تاریخ: ۵:۳۸ :: ۱۳۹۶/۰۷/۲۲

آمارهای انتشاریافته از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد نرخ سود سپرده‌های بانکی در ایران طی ‌سال میلادی تنها از نرخ سود سپرده‌های بانکی در ۴ کشور بلاروس،‌ یمن، ترکیه و اوگاندا کمتر بوده است.

به نقل از بانکر، در سوئد نرخ بهره بانکی منفی است. یعنی اگر کسی بخواهد پول خود را در بانک به‌صورت سپرده بانکی نگهداری کند، باید هزینه آن را پرداخت کند. آمارهای انتشاریافته از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد، سودی که بانک‌های ایران بابت سپرده‌های مردم پرداخت می‌کنند یکی از بالاترین‌ها در میان ۱۳۸ کشور جهان است. نرخ سود سپرده‌های بانکی در ایران طی ‌سال میلادی تنها از نرخ سود سپرده‌های بانکی در ۴ کشور بلاروس،‌ یمن، ترکیه و اوگاندا کمتر بوده است.

بانک‌های بلاروسی بالاترین سود را به سپرده‌های مشتریان خود می‌پردازند. نرخ سود سپرده در این کشور طی‌ سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۲.۳‌درصد اعلام شده است. این رقم برای یمن ۱۹.۵ درصد، ترکیه ۱۶.۴‌درصد و اوگاندا ۱۶.۲‌درصد اعلام شده است. ایران نیز پس از این کشورها در رتبه پنجم از نظر بالا بودن نرخ سود سپرده قرار گرفته است. ونزوئلا با نرخ سود سپرده ۱۴.۵ درصدی،‌ اوکراین با ۱۳ درصد، سائوتوم با ۱۲.۹ درصد، آرژانتین با ۱۲‌درصد و بنگلادش با ۱۱.۷‌درصد در رتبه‌های ششم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند.
به نوشته شهروند، کشور سوییس و سوئد کمترین نرخ سود سپرده را در جهان دارند. نرخ سود سپرده‌ها در این دو کشور منفی است. در نمودار زیر نرخ بهره بانکی در کشورهای مختلف با ایران مقایسه شده است.
print

پاسخی بگذارید