در آینده نزدیک رخ می دهد
تاریخ: ۲۲:۵۴ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
امضای قرارداد تجارت آزاد اتحادیه اوراسیایی و ایران

قرارداد تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در آینده نزدیک امضا می شود.

به گزارش اقتصاد شمال به نقل از راشاتودی، انتظار می رود قراردادهای تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه (EEU) و سنگاپور، هند، مصر و ایران و چند کشور دیگر  در آینده نزدیک بسته شود .
معاون اول وزیر صنعت روسیه گفت : « کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی در حال حاضر از 7500 شیوه بدون عوارض مثل سهمیه‌ها، مجوزها، محدودیت‌ها و تحریم ها در رابطه با کالاهای صنعتی استفاده می‌کنند» .
وی گفت:« بنابراین به نظر ما اگر فعالانه به سمت عقد قرارداد هایی در مورد منطقه تجارت آزاد پیش برویم، بسیار پربازده خواهد بود» .
به این ترتیب می‌توان صادرات را در چهارچوب قطب های تجاری منطقه‌ای بهبود بخشید. این کار قطعاً در این شرایط چالش برانگیز و بسیار حساس بازارهای جهانی به فراهم آوردن فرصت بهبود صادرات روسیه کمک میکند» .
اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) که بر اساس اتحادیه گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس استوار است در سال 2015 تشکیل شد . بعد ارمنستان و قرقیزستان هم به آن پیوستند . در 2016 ویتنام اولین کشور غیر منطقه ای بود که به این بلوک پیوست. این اتحادیه طراحی شده تا جریان آزاد خدمات، سرمایه و کارگران را بین کشورهای عضو فراهم سازد .
بیش از 40 کشور و سازمان بین المللی شامل چین، اندونزی و رژیم صهیونیستی به همراه برخی کشورهای آمریکای جنوبی علاقه خود را به عقد قرارداد تجارت آزاد با EEU نشان داده اند. این بلوک تجاری مذاکراتی هم با کره‌جنوبی، مصر و هند انجام داده است .
ایران قراردادی موقت با این بلوک اقتصادی در سال گذشته امضا کرد و انتظار می رود طی سه سال قراردادی همه‌جانبه بسته شود .

تسنیم

print

پاسخی بگذارید