تاریخ: ۲۲:۲۳ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
این سندها را کمتر می بینید

نمایشگاه "چهل سال اسناد تئاتر انقلاب اسلامی" جمعه ۲۶ بهمن در موزه فلسطین مؤسسه فرهنگی هنری صبا با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی افتتاح شد.

سرویس فرهنگی اقتصاد شمال ،نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر انقلاب اسلامی ایران، برای نخستین بار در قالب سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حال برگزاری است.

این نمایشگاه ارائه‌ای جدید از اسناد تئاتر کشور در چهل سال گذشته است و شامل اسنادی مربوط به چند سال پیش از انقلاب که از لحاظ محتوا با این نمایشگاه مرتبط بوده است، نیز می‌شود.

در ابتدای برگزاری این نمایشگاه، عباس غفاری مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه در دو بخش از اسناد تئاتر انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود، گفت: در بخش اول از مجموعه کتاب‌های مربوطه رونمایی می‌شود که این کتاب‌ها در پنج جلد هستند اما امروز از چهار جلد آن رونمایی خواهد شد و از جلد پنجم که مجموعه نمایشنامه نویسی است در روز اختتامیه رونمایی می شود.
او ادامه داد: کتابی شامل ۱۰ مقاله برتر سمینار «بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی» تحت عنوان «تئاتر و انقلاب» به همت مهدی حامد سقائیان دبیر علمی این سمینار و نصرالله قادری مدیر بخش انتشارات و پژوهش سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گردآوری شده است.

غفاری در ادامه از مریم معترف دعوت کرد تا از این مجموعه کتاب‌ها رونمایی کند.
بعد از رونمایی از کتاب‌های “بیداری”، “تماشا در عصر صفویه”، تئاتر ایرانی” و “تئاتر انقلاب” از بخش دیگر نمایشگاه با حضور شهرام کرمی و نادر برهانی‌مرند، رونمایی شد.
نادر برهانی‌مرند درباره افتتاح این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه شماره صفر اسناد تئاتر ایران است. شاید این اسناد ناکامل باشد اما جمع‌آوری چنین اسنادی واقعاً مشکل است.

او افزود: این نمایشگاه پیش گامی است برای پژوهشگران در تئاتر ایران تا با جمع‌آوری اسناد بیشتر آن را کامل کنند.

دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: این نمایشگاه تاکید بر اسنادی است که اثر کمتری در فضای مجازی از آن‌ها دیده می‌شود، دارد. همچنین اگر در این نمایشگاه اسناد کمتری مربوط به شهرستان‌هاست، باید به ما حق بدهید چرا که این کار دشوار است و امیدوارم همکاران ما در شهرستان برای جمع آوری این اسناد در آینده به ما کمک کنند.

برهانی‌مرند ادامه داد: ما با دوستان ستادی توافق کردیم اسنادی که مربوط به ستاد این دوره جشنواره است، در
در این نمایشگاه نباشد و تنها یک سندی از عکس من و همکاران در این نمایشگاه وجود دارد که مربوط به دوره نهم جشنواره تئاتر فجراست که من در آن دوره راهنمای فرهنگی هنری بودم.

او در پایان ضمن تشکر از ابراهیم حسینی افزود: قرار بر این بود که در کنار این نمایشگاه چهار نشست پژوهشی درباره چهار دهه تئاتر ایران برگزار کنیم اما امکانش نبود و این چهار نشست با یک فاصله‌ای در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

این بخش در قالب هنرهای تجسمی است و زیرشاخه‌هایی چون پوستر، بروشور، تراکت، دست‌نوشته‌ها، نامه‌نگاری‌ها و عکس شامل عکس‌های روی صحنه و پشت صحنه را دربرمی‌گیرد که بدون هیچ گونه دخل و تصرف و روتوشی ارائه شده است.

اتابک نادری، مریم معترف، نادر برهانی مرند، شهرام کرمی، سیامک زمردی مطلق و … از حاضران در افتتاحیه این نمایشگاه بودند.

مدیریت این نمایشگاه برعهده ابراهیم حسینی است وهمه روزه از شنبه تا چهار شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۵ و روزهای جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ جهت بازدید دایر خواهد بود.

تعداد سندهای ارائه شده در این نمایشگاه در حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ مورد است و از طرق مختلف به دست برگزارکنندگان آن رسیده است. بخشی از آن از طریق اداره کل هنرهای نمایشی، مرکز اسناد مجموعه‌ی تئاتر شهر و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأمین شده و بخشی دیگر از طریق خود هنرمندان فرستاده شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه تا چهارم اسفند به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان برادران شهید مظفر، پلاک ۷۴ مراجعه کنند.

بخش چهل سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر به مناسبت سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی در ایران به مدیریت رضا صمدپور طراحی شده و شامل شش بخش اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، سمینار علمی تخصصی «بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی»، نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر انقلاب اسلامی، نشست‌های تخصصی تاریخ تئاتر شفاهی و نمایش‌های رادیویی است.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

ایسنا

print

پاسخی بگذارید