تاریخ: ۱۴:۲۴ :: ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
بودجه 90 میلیارد تومانی برای آب بندان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت که در لایحه بودجه سال آینده کل کشور حدود 900 میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی آببندان های این استان پیش بینی شده است.

به گزارش اقتصاد شمال ،مفید غلامی راد در نشست شورای برنامه ریزی مازندران توضیح داد: دولت در لایحه بودجه سال آینده در مجموع برای اجرای طرح لایروبی آببندان ها حدود یک هزار و 640 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرد که سهم مازندران از آن 54 درصد است.
وی افزود: این اعتبار بر اساس تفاهنمامه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزیر جهاد کشاورزی به سه استان شمالی کشور پرداخت خواهد شد که بیشترین سهم مربوط به مازندران است.
غلامی راد اظهار داشت: در مازندران حدود 800 قطعه آببندان وجود دارد که شرکت آب منطقه ای برای لایروبی نیمی از این منابع طرح لایروبی ارایه کرده است.
لایروبی آببندان ها و بازگرداندن آنها به زنجیره تولید یکی از محوری ترین برنامه های دولت تدبیر و امید برای اختصاصی کردن کشت برنج در شمال کشور است.
بر اساس برنامه دولت، کار لایروبی این ذخیرگاههای آبی کشاورزی شمال به همراه سردهنه های زراعی با بهره گیری از فناوری های جدید و تامین اعتبار از سال 98 آغاز می شود و در مدت سه سال تمامی آببندان ها لایروبی خواهد شد.
بر اساس آمار رسمی ، مساحت کل آب بندان های استان های گلستان ، مازندران و گیلان حدود 33 هزار هکتار است که آب آبیاری حدود 150 هزار هکتار اراضی شالیزاری را تأمین می کند.
هیات دولت اوایل ماه آبان امسال تصویب کرد که با توجه به محدودیت های منابع آبی در حوضه های آبریز، کشت برنج در خارج از استان های گیلان و مازندران با محدودیت رو به رو شود.
دلیل اجرای این سیاست وجود منابع آب تامینی برای تولید برنج به عنوان محصول آب بر در این دو استان شمالی کشور در مقایسه با سایر استان ها عنوان شد و به همین دلیل ،برنامه وزارت جهاد کشاورزی اختصاصی کردن کاشت برنج در کشور فقط در استانهای مازندران و گیلان است.
براساس آمارهای رسمی ظرفیت آبگیری آببندان های مازندران حدود 400 میلیون متر مکعب است و افزون بر 17 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان هم اکنون آبشان از این آببندان ها تامین می شود.
با اجرای طرح لایروبی، آببندان های مازندران قادر است آب مورد نیاز حدود 34 هزار هکتار اراضی شالیزاری را تامین کند.
منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید