تاریخ: ۱۳:۱۱ :: ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
انزلی پیشران توسعه

منطقه آزاد انزلی پیشران توسعه همکاری حوزه خزر است.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در دیدار با کمال دهقانی فیروزآبادی، رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس گفت: منطقه آزاد انزلی نقش موثری در توسعه همکاری های منطقه ای ایران  با کشورهای حاشیه خزر دارد.

 مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی ، محمد ولی روزبهان در این نشست با تقدیر از پیگیری های فراکسیون مناطق آزاد در رفع مسائل قانونی و مشکلات پیش روی سرمایه گذاران این مناطق، افزود : تشکیل فراکسیون مناطق آزاد در مجلس دهم از نقاط عطف این دوره از مجلس بود که زمینه آشنایی بیشتر نمایندگان با ظرفیت ها و توانمندیهای مناطق آزاد را فرآهم نموده و بخش عمده ای از ذهنیت منفی علیه این مناطق را برطرف کرده است.

وی  با تقدیر از تلاش های دکتر فیروزآبادی با عنوان دومین مدیرعامل منطقه آزاد انزلی، نقش مجلس را در پشتیبانی از اجرای تمامی مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد از سوی دیگر نهادها، حائز اهمیت عنوان و تصریح کرد: با عنایت به زیرساخت های  موجود و در حال ساخت در این منطقه که مهمترین آنها مجتمع بندری کاسپین و پسکرانه بزرگ آن بهمراه اتصال این بندر مهم کشورمان به خط ریل سراسری است؛ شبکه حمل و نقل ترکیبی کشورمان تکمیل شده و بنادر جنوبی و شمالی ایران به یکدیگر متصل می شوند تا نقش اصلی خود را در عرصه ترانزیت بین المللی و جهانی مابین آسیا و اروپا ایفا نمائیم و جایگاه کشورمان در حوزه های اقتصاد بین المللی نیز تقویت شود.

دکتر کمال دهقانی فیروزآبادی، رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست نقش منطقه آزاد انزلی را در توسعه همکاریهای منطقه ای کشورمان موثر ارزیابی  و با تقدیر از اقدامات صورت گرفته و برنامه های توسعه ای در حال پیگیری از سوی این سازمان تصریح کرد: براساس آمار عملکردی موجود، منطقه آزاد انزلی یکی از مناطق پیشرو در حوزه های صادراتی و توسعه مناسبات بین المللی کشورمان می باشد که در مسیر تحقق تمامی اهداف ایجاد این مناطق در سطح ملی و بین المللی در حال فعالیت است.

وی با تاکید بر عزم فراکسیون مناطق آزاد در اجرای تمامی مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد و تمکین از نص قانون را نخستین و مهمترین ساز وکار تقویت مناطق اعلام و تصریح کرد: با عنایت به ظرفیت های قانونی و موقعیت جغرافیایی هر یک از مناطق آزاد، این مناطق از فرصت ها و مزیت های خوبی برای گسترش همکاری های منطقه ای با کشورهای همسایه برخوردارند و در این میان منطقه آزاد انزلی در توسعه روابط اقتصادی ما با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا حائز اهمیت است.

همچنین بر اساس این گزارش  رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان همچنین در دیدار دیگری با اسدالله عباسی عضو  و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دیدار کرده و در خصوص راهکارهای افزایش همکاری های این سازمان  به گفتگو پرداخت .

روزبهان در این جلسه با اشاره به ظرفیت های نمایندگان مجلس در پیشبرد اهداف مناطق آزاد، به ارائه تحلیلی از شرایط و برنامه های توسعه ای منطقه متبوع خود در حوزه های زیرساختی و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای پرداخت.

وی اظهار داشت: با عنایت به رویکرد حمایتی دولت و مجلس محترم نسبت به توانمندیهای این منطقه، زیرساخت های موجود، رویکرد منطقه آزاد انزلی ایفای نقش محوری در ترانزیت بین قاره ای میان آسیا و اروپا از طریق تقویت کریدورهای شمال-جنوب، چین،قزاقستان، ایران و تراسیکا، با محوریت این منطقه است.

وی به واکاوی شرایط تحریمی کشورمان و برخی مشکلات در مسیر اجرای تمامی مزایا و معافیت های قانونی برای حمایت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی پرداخت و افزود: استراتژی اصلی منطقه آزاد انزلی، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی از طریق اجرای بسته های حمایت و تشویقی از صادرکنندگان، شرکت های کارآفرین و دانش بنیان بوده و در این مسیر نیز تعاملات خوبی با کشورهای حوزه دریای خزر و اوراسیا ایجاد شده و این راهبرد با قدرت بیشتر توسعه خواهد یافت.

نماینده مردم شهرستان های رودسر و املش نیز در این دیدار با اشاره به عملکرد خوب منطقه آزاد انزلی ظرف سالهای اخیر، این منطقه را یکی از مهمترین محورها و مزیت های توسعه ای گیلان بیان داشت و افزود: با توجه به ظرفیت های متنوع منطقه آزاد انزلی در حوزه های ترانزیتی، گردشگری و تولیدی، و کمبودهای موجود در سطح گیلان، این منطقه می تواند به عنوان پیشران توسعه استان نقش بسزایی در افزایش همکاری ها با کشورهای همسایه و به ویژه اوراسیا داشته باشد.

عضو و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از مناطق آزاد و منطقه آزاد انزلی، در جهت حمایت از تولید، اشتغال مولد و صادرات است، اضافه کرد: دغدغه تمامی نمایندگان از جمله نمایندگان گیلانی مجلس شورای اسلامی کمک به تولید، اشتغال و افزایش قدرت اقتصادی کشورمان در دوران تحریم های ظالمانه امریکا است و این سیاست از طریق همراهی و همکاری در رفع مشکلات و دل مشغولی های سرمایه گذاران مناطق آزاد تداوم خواهد داشت.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است . کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانکها و موسسات مالی – بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

print

پاسخی بگذارید