تاریخ: ۲۱:۳۷ :: ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
انتقاد رییس دادگستری گلستان از ساخت و ساز غیرمجاز در روستای زیارت

رئیس کل دادگستری گلستان با گلایه از ادامه ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای تفریحی و کوهستانی زیارت گرگان گفت که دستگاه‌های مسئول برای جلوگیری از این تخلفات کوتاهی کردند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری گلستان، حیدر آسیابی روز دوشنبه در جلسه استانی شورای حفظ حقوق بیت‌المال اظهار داشت: اگر دستگاه های متولی مانند آب منطقه ای برای تعیین حریم و بستر رودخانه و امور اراضی برای حفظ زمین های کشاورزی منطقه زیارت دقت بیشتری داشتند نیازی به صدور حکم قضایی و قلع و قمع نبود.

وی بیان کرد: برخی دستگاه های متولی نداشتن ادوات و ماشین آلات را علت تاخیر در تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه زیارت اعلام کردند که این دلایل پذیرفتنی نیست.

رییس کل دادگستری گلستان تاکید کرد : از این پس دادستانی با عنوان ترک فعل و مسامحه در انجام وظایف قانونی برای مدیران دستگاه های متولی برخورد قانونی خواهد کرد.

آسیابی ادامه داد: امور اراضی و آب منطقه ای با استفاده از ظرفیت های قانون باید جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرند و نباید فقط به صدور اخطار بسنده کرد.

وی با اشاره به حدنگاری  ۹۹ درصد اراضی ملی و منابع طبیعی گلستان گفت: سند دار شدن اراضی ملی و منابع طبیعی استان مانع دست اندازی و زمین خواری بیشتر خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان هم در این جلسه از عزم دادستانی برای اجرای احکام قلع و قمع بناهای غیرمجاز خبر داد و از مردم خواست با ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین های خارج از بافت سرمایه خود را هدر ندهند.

محمود اسپانلو افزود: برای سرعت بخشیدن به اقدامات این حوزه، شعبه ویژه رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز و دست اندازی به اراضی ملی و انفال راه اندازی و مسئولیت آن را به یکی از قضات توانمند سپرده شد.

تعیین تکلیف مستثنیات در محدوده اراضی منابع طبیعی، توقف برداشت آب از چشمه ها و رودخانه زیارت، جمع آوری انشعابات برق در ساخت و سازهای غیرمجاز  و الزام دستگاه ها به دریافت زودتر سند برای اراضی دولتی از دیگر مصوبات جلسه امروز شورای حفظ حقوق بیت المال استان گلستان بود.

بر اساس اطلاعات دریافتی ۳۲۰ هکتار از محدوده مسکونی روستای زیارت در طرح هادی و مجاز قرار گرفته و یک بلوک مسکونی مشتمل بر صدها منزل مسکونی به مساحت ۷۴ هکتار در بخش شمالی و یک بلوک مسکونی مشتمل بر چند صد منزل مسکونی در جنوب و شرق این روستا به صورت غیر مجاز احداث شده است.

به گزارش ایرنا مستند به آمار اداره امور اراضی گلستان، در روستای زیارت بیش از هزار و ۵۰۰ واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهاد کشاورزی را ندارند و ساخت آنها مربوط به قبل از دهه ۷۰ شمسی است.

روستای زیارت دارای ۹۰۰ هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات است که بیشتر این زمین‌ها از شیب ۱۲ تا ۱۵ درصد برخوردار بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

روستای زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود.

در راستای تثبیت آثار باستانی و تاریخی استان گلستان، بافت قدیمی و زیبای روستای زیارت در فهرست آثار ملی کشور با شماره ۵۰۳ ثبت شد.

روستای گردشگری زیارت با ۴۷۸ واحد مسکونی روستایی دارای یکهزار و ۹۶۴ نفر جمعیت در دهستان استرآباد جنوبی از توابع بخش مرکزی گرگان واقع است و از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و تاریخی برخوردار است.

print

پاسخی بگذارید