تاریخ: ۱۱:۱۲ :: ۱۳۹۷/۰۹/۱۱

اصولا در ورودی هر داروخانه ای قسمتی وجود دارد که انواع محصولات بهداشتی و آرایشی از پاک کننده های صورت و کرم های دور چشم گرفته تا ماسک های مو، شفاف کننده های پوست و غیره در قفسه ها چیده شده است و به طور معمول هم فروشنده ای با ردیف کردن یک سری اصطلاحات و کلمات پزشکی ، سعی می کند که خود را در قالب یک کارشناس متبحر جا بزند .

سرویس سردبیری اقتصاد شمال: یکی از نکاتی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته و بدان پرداخت نشده است وجود بازاریابان لوازم آرایشی و بهداشتی در پوشش مشاوران زیبایی در داروخانه ها برای مشاوره لوازم آرایشی و بهداشتی است که عموما فاقد تجربه و آموزش لازم در این زمینه هستند که باید مورد نظارت باشد ؛ ایرنا در گزارشی به این نکته پرداخته و از این معضل نا شناخته رونمایی کرده است که می خوانیم :

حضور افرادی در داروخانه ها که خود را مشاور پوست و مو و زیبایی معرفی می کنند در حالی که تخصص و آگاهی لازم را در این زمینه ندارند، تهدیدی جدی برای سلامت جامعه و نیز ایجاد بی اعتمادی نسبت به داروخانه هاست.

اصولا در ورودی هر داروخانه ای قسمتی وجود دارد که انواع محصولات بهداشتی و آرایشی از پاک کننده های صورت و کرم های دور چشم گرفته تا ماسک های مو، شفاف کننده های پوست و غیره در قفسه ها چیده شده است و به طور معمول هم فروشنده ای با ردیف کردن یک سری اصطلاحات و کلمات پزشکی ، سعی می کند که خود را در قالب یک کارشناس متبحر جا بزند .

متصدیان این قسمت از داروخانه ها را بانوان جوان با ظاهری آراسته تشکیل می دهند که به هنگام انتظار مراجعه کنندگان و دریافت کنندگان دارو، آنان را به مشاوره کوتاه پوست و زیبایی دعوت می کنند تا بتوانند کالای مورد نظرشان را معرفی کنند و در نهایت حرفش را چنان در ذهن مراجعه کننده فرو می کند که ترغیب به خرید دستکم یکی از محصولات معرفی شده، می شود.
نرگس از شهروندان ساروی به خبرنگار ایرنا گفت: برای خرید دارو .
وی افزود: نکته جالب این که این خانم جوان خود را مشاور پوست و مو معرفی کرد و تلاش کرد اطلاعاتی در باره محصولات بهداشتی و آرایشی با جهت گیری تبلیغاتی برای یک برند خاص به من بدهد و برای این منظور هم از اصطلاحات علمی استفاده می کرد تا متقاعدم کند.
این بانوی ساروی گفت: اگر چه من خودم با اصطلاحات پزشکی آشنایی داشتم و توانستم با توضیح خواستن در باره بعضی از این اصطلاحات متوجه شوم که او فقط یک فروشنده است و از مسایل علمی چیزی نمی داند، ولی بیش از ۹۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه ها اینگونه نیستند و تحت تاثیر حرف های این افراد قرار می گیرند و حرف هایشان را علمی فرض می کنند.
وی افرود: با توجه به شرایط جامعه و همچنین حساسیتی که بانوان نسبت به پوست و مویشان دارند، بسیارند زنانی که آشنایی با مسایل علمی ندارند و تحت تاثیر اینگونه تبلیغات کالایی را می خرند و ممکن است سلامتشان را به خطر بینداید.
این بانوی مازنی خواستار برخورد با شیوه تبلیغات این افراد شد و گفت: البته وجود بخشی به عنوان عرضه کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در داروخانه بسیار خوب است ولی افرادی که در این بخش فعالیت می کنند نباید سلامتی مردم را قربانی منافع شخصی و شرکت خاصی کنند.
** مسئول فنی، مشاور دارویی داروخانه ها 
یک متخصص داروسازی هم به خبرنگار ایرنا با تاکید بر این که هیچ یک از کارکنان داروخانه ها حق دادن مشاوره دارویی و بهداشتی به مراجعه کنندگان را ندارند، گفت: ارائه هر گونه خدمات مشاوره و راهنمایی در داروخانه می بایست زیر نظر دکتر داروساز انجام شود .
دکتر مهدی صادقی افزود: اگر چه ممکن است در مواقع پرازدحام و شلوغی داروخانه ها داروساز فرصت ارائه مشاوره به مراجعه کنندگان را نداشته باشد، ولی افراد می توانند منتظر بمانند تا پاسخ پرسش هایشان را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه عرضه و فروش محصولات آرایشی و بهداشتی بخشی از فعالیت های داروخانه هاست، گفت: پرسش در خصوص پوست و مو همواره توسط بانوانی که به داروخانه ها مراجعه می کنند مطرح می شود و بانوانی هم که متصدی فروش محصولات بهداشتی و آرایشی هستند دوره های آموزشی مراقبت پوست و مو را گذرانده اند و فقط در همین حد و حدود می توانند خریداران را راهنمایی کنند.
صادقی که مسئول فنی داروخانه ای در قائمشهر است، افزود: هنگام شلوغی و ازدحام داروخانه ها، این افراد می توانند به سئوالات معمولی مراجعه کنندگان پاسخ بدهند و اجازه انجام مشاوره های تخصصی در این زمینه را ندارند و شهروندان هم باید بدانند که این افراد فقط نقش فروشندگان دارای تخصص را بازی می کنند و نباید در حد مشاور به آنها اعتماد کنند.
وی توضیح داد: واقعیت این است که این افراد یک دوره تبلیغ و فروشندگی را به همراه اصول اولیه مراقبت از پوست و مو در شرکت های تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی فرا می گیرند و به همین علت هم بیشتر تبلیغ کالای شرکتی را می کنند که در آنجا دوره دیده اند و متصدی فروش کالاهای آن شرکت محسوب می شوند.
این داروساز کنترل رفتار و نحوه فعالیت این افراد را وظیفه مسئولان فنی داروخانه ها دانست و گفت: این که این افراد خودشان را مشاور معرفی کنند و در این حد به مردم اطلاعات نادرست بدهند خلاف قواعد فعالیت در داروخانه هاست و مدیران داروخانه ها می بایست در این زمینه کنترل و نظارت لازم را داشته باشند تا این افراد در نقش پزشکان متخصص پوست و مو وارد نشوند .
صادقی با بیان اینکه داروخانه آخرین حلقه ی درمانی برای افراد به شمار می آید گفت : نکته حائز اهمیتی که مردم باید پیش از هر چیزی بدانند این است که درصورتی که خواهان تکمیل هر چه سریع تر روند درمانی خود هستند لازم است در داروخانه ، به خصوص دکتر داروساز اعتماد داشته باشند .
** از چاله به چاه 
یک متخصص زیبایی پوست و مو با تاکید بر اینکه مسائل مربوط به پزشکی از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است، گفت: از آنجائی که مسائل پزشکی با جان و سلامت انسان ها مرتبط هستند هر گونه اظهار نظر و دخالت غیر تخصصی در این امور می تواند چالش ها و آسیب های بعدی برای افراد به بار بیاورد .
آزاده رضا زاده افزود : هر یک از رشته های پزشکی از اهمیت و حساسیت خاص خودش برخوردار است اما مسائل مربوط به پوست و مو که در زیبایی افراد نقش مهمی دارد حساسیت آن را دو چندان کرده است و به همین دلیل هر گونه اظهار نظر پزشکی در این حوزه باید توسط کارشناس و کسی که تحصیلکرده رشته مرتبط است ، انجام شود .
این متخصص پوست و مو با اظهار این که دیده شده ورود و فعالیت افرادی به عنوان مشاوران پوست و مو در داروخانه ها ، بر مشکلات بیماران در این زمینه افزوده است، گفت: شهروندان باید بدانند در دانشگاهها و در هیچیک از رشته های پزشکی، رشته تحصیلی به عنوان مشاور وجود ندارد که به طور مثال افرادی به عنوان مشاوران پوست و مو آموزش ببیند و فعالیت بکنند .
رضا زاده اضافه کرد : این افراد که همان بازاریاب شرکت های بهداشتی و آرایشی هستند که خودشان را مشاور پوست و مو در داروخانه معرفی می کنند و چون داروخانه مکانی قابل اعتماد برای بیماران است، متاسفانه به این افراد هم اعتماد می شود.
وی ادامه داد: از آنطرف افراد برای اینکه زیر بار هزینه حدود ۵۰ هزار تومانی ویزیت پزشک متخصص پوست و مو نروند و به اصطلاح صرفه جویی بکنند حاضرند از این مشاوران یا همان بازاریاب های شرکت ها توصیه های پزشکی دریافت کنند، غافل از اینکه افراد به صورت ناخواسته وارد مرحله ارائه و معرفی محصول یک شرکت خاص قرار می گیرند و منجر به خرید هم می شود .
این متخصص پوست و مو با تاکید بر این که برای انجام کارهای پزشکی گذراندن دوره های تحصیلات دانشگاهی ضرورت دارد و از این طریق تجربه علمی و کاری فراهم می شود، گفت: این افراد تنها فروشنده محصولات آرایشی و بهداشتی هستند و قادر به تشخیص راههای درمانی برای افراد نیستند و برخلاف تصورات جامعه که محصولات آرایشی و بهداشتی را دارو نمی دانند از دید متخصصان پوست و مو این محصولات و استفاده از آنها همچون دارو است و باید با تجویز پزشک متخصص انجام شود .
رضا زاده افزود: پوست و مو هر فردی حساسیت ها و ویژگی های خاص خود را دارد که بسته به نوع و جنس آن باید محصولات استفاده شود و به کار بستن توصیه مشاوران داروخانه ها و خرید محصولاتی به پیشنهاد آنها دردسرهایی برای افراد ایجاد کرده است و می کند که از آن جمله قرمزی ، سوزش پوست و زخم ها است .
این پزشک پوست و مو فرار از هزینه ویزیت متخصص را علت گرایش و مراجعه افراد به این مشاوران پوست اعلام کرد و افزود : در حالیکه اشتباه محصولات نامناسب باعث می شود تا ضمن ضرر سلامتی ، هزینه های بیشتر و میلیونی را برای درمان بپردازند .

print

پاسخی بگذارید