در نيروگاه نكا
گروه: مذهبی
تاریخ: ۲۱:۴۴ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۶

اجلاسیه دبیران امور فرهنگی و دینی صنعت آب و برق سراسر کشور در نکا برگزار شد.

سرویس مذهبی اقتصادشمال،  اجلاسیه دبیران امور فرهنگی و دینی صنعت آب و برق سراسر کشور با هدف هم اندیشی در زمینه های تدوین و اجرای برنامه ها، به مدت دو روز به میزبانی امورفرهنگی صنعت آب و برق استان مازندران در نیروگاه شهیدسلیمی نکا برگزار شد.

 

 در مراسم افتتاحیه این اجلاسیه که مدیران عامل مجموعه صنعت آب و برق استان مازندران، مسئولان ستادی امور فرهنگی وزارت نیرو، شرکت توانیر، شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی و شرکتهای آب منطقه ای وآبفای کشور در آن حضور داشتند، مشاور وزیر و مسئول امور فرهنگی وزارت نیرو با استناد به فرازی از سخنان گهربار امام علی(ع) در حکمت ۲۳ نهج البلاغه که فرمودند ” هر کس باطنش را اصلاح کند، خداوند ظاهرش را اصلاح میکند”، اظهار داشت: اگر کسی در راه دین خدا تلاش کند، خدا دنیایش را تأمین میکند، کسی که با خلوص نیت برای خدمت به مردم تلاش کند، نزد مردم آبرومند میشود و کسی که رابطه اش با خدا مستحکم باشد، خدا رابطه او و مردم را اصلاح می کند.
حجت الاسلام یزدانپرست به خدمات و پیشرفتهای علمی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: با دستان توانمند فرزندان این انقلاب در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کارهای برجسته ای صورت گرفته و در زمینه های فنی و مهندسی و علم پیشرفته نانو به استقلال رسیدیم و در بخشهای آموزش و ساخت و تولید قطعات و تجهیزات صنایع و تولید بخش اعظمی از نیازها در داخل کشور نیز جایگاه بسیار مناسبی را در سطح دنیا در اختیار داریم.
وی  رشد و شکوفایی کشور را مرهون تلاشهای فرزندان انقلاب دانست و با تأکید بر هوشیاری در برابر توطئه های دشمنان، خاطرنشان ساخت: مدیران متعهد ما شبانه روز برای خدمت به مردم تلاش می کنند و گامهای بلندی برای رفاه مردم برداشته شد، اما دشمنان مدام سعی میکنند که مسئولان نظام را در چشم مردم ناکارآمد جلوه دهند و بین آنان و نظام شکاف ایجاد کنند. لذا مردم ما باید مراقب باشند تا ناخواسته در دام دشمن گرفتار نشوند و اگر ضعفی در برخی از مدیران مشاهده شد، آنرا به همه مدیران تعمیم ندهند تا موجب دلسردی آنان نگردد.
  یزدانپرست با تقدیر از مدیران صنعت آب و برق استان مازندران بخاطر همکاری در اجرای امور فرهنگی، افزود: بخش فرهنگی از لحاظ کمی شرایط مطلوبی دارد اما در بخش کیفیت مثل مدیریت مصرف، ارتقاء فرهنگ سازمانی، اخلاق اداری، ایجاد انگیزه در کارکنان و اعتمادسازی عمومی نسبت به مسئولین که میتواند در عبور از بحرانها بسیار کارساز باشد، جای کار و تلاش بیشتری را می طلبد.
 مشاور وزیر نیرو همچنین از دبیران و مسئولین فرهنگی خواست تا در بخش مدیریت مصرف با بکارگیری ظرفیت روحانیون و ائمه جمعه و جماعات، اساتید دانشگاهها و آموزش و پرورش و افزایش اطلاعات عموم مردم به یاری مدیران آب و برق بشتابند.
  وی در پایان هدف از برگزاری اجلاسیه را هم اندیشی و همفکری در اجرای برنامه های تدوین شده برای سال آتی، از بین بردن نقاط ضعف و ارتقای کیفیت برنامه های سنوات آینده ونیز ارزیابی میزان موفقیت اجرای برنامه های سالجاری عنوان کرد.

 

*نعمتی مدیر عامل نیروگاه نکا:تأمین حدود ۱۱ میلیارد کیلووات انرژی مورد نیاز شبکه از سوی نیروگاه نکا 

