مسوول قرنطینه دامپزشکی گلستان خبرداد
تاریخ: ۱۲:۵۴ :: ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
افزایش صادرات خوراک طیور از گلستان

مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی گلستان گفت: طی ۶ ماه نخست امسال ۲۰ هزار و ۶۵۵ تن خوراک و مکمل غذای طیور با مجوز این اداره کل به خارج کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

علی اصغر میرافضلی  اظهار داشت: همچنین طی این مدت یک هزار و ۷۲۴ تن پای و پنجه مرغ، ۳۲۳ تن میگو، ۲۴۹ هزار قطعه پولت تخمگذار (غذای مرغ)، ۵۲۵ تن گوشت مرغ منجمد، ۱۵۰ هزار تخم مرغ نطفه دار گوشتی، ۵ میلیون و ۱۲۳ هزار قطعه جوجه یک روزه، ۲۲ تن آلایش مرغ، ۱۴ هزار عدد تخم بوقلمون، ۵۰ هزار قطعه جوجه یک روزه مرغ تخمگذار با مجوز دامپزشکی استان گلستان صادر شد.
به گفته وی، این مجوزها در صادرات میگو ۱۹۱ درصد و جوجه یک روزه ۱۷۱ درصد رشد داشته و در دیگر موارد برای نخستین بار انجام شد.
میرافضلی اضافه کرد: بیشتر این صادرات به کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ویتنام، هنگ کنگ و امارات متحده عربی بوده است.
به گزارش اقتصادشمال در استان گلستان ۳۳ کارخانه تولید خوراک دام و طیور فعالیت دارد که ضمن تامین نیاز واحدهای پرورشی استان و سایر استان ها، مازاد آن به خارج کشور صادر می شود.
همچنین سرپرست مدیریت صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت که در نیمه نخست امسال هفت هزار و ۸۸۳ تن انواع محصول کشاورزی فرآوری شده این استان با ارزش ۶ میلیون و ۵۹ هزار و ۹۳۲ دلار به خارج کشور صادر شد.
عید محمد فاروقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش حدود ۲٫۵ برابر افزایش را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: بیشتر محصولات کشاورزی صادر شده از گلستان از جمله خوراک آماده طیور، میگو و مرغ بوده است.
به گزارش اقتصادشمال استان گلستان هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را داراست و قطب پرورش طیور و دامپروری کشور محسوب می شود.
گلستان علاوه بر تولید میگو در مجتمع پرورشی گُمیشان و با استفاده از آب دریای خزر، حدود یکهزار واحد پرورش مرغ گوشتی، تخمگذار و تولید جوجه یک روزه، بیش از سه میلیون واحد دامی با تولید سالانه ۵۳۲ هزار تن فرآورده های خام دارد و در تولید مرغ گوشتی، تخمگذار و جوجه یک روزه و برخی از تولیدات دامی از جمله گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و عسل رتبه های برتر را میان استان های کشور دارد.
گلستان استانی روستامحور بر پایه اقتصاد کشاورزی است بطوریکه حدود نیمی از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری در روستاها زندگی کرده و غالبا مولد هستند.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید