یادداشت روز
تاریخ: ۱۴:۱۳ :: ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
شوک بنزینی دولت به مردم  /چرا بنزین گران شد؟

سهمیه بندی بنزین بالاخره با دستور دولت آغاز شد.

بهاره نوری:دولت بالاخره بنزین را گران کرد اما چرا؟با کاهش در آمد نفت که منبع مهم در آمدی دولت است دولت برای جبران کسری بودجه خود به دنبال راههای دیگری می گردد.به دنبال در آمدها ی ریالی، به همین خاطر تصمیم گرفته قیمت حامل های انرژی همچون بنزین را بالا ببرد .

دولت می گوید برای اداره کشور به پول احتیاج دارد  تا بتواند هزینه های خود را بپردازد .این امر را هم رئیس جمهور در سخنرانی های اخیر خود به صراحت اعلام کرده است که دولت پول می خواهد با به کار بردن لحنی تند که وضعیت اضطراری دولت را نشان می دهد .

چه پولی سریعتر از پول بنزین می تواند به حساب دولت بیاید؟گرفتن مالیات که طول می کشد ،حذف یارانه پردرآمدها هم که نیاز به زمان دارد، پس تنها یک راه سریع می ماند  و آن گران کردن قیمت بنزین است.البته دولت قول داده است که در مقابل بسته های حمایتی به اقشار با در آمد متوسط و پایین می دهد آنطور که اعلام کرده است این درآمد ها به زودی در مرحله اول پرداخت خواهد شد .

اینکه دولت بخواهد برای اداره کشور درآمد داشته باشد حق دولت است اما تورم و افزایش قیمت بنزین در این برهه از زمان که فشار اقتصادی زیادی روی قشر آسیب پذیر جامعه وارد آمده است واقعا به دور از انصاف است .

زیرا اقشار پر درآمد  همچنان زندگی روزمره خود را طی می کنند و چشم اقشار متوسط و رو به پایین به دست دولت خواهد بود و این امر با رعایت عدالت در عرصه فراهم کردن شرایط مطلوب اقتصادی که از وظایف دولت است فاصله زیادی دارد.چقدر خوب بود که دولت با همراهی قوه قضاییه که عزم خود را برای برگرداندن اموال به غارت رفته به بیت المال جزم کرده همراهی می کرد تا عدم نظارت و کم کاری اش در نظارت بر زیرمجموعه خود را جبران می کرد.زیرا بسیاری از این روزنه های فساد در دستگاههای دولتی اتفاق افتاده است.

گویی دولت بیش از انکه خود وضعیت را تحمل کند تمایل دارد اغلب فشارها را بر شانه های نحیف مردم عادی تحمیل کند.

print

پاسخی بگذارید