تاریخ: ۵:۲۰ :: ۱۳۹۷/۰۹/۰۵

«رانت فامیلی» این دو کلمه آفتی است که مدیران نباید به آن دچار شوند. استخدام اقوام در مناصب دولتی مغایر وعده‌های رئیس‌جمهور به مردم است و در شرایطی که بسیاری از جوانان با مدرک تحصیلی معتبر و توانمند بیکار هستند، به‌کارگیری اقوام وزرا در مناصب دولتی نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی مردم به دولت ندارد.

مطهره شفیعی: چندی قبل کمپین «فرزندت کجاست؟» به راه افتاد و از دولتمردان و نمایندگان مجلس خواستند که درباره وضعیت فرزندانشان توضیح دهند که برخی از مسئولان چنین کردند به عنوان نمونه مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس گفت: «من چهار فرزند داشتم که یکی از آنها فوت کرده است و سه فرزند دیگر دارم. همچنین سه نوه دارم که به زودی چهار نوه می‌شوند. یکی از فرزندانم مدرک PHD فیزیک خود را با معدل بالای هفده از دانشگاه شریف اخذ کرده و اکنون عضو هیات علمی دانشگاه سهند است. یکی دیگر از فرزندانم در حال گذراندن پایان‌نامه در مقطع PHD در رشته برق کنترل است که بورسیه خارج بود، ولی اکنون در ایران است. دخترم نیز مدرک کارشناسی ارشد شیمی خود را از دانشگاه شریف اخذ کرده و کارمند جم است». محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه هم از این کمپین استقبال کرد و نوشت: «پسرم لیسانس برق و فوق لیسانس مدیریت بازار دارد و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و استخدام هیچ جایی نیست و در حوزه مدیریت بازار، کار مشاوره‌ای انجام می‌دهد. دخترم طراح داخلی است و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و برخی اوقات طراحی داخلی برای دوستان و اقوام انجام می‌دهد. دامادم فوق لیسانس مدیریت دارد و مدیر یک شرکت خصوصی است. عروسم دکترای نانوتکنولوژی دارد و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و به طور پاره وقت در دانشگاه فعالیت دارد.» اما وقتی نوبت به وزیر کشور رسید، او در پاسخ به این سوال که قبلا گفته بودید سه بیکار فوق لیسانس درمنزل دارید، آیا هنوز هم بیکارند و آیا پسر هستند یا دختر؟ گفت: «بله، دختر هستند که کار ندارند، پسرم شاغل است؛ بعد از اینکه این موضوع را مطرح کردم، چندین نفر به من پیشنهاد کردند حاضرند آنها را استخدام کنند که در پاسخ به پیشنهادشان گفتم: شما اگر حاضرید فرزندان من را استخدام کنید بروید و فرزندان دیگران را استخدام کنید، بیکار زیاد است، من اگر قرار بود از رابطه استفاده کنم که تا الان استخدام می‌شدند.»
پسر رحمانی فضلی در وزارت اقتصاد؟
این ادعای وزیر کشور با واقعیت تطبیق ندارد و واقعیت روز شنبه فاش شد. در یک کانال تلگرامی‌اش نوشته شد: «با حکم فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، در روز پنجشنبه اول آذر، هادی رحمانی فضلی، پسر وزیر کشور به عنوان مشاور جوان وزیر جدید منصوب شد. در اخبار رسمی منتشره پسوند فضلی از نام فرزند وزیر حذف شده است.» اکنون این سوال مطرح است که چرا پسر وزیری که از بیکاری جوانان کشور گلایه دارد و به دیگران توصیه می‌کند فرزندان دیگران را استخدام کنند، در وزارت اقتصاد مشغول کار شده است؟ مگر غیر از این است که جوانان دیگری با توانایی بهتر از فرزند عبدالرضا رحمانی فضلی در کشور حضور دارند که بیکار هستند؟ قرار است این دوگانگی حرف و عمل چگونه توجیه شود؟ وزارت کشور از جمله وزارتخانه‌های مهم کشور است که موضوعات حساسی مانند برگزاری انتخاب را برعهده دارد، آیا جامعه می‌تواند با چنین تضاد رفتاری به عملکرد این وزارتخانه اطمینان داشته باشد؟
فریب افکار عمومی؟!
