در 9 ماه گذشته
تاریخ: ۱۶:۲۹ :: ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
بیش از 46 هزار ترکمنستانی به ایران آمدند

فرمانده هنگ مرزی اترک گلستان گفت: در 9 ماه گذشته 46 هزار و 353 نفر از اتباع ترکمنستان از طریق مرز اینچه برون گنبدکاووس وارد خاک ایران شدند که 9 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش اقتصاد شمال ،سرهنگ محمدرضا سراوانی افزود: بیشتر اتباع ترکمنستان که وارد خاک جمهوری اسلامی شدند، در قالب تجارت چمدانی و سفرهای یک روزه بوده و دوباره به کشورشان بازگشته اند.
وی اضافه کرد: اتباع کشور همسایه معمولا اجناس همراه خود را در بازارچه مرزی اینچه برون گنبدکاووس به فروش رسانده و برخی اقلام مورد نیازشان را نیز از این بازارچه خریداری می کنند.
سرهنگ سراوانی گفت: دراین مدت 302 نفر از هموطنان ما از مرز اینچه برون به کشور ترکمنستان سفر کردند که 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
به گفته وی، بیشتر سفر اتباع ایرانی به ترکمنستان، چند روزه یا حداکثر یک ماهه بوده و با هدف بازدید از اقوام و آشنایان خود در کشور همسایه صورت می گیرد.
مرزبان درجه یک جمهوری اسلامی در استان گلستان همچنین از ورود و خروج 18 هزار و 612 دستگاه تریلی ترانزیت ایرانی و خارجی از طریق مرز اینچه برون در 9 ماه گذشته خبر داد و افزود: از این تعداد 14 هزار و 88 تریلی خارجی و بقیه ایرانی بودند.
سرهنگ سراوانی گفت: دراین مدت ورود و خروج تریلی های ترانزیت داخلی و خارجی از مرز اینچه برون در مقایسه بامدت مشابه سال قبل، سه هزار و 517 دستگاه کاهش داشته است.
وی با ارائه گزارشی از عملکرد این یگان نظامی در 9 ماه گذشته، اظهار داشت: دراین مدت ماموران مرزبانی، 11 کیلو و 468 گرم انواع مواد مخدر، 2434 پاکت سیگار، 10 قبضه سلاح شکاری فاقد مجوز، 91 دستگاه تجهیزات ماهواره، 4940 لیتر سوخت خارج از شبکه توزیع و 1073 قلم دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق کشف و ضبط کردند.
سرهنگ سراوانی ادامه داد: در ارتباط با کشفیات انجام شده، در مجموع 166 نفر دستگیر شدند که 58 نفر آنان شکارچیان متخلف بودند.
به گفته وی، در 9 ماه گذشته هشت ملاقات مرزی درجه یک بین مقامات مرزبانی دو کشور ایران و ترکمنستان برگزار شده است.
بنابراین گزارش ، گمرک اینچه برون در شمال گنبدکاووس و دربخش مرزی داشلی برون این شهرستان درجوار مرز ایران و ترکمنستان واقع است.
گمرک اینچه برون که تنها گمرک زمینی استان گلستان به شمار می آید در سال 1371 فعال شده و هم اکنون محل تردد اتباع ایران و ترکمنستان و واردات و صادرات کالا و عبور تریلی های ترانزیت است.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و مقر فرماندهی هنگ مرزی اترک که مسئولیت حراست از مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکمنستان را در محدوده استان گلستان به طول تقریبی 350 کیلومتر برعهده دارد؛ دراین شهرستان مستقر است.
منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید