گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۰:۰۲ :: ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
بیش از یک هزار تن برنج راتون در سیاهکل برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیاهکل گفت:در سال زراعی جاری یک هزار و ۷۰۰ تن شلتوک راتون در سیاهکل برداشت شد که از این مقدار یک هزار و ۱۰۵ تن برنج سفید بدست آمد.

بهزاد کوهستانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  ارزش اقتصادی این مقدار از برنج راتون (برداشت دوباره از ساقه های برنج )  را ۲۷۵ هزار میلیون ریال  عنوان و خاطرنشان کرد :هم اکنون قیمت هرکیلوگرم از برنج راتون در بازار سیاهکل ۲۵ هزار تومان  خرید و فروش می شود .

رتونینگ روش عملی برای افزایش تولید برنج در واحد سطح، در واحد زمان با توانایی تولید پنجه و پانیکول جدید بعد از برداشت محصول اصلی و اولیه می‌باشـد و محصول تولید شده برنج راتون نامیده می شود و نسبت به کشت دوم برنج بسیار سهل تر است.

وی افزود: در سال زراعی امسال از ۴ هزار و ۴۳۰ هکتار سطح زیر کشت شهرستان سیاهکل حدود دو هزار و ۹۳۰ هکتار زیر کشت راتون قرار گرفت که عملکرد هر هکتار حدود ۵۸۰ کیلوگرم شلتوک بوده است.

وی به مقدار برنج برداشت شده در کشت اول هم اشاره و خاطرنشان کرد: در تابستان امسال ۱۷هزار و ۹۴۲ تن شلتوک از اراضی شالیزاری این شهرستان  به ارزش ۱۴۴ میلیارد ریال برداشت شد که حدود ۶۵ درصد از آن به برنج سفید تبدیل شد.

کوهستانی  ادامه داد: در هر هکتار از اراضی شالیکاری این شهرستان  حدود ۴ هزار و ۵۰ کیلوگرم شلتوک برداشت شده است که  مهمترین ارقام برنج کشت شده در سال زراعی ۹۸ را هاشمی و هاشمی اصلاح شد و جمشید جو  ذکر کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیاهکل گفت:  حدود ۴۰ تن ارقام بذر هاشمی اصلاح شده در بین کشاورزان توزیع شده است.

شهرستان سیاهکل دارای ۴۷ هزار نفر جمعیت است که شش هزار و ۳۰۰ نفر آن  کشاورز برنجکار هستند و این  شهرستان دارای دو بخش مرکزی و دیلمان می باشد که برنج فقط در بخش مرکزی آن کشت می شود.

print

برچسب ها: ,

پاسخی بگذارید