مسیری که در انتصاب پسر وزیر کشور طی شد، علاوه بر متضاد بودن با آرمان‌های دولت، تلاشی هم شد برای افکار عمومی. چنانکه در زمان اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها در مورد انتصاب مشاور وزیر اقتصاد از عنوان «هادی رحمانی» استفاده شده بود و حتی سایت صداوسیما، سایت الف، خبرآنلاین و… از عنوان کامل مشاور وزیر خبر نداشتند. فارس هم نوشته بود: «وزیر اقتصاد همچنین طی حکم دیگری، هادی رحمانی را به عنوان مشاور جوان وزیر منصوب کرد.» نکته قابل تامل آنجاست که پس از اصلاح نام خانوادگی هادی رحمانی فضلی، وزیر اقتصاد چنین به توجیه موضوع پرداخت: «اینکه هادی رحمانی فضلی پسر وزیر کشور است، کاملا درست است، اما علت انتخاب او به عنوان مشاور جوان، نسبتش با رحمانی فضلی نیست؛ بلکه آشنایی شخص خودم از توانمندی‌های ایشان است.» دژپسند از حذف‌ پسوند «فضلی» از نام هادی رحمانی فضلی ادعایی مطرح نکرد‌.
شایسته سالاری فقط در شعار 
از سوی دیگر مگر شعار دولت دوازدهم شایسته سالاری نیست؟ معیار تشخیص این شایسته سالاری چیست که به‌رغم حضور متخصصان امور اقتصادی ناگهان قرعه به نام فرزند وزیر کشور می‌افتد؟ این انتصاب نوعی بدبین کردن جامعه به اهداف رئیس جمهور و دولتمردان نیست؟ بازتاب این انتصاب به حدی پیش رفت که جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و از فعالان سیاسی سابق در توئیتر خود نوشت: «جناب آقای روحانی! ‏انتصاب فرزند وزیر کشور توسط وزیر اقتصاد به‌عنوان مشاور در راستای همان شایسته‌سالاری است که جنابعالی و دولتمردانت از آن دم می‌زنید؟» به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور برای حفظ اعتبار دولت و شعارهایی مبنی بر عدم تبعیض در جامعه باید اقدامی در این راستا انجام و اقوام وزرا را عزل کند تا مردم بتوانند صداقت دولت را بهتر باور کنند.
دفاع وزیر اقتصاد از پسر وزیر کشور
پس از افزایش انتقادات به انتصاب فرزند وزیر کشور در وزارت اقتصاد بود که دژپسند درباره این انتصاب چنین توضیح داد: «اینکه هادی رحمانی فضلی پسر وزیر کشور است، کاملا درست است، اما علت انتخاب او به عنوان مشاور جوان، نسبتش با رحمانی فضلی نیست بلکه آشنایی شخص خودم از توانمندی‌های ایشان است، زیرا او از دوره کارشناسی، یکی از دانشجویان خوبم بوده و به همین دلیل وقتی در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل شد، وی را به عنوان کمک استاد انتخاب کردم که در امور آموزشی و تحصیلی به بنده کمک می‌کرد.» وی ادامه داد:«ایشان در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است. بنابراین این گونه باید گفت ایشان سه مقطع تحصیلی خود را در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده و خودم نیز از توانمندی‌های علمی هادی رحمانی فضلی آگاهی دارم. دلیل انتخاب او به عنوان مشاور وزیر نیز صرفا به‌دلیل جوان بودن و توانمندی‌هایش بوده تا ارتباط مناسبی با جوانان کشور و به خصوص جوانان اقتصاددان برقرار کند. آشنایی من با ایشان نیز در زمانی بوده که هیچ‌گونه رفاقت و ارتباطی با پدر ایشان نداشته‌ام».
اقوام دور هم جمع بودند!
ظاهرا «رانت فامیلی» معطوف به حضور هادی در وزارت اقتصاد نیست چنان‌که چندی قبل گفته شد سیدسلمان سامانی نیز از نزدیکان رحمانی فضلی است که آخرین عنوانش رئیس شورای شهر فاروج بوده واکنون خودش را در قامت قائم مقام رحمانی فضلی معرفی می‌کند. بار دیگر گفته شد که داماد رحمانی فضلی هم در وزارت کشور و هم در دانشگاه آزاد آکسفورد حضور داشته است. دو برادر همسر رحمانی فضلی آقایان«راحتی قوچانی» هم در وزارت کشور بودند، البته یکی از آنها قطع قرارداد شده است! این نسبت‌های فامیلی در سایت‌های رسمی خبری منتشر شده است. اما اسفند سال گذشته محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف ‌سازی و سالم ‌سازی اقتصادی و انضباط مالی مدعی فامیل بازی در وزارت کشور شده بود.

منبع:آرمان

print

پاسخی بگذارید