در گیلان اتفاق افتاد
تاریخ: ۱۴:۲۳ :: ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
افزایش 83 درصدی صید ماهیان استخوانی

معاون صید و بنادر ماهی گیری گیلان از افزایش 83 درصدی صید ماهیان استخوانی در آبهای ساحلی خزر محدوده این استان خبر داد.

به گزارش اقتصاد شمال ،اکبر ایلدرم  اظهار داشت:سه هزار و 700 ماهی گیر در قالب 49 شرکت تعاونی پره از 15 مهر ماه امسال تاکنون یکهزار و 282 تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند.
وی یاداور شد: این مقدار صید که در 12 هزار بار پره کشی استحصال شده ، نسبت به مدت مشابه سال قبل 83 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی بیشترین میزان صید گونه ماهی کفال با 739 تن با 58 درصد صید را شامل می شد.
ایلدرم افزود: 517 تن از صید مربوط به ماهی سفید با 40 درصد صید و سایر گونه ها نظیر کپور ، سیم ، زرد پر ، اردک ماهی و سایر گونه ها 27 تن دو درصد صید را شامل می شود .
معاون صید و بنادر ماهی گیری گیلان ارزش فروش ناخالص صید این مقدار ماهی صید شده را حدود 50 میلیارد تومان عنوان کرد .
به گفته وی متوسط سرانه صید هر شرکت صید پره گیلان از ابتدای مهلت مقرر تاکنون 26 تن و حداقل میزان صید مربوط به شرکت تعاونی موج گل آستارا با سه تن و حداکثر صید شرکت قلم گوده شهرستان رشت با 86 تن بوده است.
ایلدرم افزود: در این مدت 388 ماهی نارس خاویاری نیز به صورت تصادفی به تور صیادان افتاده که جهت بازسازی و رشد کامل به چرخه حیات بازگردانده شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن در چله خشکی که از اوایل دی ماه شروع شده و تا نیمه های بهمن ادامه خواهد داشت اکثر شرکتهای غرب گیلان در حوزه آستارا، انزلی و تالش تعطیل یا تعدادی نیمه فعال هستند .
وی با اشاره به این که در این ایام ماهی سفید به دلیل سرمای آب به اعماق مهاجرت می کند اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین فعالیت صید در شرق گیلان و حوزه کیاشهر تا چابکسر صورت می گیرد.
سه هزار و 700 ماهی گیر در قالب 49 شرکت تعاونی صید پره از 15 مهر ماه در گیلان مشغول صید ماهیان استخوانی از دریای خزر در محدوده ی آستارا تا چابکسرهستند.
مهلت صید ماهیان استخوانی در گیلان به استثنای معدودی از صیدگاه های شمال غرب استان از 15مهرماه تا 15 فروردین ماه است که بنا به شرایط آب و هوایی گاه چند روزی تغییر می کند .
روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته می شود .کار کشیدن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با بهره گیری از نیروی تراکتور انجام می شود.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید