بوی تعفن دائمی داستان همیشگی مسکن مهر نوشهر

بوی تعفن دائمی فاضلاب مجتمع ۲۳۲ واحدی مسکن مهر نیرنگ نوشهر پس از پنج سال از بهره برداری این مجتمع نه تنها باعث رنجش و بیماری ساکنان شده، بلکه اهالی روستای نیرنگ را هم به خاطر آلوده سازی محیط زیست به شکایت علیه مالکان واداشته است.

سرویس سردبیری اقتصاد شمال،ایرنا در گزارشی به مشکلات مسکن مهر نیرنگ نوشهر پرداخت و نوشت:این مجتمع که درسال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید، دست کم یکهزار نفر در آن سکونت دارند.
بازدید میدانی خبرنگارما نشان می دهد بوی متصاعد شده از فاضلاب این مجتمع نه تنها ساکنان آن را کلافه کرده بلکه پس از ورود به داخل نهرها و زمین های کشاورزی حتی زندگی عادی مردم روستای خوش آب و هوای نیرنگ را نیز به کامشان تلخ نموده است.
مشکل سرریز فاضلاب نه تنها ساکنان این منطقه بلکه کشاورزان و ساکنان محلات دیگر را درگیر کرده است و کشاورزان و ساکنان این مجتمع و روستای پر جمعیت نیرنگ خواستار رفع این معضل از سوی مسئولان ذیربط شده اند، معضلی که بارها در نشست های مختلف کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان و حتی استان مطرح و مصوبات خوبی هم برای حل آن چاره اندیشی شد ولی تا این لحظه گام اساسی برای رفع آن برداشته نشده است .
البته گلایه ساکنان مسکن مهر در این مجتمع فقط ناشی از بوی تعفن فاضلاب نیست، بلکه نداشتن مسجد و حسینیه ، پارک بازی کودکان ، فضای سبز مناسب ، مراکز عرضه مواد غذایی ، واحدهای آموزشی و سرویس های عمومی برای آمد و شد به شهر هم آنان را با مشکل مواجه کرده است.
درحالی که مسئولان دست اندرکار و پیمانکار مربوطه در زمان بهره برداری اعلام کردند که تمامی مقررات ملی ساختمانی، استاندار های لازم و امکانات مورد نیاز همزمان با ساخت این مجتمع رعایت شده و هیچ کمبودی وجود ندارد، ساکنان می گویند که چاه فاضلاب این مجتمع که ۲۹ بلوک دارد ، سرریز شده و تمامی ساکنان آن از بوی تعفن آن کلافه شده اند.
ابوذر آزادیان یکی از ساکنان مسکن مهر که خود را به عنوان رئیس هیات مدیره این مجتمع ۲۳۲ واحدی معرفی کرد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بوی فاضلاب متاسفانه در ماه پیش تعدادی از اعضای خانواده ها را روانه بیمارستان کرد و طبق گفته این خانواده ها پزشکان به آن ها گفته اند مکانی که در آن سکونت دارید محیطش آلوده است .
وی اظهارداشت : البته برای حل موقتی این معضل با هزینه ای ۲۰ میلیون تومانی کانالی را برای هدایت این فاضلاب به چاهی با عمق چهار متری در ضلع شمالی مجتمع هدایت کردیم ، ولی از آنجا که موقتی بود کانال هیچ پوششی ندارد و چاه هم در حال حاضر پر شده است.
این شهروند نوشهری افزود: البته حفر کانال بی دردسر نبود برای این که تعدادی از فرزندان خانواده های ساکن داخل این کانال افتادند و عده ای از کشاورزان نیز به علت سرریز فاضلاب چاه جدید که زمین آن ها در جوار آن قرار دارد علیه ساکنان مسکن مهرشکایت کرده اند.
آزادیان گفت : در گرمای طاقت فرسای تابستان امسال غالب ساکنان این مجتمع که از قشر ضعیف و زیرپوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره ) هستند به علت نداشتن وسایل خنک کننده به ناچار پنجره واحدهای خود را باز می کردند ولی از طرفی هم به علت بوی آزار دهنده ناگزیربودند پنجره هایشان را ببندند.
وی افزود : پی گیری های فراوانی برای حل این مشکل انجام گرفت ولی نتیجه ای نداشته و ساکنان این مجتمع ناامید شده اند و هم اکنون ناچارند این وضعیت حاد و آزار دهنده را تحمل کنند.
یکی دیگر از ساکنان این مجتمع نیز گفت : بیشتر ساکنان این مجتمع به علت بوی تعفن فاضلاب هیچگاه رغبتی ندارند با بستگانشان صله رحم و رفت و آمدی داشته باشند.
بهروز خواجوند افزود : بیشتر واحدهای مسکونی پیرامون این مجتمع بارها از این وضعیت اعتراض داشته اند و حتی شکوائیه ای هم علیه خانواده ها تنظیم و به دستگاه قضائی ارائه داده اند.
وی گفت: نکته جالب ترانکه در زمان کلنگ زنی و بهره برداری از این مجتمع فضاهایی برای ساخت سه باب فروشگاه ، مسجد ، پارک بازی کودکان و ایستگاه تاکسی پیش بینی شد و متاسفانه همه این وعده ها محقق نشد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر نیز گفت : چاه فاضلاب این مجتمع به تصفیه خانه استاندارد هوازی مجهز نیست اگرچه ۲ هفته پیش تصمیمات خوبی در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان برای حل این معضل زیست محیط گرفته شد.
کامبیز محسن سلطانی افزود : وضعیت فاضلاب این مجتمع که بارها از نزدیک مشاهده شده اسفبار است و می توان مدعی شد باعث آلودگی محیط زیست و به مخاطره انداختن بهداشت عمومی منطقه نیرنگ شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که مصوبات آخرین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان جنبه اجرایی داشته باشد و این معضل زیست محیطی به شکل اساسی حل شود .
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان های نوشهر و چالوس در این باره گفت : از آنجایی که متولی ساخت مسکن مهر در استان ها اداره کل مسکن و شهرسازی بوده ، در نتیجه مسئولان استانی باید در این زمینه پاسخگو باشند.
مجتبی شهسواری افزود : این موضوع در آخرین نشست کارگروه مسکن استان که هفته پیش برگزار شد، مطرح و به نماینده شرکت آب و فاضلاب استان ماموریت داده شد تا پی گیری کند تا رفع فاضلاب مسکن مهر نوشهر در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور جزو طرح های اولویت دار در دستور کار قرارگیرد.
وی اظهارداشت : دراین نشست تاکید شد تا پیش از تامین اعتبار که حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ارزیابی شده نسبت به انتخاب پیمانکار به مدت ۲ ماه آینده اقدام شود.

print

پاسخی بگذارید