته‌های اسکناس‌های تانخورده خود را گران‌تر به مردم می‌فروشند.

البته ناگفته نماند که بازاری رقابتی برای اندکی بالا و پایین نرخ اسکناس‌های نو میان این فروشندگان سیار وجود دارد به نحوی که می‌گویند هم‌صنفانشان ممکن است برخی اسکناس ها را هزار تا پنج هزار تومان هم بالا و پایین بفروشند.

print

پاسخی بگذارید