تاریخ: ۲۰:۴۲ :: ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
اقتصادی‌ شدن کشاورزی گلستان نیازمند راه‌اندازی صنایع تبدیلی

کشاورزی استان گلستان با برخورداری از زمینه تولید انواع محصولات با حجم و کیفیت فراوان و مطلوب، برای اقتصادی شدن نیازمند اقدامات زیربنایی و موثری مانند راه‌اندازی صنایع غذایی و تبدیلی است.

کارشناسان حوزه کشاورزی گلستان معتقدند: توسعه صنایع غذایی و تبدیلی و حمایت از سرمایه گذاران در حوزه های اداری، بازاریابی داخلی و خارجی و بانکی در پرداخت تسهیلات به صورت ویژه باید مدنظر قرار گیرد تا منفعت بیشتری عاید ساکنان این خطه شود.

به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان، ۲۱۴ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی گلستان مشغول فعایت هستند که ۳۸ درصد اشتغال خالص این استان را به خود اختصاص داده اند.

مختار مهاجر اظهار داشت: این بهره برداران در سال زراعی ۹۷ در بخش های دام، زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع ۴ میلیون و ۹۸۳ هزار تن انواع محصولات را تولید کردند.

تداوم کم توجهی به ضرورت سرمایه گذاری در راه اندازی صنایع غذایی و تبدیلی مورد نیاز گلستان برای بهره وری بیشتر و بهتر از تولیدات و خام فروشی محصولات کشاورزی و باغی استان، یکی از دلایل پایین ماندن درآمد سرانه ساکنان این خطه به شمار می رود که استاندار گلستان بر استفاده بیشتر از ظرفیت بخش کشاورزی با رونق صنایع تبدیلی تاکید کرد.

هادی حق شناس گفت که بهره برداری از صنایع تبدیلی علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد انگیزه در تولید محصولات با کیفیت‌تر، موجب ایجاد فرصت های شغلی جدید نیز خواهد شد.

وی با اشاره به رتبه بالای گلستان در تولید اغلب محصولات کشاورزی، بر توقف خام فروشی این تولیدات تاکید داشته و می گوید: با تمام توان از هر طرحی که باعث فرآوری کالا و ارزش افزوده برای مردم شود، حمایت می کنیم.

وی اضافه کرد: ایجاد صنایع مرتبط و تکمیل زنجیره تولید برای فرآوری محصولات کشاورزی، اشتغال پایدار و افزایش درآمد سرانه مردم گلستان را رقم خواهد زد.

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز می گوید: در کنار ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی استان باید سرمایه گذاری برای بازار آن در داخل و خارج از کشور مورد توجه قرار بگیرد.

عیدمحمد فاروقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین بر جدی گرفتن سرمایه گذاری در ایجاد زنجیره و خوشه صنعتی و توسعه بازار فروش محصولات فرآوری شده در بخش کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: بیشتر واحدهای تولیدی بخش کشاورزی در استان، کوچک هستند که نیاز مبرم به حمایت در تولید و بازاریابی دارند.

وی به توجه سازمان جهادکشاورزی گلستان در گسترش سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشارزی اشاره کرد و افزود: با استقرار تنوع صنایع تبدیلی براساس اولویت های تعیین شده، مازاد محصولات خام بخش کشاورزی استان به سمت فرآوری هدایت خواهد شد.

فاروقی اضافه کرد: در این راستا از ابتدای امسال ۱۰۱ پرونده با سرمایه گذاری ۶ هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال از محل تامین منابع مالی، اشتغال پایدار، بازسازی و نوسازی، کمک فنی و اعتباری و رونق تولید برای فرآوری محصولات کشاورزی استان با ظرفیت اسمی افزون بر ۲۰۰ هزار تن تشکیل شد.

وی گفت: همچنین امسال ۸۸ پرونده با سرمایه گذاری ۵ هزار و ۶۶۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در کارگروه استانی تصویب و برای پرداخت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شد.

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: از این تعداد پرونده معرفی شده به بانک های عامل در استان، فقط هشت درصد آن معادل ۱۳ پرونده با سرمایه گذاری ۴۰۹ میلیارد ریال پرداخت شده که این رقم با توجه به استقبال سرمایه گذاران، ناچیز است.

وی گفت: از مدیران بانک های عامل در استان انتظار می رود با توجه به نامگذاری امسال به نام رونق تولید، در پرداخت تسهیلات برای استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی در فرآوری محصولات خام تولیدی استان عجله کنند.

به گفته وی تمامی سرمایه گذاران استفاده از تسهیلات بانکی برای ایجاد صنایع تبدیلی استان، بومی هستند.

استان گلستان در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه های اول تا ششم کشور را دارد که از آن جمله می توان به سویا، خاویار، دانه روغنی کلزا، گندم، گوشت مرغ، جو، آفتابگردان، پنیه، توتون، پیله تر ابریشم، برنج، هلو، آلو، خرمالو و زیتون اشاره کرد.

گلستان واقع در شمال کشور با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا از جایگاه ممتازی در تولید محصولات کشاورزی در کشور برخوردار است .

ایرنا

print

پاسخی بگذارید