گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۸:۰۱ :: ۱۳۹۸/۰۴/۰۳

استاندار گیلان گفت: در موضوعات مرتبط با استفاده از مواهب طبیعی و معیشت مردم، رونق درآمد و اشتغال از ماه‌های پایانی سال ۹۶ اقدامات مثبتی با همکاری نهادهای نظارتی و قضایی شروع شده است.

مصطفی سالاری روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت هفته قوه قضائیه در دادگستری گیلان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر شأن، منزلت و جایگاه قضاوت در جامعه را بسیار رفیع، مهم و تعیین کننده دانست و افزود: اگر این جایگاه به خوبی حراست شود بسیاری از کاستی‌های دیگر را می‌تواند رفع کند.

وی با بیان اینکه در رابطه مردم و حاکمیت حلقه‌های مختلفی وجود دارد که دستگاه قضائی به عنوان حلقه آخر تعریف می‌شود، گفت: وجود اعتماد به حلقه آخر باعث می‌شود تا ضمن ایجاد نظم در حلقه‌های ماقبل آن، اهمیت مسند قضا نیز به وضوح مشخص شود.

وی مراقبت از اجرای صحیح قوانین را بر عهده نهادهای نظارتی رسمی و مردمی عنوان و تصریح کرد: نظارت نهادهای مردمی بر اجرای درست قوانین از طریق امر به معروف و نهی از منکر توسط شهروندان، می‌تواند از طریق سمن‌ها، فضای مجازی و رسانه‌ها انجام شود که بخشنامه طرح نظارت مردم بر دولت در همین راستا صادر و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه رسالت محاکم و قضاوت بسیار عظیم است، افزود: انجام اقدامات پیشگیرانه منجر به کاهش ورودی پرونده به دادگاه‌ها و انجام مراحل قضائی می‌شود.

استاندار گیلان توجه به مراجع تخصصی شبه قضائی و تقویت آن را یکی از موارد مورد تأکید رئیس دستگاه قضا در گفتگوی شب گذشته با مردم عنوان و بیان کرد: دادرسی در مراجع شبه قضائی علاوه بر اینکه تابع تشریفات سخت‌گیرانه و البته ضروری قضائی نیست به صورت تخصصی و کارشناسانه انجام می‌شود و آرای آن نیز توسط یک ترکیب قضائی و اجرایی صادر می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها شاهد کاهش بروز اختلافات و وقوع جرایم باشیم تا قضات با آرامش بیشتری بتوانند به پرونده‌ها رسیدگی کنند.

وی همکاری قوای قضائیه، مجریه و مقننه در سطح کلان و رسیدگی به موارد اثرگذار مرتبط با مردم را بسیار دارای اهمیت دانست و افزود: توجه به چنین مواردی کاهش ورودی پرونده به محاکم، تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و صدور آرای مستدل و دقیق با فراغت بیشتر قضات را به دنبال دارد.

سالاری تعامل بالای موجود میان دستگاه‌های قضائی، اجرایی، نظارتی و امنیتی استان را بسیار مطلوب و کم‌نظیر خواند و گفت: در موضوعاتی که در راستای استفاده از مواهب طبیعی و مرتبط با معیشت مردم، رونق درآمد و اشتغال گیلانیان بود از ماه‌های پایانی سال ۹۶ اقدامات مثبتی با همکاری نهادهای نظارتی و قضائی شروع شد.

وی با قدردانی ویژه از مشارکت جدی رئیس کل دادگستری و بازرس کل استان در مسیر تدوین شیوه‌نامه‌های ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه‌ها، لایروبی و احیا آب‌بندان‌ها، احداث شناگاه‌ها و در آینده نزدیک زراعت چوب گفت: تصویب این شیوه‌نامه‌ها حاصل خرد جمعی، اجماع کارشناسانه و دغدغه‌مندی مسئولان حاضر در بیش از ۱۵ جلسه طولانی مدت طی حدود هفت ماه بوده است.

سالاری با بیان اینکه خرد جمعی موجود در تدوین شیوه‌نامه‌ها می‌تواند در ۲۰ تا ۳۰ موضوع مرتبط با توسعه گیلان تسری یابد، گفت: در مسیر تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه‌ها هیچ عاملی جز دغدغه مسائل معیشتی مردم و توسعه گیلان وجود نداشته و ندارد.

وی به طرح موضوع ساماندهی شناگاه‌های ساحلی در نشست با جمعی از مبلغان فرهنگی گیلان و توجه بسیار به مسائل فرهنگی در این شیوه‌نامه اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای اجرای شیوه‌نامه ساز و کار رعایت مسائل اجتماعی و فرهنگی و ضمانت اجرای آن توسط سرمایه‌گذار احداث شناگاه مدنظر قرارگرفته که آثارش را می‌توانیم با تعیین ساختار مشخص به خوبی مشاهده کنیم.

سالاری با بیان اینکه گردشگران در سفر به گیلان به طور طبیعی نیازمند محلی برای اقامت هستند، گفت: اقامت در محل‌های شناسنامه‌دار همچون مجتمع‌های بوم‌گردی و نیز واحدهای اقامتی داخل سواحل، مانع عدم رعایت مسائل فرهنگی خواهد شد.

در پایان این مراسم ۴۰ نفر از قضات و کارکنان دادگستری گیلان با اهدای لوح سپاس توسط استاندار گیلان و رئیس کل دادگستری گیلان قدردانی شدند.

هفتم تیرماه مصادف با سالروز شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش و این هفته به نام هفته قوه قضائیه نام گرفته است.

print

پاسخی بگذارید