رئیس مرکز نوغانداری خواستار شد
تاریخ: ۱۲:۳۳ :: ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
افزایش  تعرفه واردات نخ ابریشم

رئیس مرکز نوغانداری به ترمیم تعرفه واردات نخ ابریشم به کشور در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال جدید افزایش تعرفه از 26 درصد به 40 درصد را خواستار شده ایم که امیدواریم به تصویب برسد.

 به گزارش اقتصاد شمال عدیل سرور زرگری با اشاره به برگزاری جلسه بررسی وضعیت صنعت نوغانداری کشور در رشت با حضور نماینده ولی فقیه در گیلان، بر ضرورت توسعه تولید پیله ابریشم تاکید و تصریح کرد: پرورش کرم ابریشم در ایران ریشه ای هزاران ساله دارد و در دوره صفویه سالانه سه هزار تن نخ ابریشم در کشور تولید می شد.
وی به مزایا و ظرفیت های موجود نوغانداری در کشور اشاره کرد و افزود: شرایط اقلیمی مناسب و متعدد کرم ابریشم در کشور مهیاست.
زرگری با بیان اینکه امکان پرورش کرم ابریشم سالانه دو تا سه مرتبه در مناطق معتدل کشور وجود دارد، اظهار داشت: دوره نوغانداری 45 روز است و اکنون در 22 استان کشور، کرم ابریشم پرورش داده می شود.
وی سرمایه گذاری کمتر و بازگشت سرمایه سریع تر در مقایسه با بعضی از فعالیت های تولیدی کشاورزی برای ایجاد مشاغل خانگی و ایجاد درآمد برای روستائیان را از مزایای پرورش کشور ابریشم خواند و بیان کرد: سال گذشته 25 هزار و 710 جعبه تخم نوغان در کشور توزیع شد که از این مقدار، تعداد 11 هزار و 45 جعبه در گیلان توزیع شده است.
زرگری به وجود 14 هزار و 713 هکتار توتستان در مناطق مختلف کشور نیز اشاره کرد و گفت: شش هزار و 665 هکتار توتستان نیز در استان وجود دارد.
وی با یادآوری اینکه تعرفه واردات نخ ابریشم در راستای حمایت از تولید داخلی 200 درصد در سال 1380 بود، خاطرنشان کرد: کاهش شدید تعرفه وارداتی در مقابل نخ ابریشم داخلی آسیب جدی به صنعت نوغانداری وارد کرده است.
زرگری همچنین از اجرای برنامه های آموزشی پرورش کرم ابریشم در 18 استان کشور خبر داد و بیان کرد: سال گذشته 38 درصد از آموزش های مرکز توسعه نوغانداری کشور در گیلان بود و امسال این آموزش ها به 43 درصد ارتقاء یافته است.
وی به توزیع نهال توت اصلاح شده در استان های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: 37 درصد از نهال های توت اصلاح شده در گیلان توزیع شده است.
رئیس مرکز نوغانداری کشور با اشاره به اختصاص 60 میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی در راستای اجرای طرح های نوغانداری و گردش سرمایه در استان های نوغان خیز کشور افزود: تفاهمنامه همکاری مشترک معاونت امور تولید دامی وزارت کشاورزی با کمیته امداد کشور در گیلان به صورت پایلوت منعقد شده است.
به گزارش ایرنا ، نوغانداری از صنایع سنتی و قدیمی در منطقه آسیا و البته ایران است که وضعیت آن در بیش از دو دهه گذشته با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده به طوری که اوج شکوفایی تولید پیله و ابریشم در کشور به سال 1379 بازمی گردد و بعد از آن صنعت نوغانداری درگیر خواب غفلت شد.
در کنار صنعت نوغانداری، ابریشم بافی به عنوان هنر صنعتی منحصر بفرد و بازارپسند مطرح است و با تولید نخ های ابریشمین زمینه ساز تولید دستبافته های سنتی و هنری در قالب فرش ها و تابلوفرش های دستباف ابریشمی می شود که در حقیقت همان ارزش افزوده و سودآورترین بخش در مرحله تولید ابریشم است.
سهم ایران از سبد تولید ابریشم دنیا کمتر از یک درصد است و از این حیث رتبه هشتم دنیا را دارد؛ البته این میزان تولید ابریشم ایران برابر با تولید پیله ابریشم در 12 کشور دنیاست اما بی مهری های گذشته به این صنعت بود که نفس های نوغانداری را به شماره انداخت ولی رونق و احیای دوباره نوغانداری در پنج سال اخیر با همت عالی و تدبیر ویژه دولت میسر شد، اقدامی که در دوره های گذشته بی سابقه بود.
45 روز کافی است تا تخم های کوچک و سیاه رنگ نوغان ثمربخش و به پیله های ارزشمند ابریشم بدل شود و به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی در کنار کشاورزی و باغداری در فصل بهار، رونق بخش سفره هزاران خانواده باشد.
اگرچه 20 استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید 85 درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می آید.
سال گذشته نوغانداران کشور بیش از 800 تن پیله تر ابریشم تولید کردند که از این میزان، حدود 423 تن آن سهم تلاش پیله وران استان گیلان بوده است. قابلیت پرورش کرم ابریشم در مناطق مختلف کشور و مکان های کوچک، سهولت کار، سرمایه گذاری اندک و درآمدزا بودن این فعالیت جانبی در بازه زمانی 45 روزه و ارزش افزوده فرآورده های آن مثل نخ و فرش از مهمترین مزایای پرورش کرم ابریشم است.
با پرورش هر جعبه تخم نوغان، معمولا حدود 35 کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود. از هر سه کیلوگرم پیله تر ابریشم، پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم به دست می آید.
پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین ماه هر سال آغاز می شود و پس از طی یک دوره حدود 45 روزه تا دو ماهه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می شوند.
مرکز توسعه نوغانداری کشور در رشت مستقر است.

print

پاسخی بگذارید