تاریخ: ۱۶:۴۸ :: ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
بارندگی سال زراعی در مازندران هشت درصد کاهش یافت

رییس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران گفت که بر اساس گزارش مرکز ملی خشکسالی ، میانگین بارندگی سال زراعی ۹۹-۹۸ در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۳ درصد کاهش داشت.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می شود و تا پایان شهریور ادامه دارد.

محمدعلی ملکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در سال زراعی که بتازگی پایان یافته به طور میانگین ۷۸۷ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد.

میزان بارندگی سال  زراعی ۹۸-۹۷ در مازندران ۸۵۲ میلی متر بود.

ملکی با اعلام این که مازندران پس از استان گیلان از لحاظ میانگین بارندگی رتبه دوم کشور را داشت ، گفت که میزان بارندگی سال زراعی گذشته در مازندران نسبت به میانگین دوره آماری بلند مدت حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است.

براساس اعلام مرکز ملی خشکسالی در سال زراعی گذشته استان گیلان با یکهزار و ۱۰ ، مازندران با ۷۸۷  و لرستان با ۵۸۳ میلی متر بارش به ترتیب رتبه اول تا سوم استان های پرباران را به خود اختصاص دادند.
رییس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران از عباس آباد در غرب مازندران به عنوان پرباران ترین شهرستان این استان نام برد و میزان بارندگی در این منطقه را یک هزار و ۵۴۵ میلی متر اعلام کرد.

به گفته ملکی ، شهرستان آمل با ۶۱۸ میلی متر ، کم باران ترین شهرستان در بین ۲۲ شهرستان مازندران در سال زراعی گذشته بود.
وی اضافه کرد : شهرستان های نوشهر و گلوگاه بیشترین کاهش بارندگی را در سال زراعی ۹۸ نسبت به ۹۷ داشتند به طوری که کاهش در نوشهر حدود ۴.۵ درصد و گلوگاه حدود ۲۵.۲ درصد بود.

به گفته وی میزان بارندگی نوشهر در سال زراعی گذشته ۷۸۷.۵ و در گلوگاه ۶۹۷ میلی متر بود.

براساس آمار مرکز ملی خشکسالی ایران میانگین بارش کشور در سال زراعی ۹۸ حدود ۲۹۸ میلی متر بود که ۶.۴ درصد از میانگین بارندگی ۳۱۸ میلی متری سال زراعی قبل کاهش داشت. با این حال میانگین بارندگی سال زراعی گذشته ۲۸ درصد از میانگین دوره آماری بلندمدت بیشتر بوده است.

print

برچسب ها: ,

پاسخی بگذارید