تاریخ: ۱۱:۴۹ :: ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
بازگشت سهامداران خرد به بورس

شاهد رشد نسبی قیمت ها در نمادهای کوچک بازار هم بودیم تا شاخص کل هم وزن هم دیروز ۱٫۶۲ درصد رشد را ثبت کند.

خراسان نوشت :شاخص کل بورس در حالی اولین روز هفته را صعودی پشت سر گذاشت که هیچ گونه هیجان منفی ناشی از حادثه تروریستی عصر جمعه در بازار مشاهده نشد. علاوه بر آن منفی شدن نمادهای پیشرو یا همان لیدرهای بازار نیز اثر منفی بر کلیت بورس نداشت و هر دو شاخص مهم بورس یعنی شاخص کل و شاخص کل هم وزن حدود ۱٫۷ درصد رشد را در معاملات دیروز تجربه کردند. در این میان رشد معاملات خرد به گونه ای بود که حضور  پررنگ سهامداران خرد و حقیقی را در بازار نشان می داد. به گزارش خراسان، در معاملات دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۳ هزار واحدی به یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد رسید تا برای بازگشت به کانال ۱٫۴ میلیون واحد کار سختی را پیش رو نداشته باشد. بازار سرمایه از ۲۰ آبان صعودی شده و از آن زمان تاکنون حدود ۱۵ درصد رشد کرده است. این روند صعودی در معاملات دیروز در حالی ادامه یافت که نمادهای لیدر بازار یا همان سهم های پیشرو عمدتا نزولی بودند.اما بازار به این روند بی توجه بود و با رشد نمادهای بزرگ فلزی- معدنی و پتروپالایشی شاخص کل رشد مناسب ۱٫۷ درصدی را تجربه کرد.

البته شاهد رشد نسبی قیمت ها در نمادهای کوچک بازار هم بودیم تا شاخص کل هم وزن هم دیروز ۱٫۶۲ درصد رشد را ثبت کند. بررسی صف های خرید و فروش هم نشان می دهد که در هر دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۵۰ درصد سهم ها صف خرید را تجربه کردند و تنها کمتر از ۲۰ درصد سهم ها صف فروش بودند. ارقامی که به خوبی نشان می دهد کلیت بازار سرمایه جو مثبتی دارد و صعودی است. علاوه بر این در معاملات روز شنبه، ارزش معاملات کل بازار سهام ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته پیش ۱۹ درصد کاهش یافته است. اما ارزش معاملات خرد بورس به روند صعودی خود ادامه داد و با افزایش ۱۰ درصدی، به رقم ۱۹ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان رسید که رتبه سوم بالاترین رقم در نیمه دوم سال محسوب می‌شود.

این در حالی است که بعد از حادثه ترورچند روز قبل  برخی نگران ایجاد شرایطی مثل واکنش هیجانی سهامداران خرد بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی در دی ماه گذشته بودند. برخی  افت نمادهای خودرویی-بانکی در معاملات دیروز را به همین موضوع نسبت می دهند اما کلیت بازار رفتار هیجانی نشان نداد. به نظر می رسد با افت سه ماهه بازار از ۲۰ مرداد تا ۲۰ آبان همه بازیگران خرد که رفتارهای هیجانی و کوتاه مدت دارند از بازار خارج شدند  و اکنون بازار با قوام بیشتری به مسیر خود ادامه می دهد. خبرهای پیرامون بازار چه بود؟ پیرامون بازار اخبار مربوط به زمان عرضه دارا سوم و زمان قابل معامله شدن دارا دوم بیشتر دست به دست شد. رئیس سازمان بورس وعده داده که دارا دوم به زودی قابل معامله شود اما درباره داراسوم توضیح خاصی نداده است. به گفته قالیباف، اصل سهام پالایشی یکم از زیان دهی خارج شده و به سوددهی رسیده است.

print

برچسب ها: ,

پاسخی بگذارید