  در ابتدای این مراسم مدیرعامل نیروگاه نکا ضمن خوشامدگویی به مهمانان، به تأمین حدود ۱۱ میلیارد کیلووات انرژی مورد نیاز شبکه از سوی نیروگاه نکا اشاره کرد و گفت: با توجه به طول عمر بالا و کارکرد حدود ۴۰ ساله این نیروگاه، نوسازی تجهیزات آن برای پایداری تولید امری ضروری است که این مهم به دست متخصصان و نیروهای مجرب داخل نیروگاه در فصول گرم و سرد سال در حال انجام است.
   مهندس محسن نعمتی بر ضرورت توجه به اجرای برنامه های فرهنگی تأکید کرد و افزود: در همین راستا ما در کنار تولید انرژی که وظیفه ذاتی کار ماست از کارهای فرهنگی غافل نبوده و با تمام توان در جهت ارتقای فرهنگ دینی همکاران و خانواده هایشان گام برمیداریم که در نتیجه فعالیتهای فرهنگی، این شرکت در زمینه های ترویج فرهنگ نورانی نماز و قرآن، امر به معروف و نهی از منکر و دیگر امور مربوط به این حوزه درارزیابی های نهادهای متولی امورفرهنگی استان حائز چندین رتبه و دریافت لوح تقدیر شده است.
 وی در پایان به تشریح فعالیتها و موفقیتهای فرهنگی و دینی نیروگاه پرداخت.
سپس حجت الاسلام  علی بابایی جامخانه دبیر امور فرهنگی و دینی صنعت آب و برق استان مازندران ضمن خیر مقدم گویی به حاضران در اجلاسیه، از اهتمام و حمایت مدیران عامل و مسئولین فرهنگی شرکتهای آب و برق استان مازندران درجهت اجرای برنامه هاودستورالعمل های ابلاغی قدردانی کرد.
*افضلی:  ایستگاه های برق استان در مقایسه با قبل از انقلاب ۸ برابر شد
  در ادامه مهندس حسین افضلی رئیس شورای انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق مازندارن به تشریح خدمات  ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در بخش برق استان پرداخت و گفت: تعداد ایستگاه های برق استان در مقایسه با قبل از انقلاب ۸ برابر، ظرفیت ایستگاهها ۴۵ برابر، طول خطوط انتقال بیش از ۵٫۵ برابر و ظرفیت تولید برق استان دو برابر شد و از ۱۷۶۰ به ۳۶۰۰ مگاوات افزایش یافته است.
  مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان با اشاره به رشد فزاینده مصرف برق استان در فصل تابستان افزود: پیک شش ماهه دوم استان در حدود ۱۶۰۰ مگاوات است در حالیکه بدلیل مسافرپذیر بودن استان و استفاده بی رویه از سیستمهای سرمایشی مصرف زمان پیک تابستان گذشته از مرز ۴۵۵۹ مگاوات عبور کرده بود، لذا در بخش مدیریت مصرف ضرورت فرهنگ سازی از سوی متولیان امر به شدت احساس می شود.
  وی امور فرهنگی را یکی از مهمترین نیازهای انسان دانست و خاطرنشان ساخت: دین در وجود انسان همچون پالایشگاه عمل میکند، اگر باورهای انسان بدرستی پرورش یابد، رفتارش اصلاح میشود و در سایه آن سعادت اجتماع و افراد آن تأمین میگردد، بنابراین یکی از امور مهم کشور که مسئولان باید نسبت به آن توجه ویژهای داشته باشند، بحث اصلاح رفتار و فرهنگ جامعه است که منشاء و متولی اصلی آن آموزش و پرورش است و لازم است در حوزه فرهنگی وقت و انرژی بیشتری صرف شود تا از این شرایط بد اقتصادی بتوانیم به سلامت عبور کنیم.
    همچنین دکتریخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران نیز در سخنان کوتاهی بر ضرورت فرهنگسازی در بخش مدیریت مصرف تأکید کرد وگفت: بالابودن میزان تقاضا برای مصرف حداکثری آب و برق هم در بخش تأمین و هم در بخش محیط زیست مشکلات زیادی بوجود میآورد، بویژه در استان مازندارن که عمده فعالیت مردم حول کشاورزی و کشت برنج متمرکز است و از طرفی مسافران زیادی هم به مازندران سفر  میکنند و در شش ماهه اول سال با پیک مصرف آب شرب و آب کشاورزی مواجه هستیم و کار مدیران و پرسنل آب و برق استان به مراتب از سایر استانها سخت تر می شود.
     وی همچنین با اذعان به وجود عقب ماندگی در بخش امکانات زیرساختی آب و برق استان، از تلاش مسئولان برای مطلوبسازی شرایط خبر داد و افزود: سال گذشته بدلیل وجود مشکل کم آبی بخشی از زمینهای کشاورزی استان زیر کشت بهاره نرفت و علیرغم تلاش شبانه روزی متولیان امر خساراتی به کشاورزان وارد شد.
   یخکشی اصلاح روند بدمصرفی مشترکان را نیازمند آسیب شناسی رفتاری و کار فرهنگی دانست و گفت: دلایل بدمصرفی و غفلت مردم از حقوق دیگران باید ریشه یابی و چاره اندیشی شود باید کاری کرد تا با جلب اعتماد و اطمینان مردم نسبت به مسئولان و اطاعتپذیری در جامعه گسترش یابد که در این مسیر علما میتوانند کمک کنند تا این همراهی و فرهنگ صحیح مصرف در مردم نهادینه شود.
   خاطرنشان می شود پیش نویس برنامه های سال آینده صنعت آب و برق کشور حول ۷ محور زیر تهیه و در نشستهای هماندیشی این اجلاسیه بدین شرح مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
۱- ترویج فرهنگ قرآن کریم، سیره اهلبیت(علیهم السلام) و رهنمودهای امام(ره) و مقام معظم رهبری.
۲- ترویج فرهنگ نماز.
 ۳- توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ سازمانی.
۴- ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، سبک زندگی اسلامی و صیانت از بنیان خانواده.
 ۵- تقویت توانمندیهای فرهنگی و دینی فرزندان همکاران.
۶- فعالیت در حوزه فضای مجازی و نرم افزار.
 ۷- ترویج فرهنگ مدیریت مصرف بهینه.
print

پاسخی بگذارید