راننده های عجول بخوانند
تاریخ: ۲۱:۲۵ :: ۱۳۹۷/۰۹/۰۵

با وجود داشتن بیمه شخص ثالث، خیلی از ما هنگام رانندگی در خیابان‌های شلوغ، همین که پشت یک خودروی لوکس چند صد میلیون تومانی قرار می‌گیریم، سعی می‌کنیم یا فاصله‌مان را با آن بیشتر کنیم و یا اینکه ترتیبی دهیم که یک خودرو سوم، حایل ما و خودروی لوکس پیش ‌روی‌مان شود.

سرویس خودرو اقتصاد شمال :دلیل این کار  هم مشخص است؛ با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و افزایش شدید  قیمت خودرو  علی‌الخصوص خودروهای وارداتی، یک خراش کوچک روی اتومبیلی که عنوان لوکس را یدک می‌کشد، حتی اگر بیمه بدنه داشته باشیم، ممکن است زندگی ما را نابود کند؛ حوادث رانندگی اجتناب‌ناپذیر هستند ولی بیمه بدنه و شخص ثالث می‌توانند جبران کننده بخش بزرگی از خسارت‌های وارده به طرفین حادثه باشند.

در هنگام تصادف  یک خودرو معمولی با یک خودرو لوکس گران قیمت، طرفین  تصادف ممکن است تصورات اشتباهی از پیشامد داشته باشند؛ راننده خودرو معمولی که مقصر  تصادف  است، ممکن است با وجود دارا بودن بیمه شخص ثالث، به دلیل محدود بودن سقف جبران خسارت غیر جانی بیمه خود، تصور کند که باید مبلغ زیادی پرداخت کند و ضرر مالی سنگینی متوجه‌اش شده است. از سوی دیگر، راننده خودرو لوکس حادثه دیده هم ممکن است تصور کند تمام خسارت وارد شده بر عهده مقصر است.

این در حالی است که اطلاع دقیق و درست از قوانین بیمه‌ای به طرفین حادثه در اتخاذ تصمیم و اعمال برخورد درست با شخص خسارت دیده کمک می‌کند.

اطلاع از قوانین بیمه‌ای و به ویژه بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و… به ما در کنترل استرس، خشم و پیامدهای بعدی آن کمک می‌کند.

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث که سال گذشته به تصویب  مجلس  شورای اسلامی رسید، حداکثر قیمت خودروهای گران قیمت در جبران خسارت توسط بیمه‌های شخص ثالث، نصف دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام در نظر گرفته می‌شود. با این حساب، در سال جاری حداکثر قیمت در نظر گرفته شده، برابر نصف ۳۰۸میلیون تومان، یعنی ۱۵۴میلیون تومان در نظر گرفته خواهد شد و خسارت از طرف شرکت صادرکننده بیمه شخص ثالث خودرو مقصر، براساس نسبتی از این مبلغ محاسبه می‌شود.

پس اگر خودرو شما با سقف جبران خسارت غیرجانی بیمه شخص ثالث، ۱۰ میلیون تومان باشد و با یک خودرو  پورشه  یک میلیارد تومانی تصادف کردید و ۸۰ میلیون تومان خسارت وارد کردید، از ترس توقیف اموال و حبس در زندان متواری نشوید، خیال‌تان راحت باشد که بر اساس قانون جدید، بیمه شما تنها موظف به پرداخت مبلغ خسارت قابل جبران از طرف شما، معادل ۱۲میلیون و ۳۲۰ هزار تومان می‌شود که ۱۰میلیون تومان آن را بیمه شخص ثالث شما پوشش می‌دهد و مبلغ ۲میلیون و ۳۲۰هزار تومان را باید از جیب بپردازید.

حتما با خود می‌گویید که در این اینصورت، تکلیف مالک خودرو لوکس خسارت دیده چه می‌شود؟ در این شرایط، اگر مالک خودرو خسارت دیده دارای بیمه بدنه باشد، می‌تواند باقی خسارت را از طریق بیمه بدنه پوشش دهد و در غیر اینصور، نمی‌تواند بابت این بخش از حقوق خود، مطالبه‌ای از مالک خودرو مقصر یا شرکت بیمه‌ای شخص ثالث آن داشته باشد.

با توجه به این موضوع و مد نظر قرار دادن افزایش قیمت خودروهای لوکس وارداتی که در سطح شهرها تردد می‌کنند، برای جلوگیری از ضررهای احتمالی، توصیه می‌شود سقف جبران خسارت‌های غیر جانی بیمه شخص ثالث خود را بالاتر تعیین کنند.

print

پاسخی بگذارید