تاریخ: ۱۶:۱۳ :: ۱۳۹۶/۰۹/۲۷

مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن از ایجاد مانعی بر سر راه توسعه صندوق‌های زمین و ساختمان در قانون برنامه ششم توسعه خبر داد و خواستار همکاری وزیر راه و شهرسازی در رفع این مانع شد.

مصطفی ازگلی در مراسم افتتاح مجتمع مسکونی نسیم واقع در منطقه ۲۲ که نخستین پروژه مسکونی احداث شده با استفاده از تامین مالی از طریق صندوق زمین و ساختمان است، ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه دارایی‌های وزارت راه و مشارکت سایر نهادهای حقوقی و حقیقی بتواند در استمرار مسیر تازه‌ای که به منظور تسهیل تامین مالی پروژه‌های مسکونی آغاز شده است، کمک کند، افزود: بانک مسکن در سند چشم‌ انداز ۱۴۰۰ تامین مالی یک میلیون واحد مسکونی را برنامه‌ریزی کرده است که از این تعداد ۱۰ هزار واحد مسکونی قرار است ظرف چهار سال آتی از طریق صندوق‌های زمین و ساختمان تامین مالی شود.
ازگلی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در صورت حمایت سایر نهادها، ظرفیت افزایش این رقم به ۱۰۰ هزار واحد نیز وجود دارد.

ازگلی در ادامه با اشاره به مانع جدیدی که بر سر راه توسعه صندوق‌های زمین و ساختمان قرار گرفته است، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه ایجاد هر صندوق سرمایه‌گذاری جدید توسط بانک‌ها منوط به کسب مجوز از بانک مرکزی شده است.

اگر چه صندوق‌های زمین و ساختمان نیز تحت عنوان «صندوق سرمایه‌گذاری» در بازار بورس تشکیل می‌شوند، اما کارکرد آنها با صندوق‌های سرمایه‌گذاری متداول کاملا متفاوت بوده و به نظر می‌رسد یک اشتباه لفظی در این رابطه رخ داده است که اگر حل نشود و صندوق‌های زمین و ساختمان نیز مشمول این مقررات شوند، ممکن است زحماتی که برای ایجاد این مسیر جدید جلب سرمایه صورت گرفته است، ابتر بماند.

وی سرمایه‌گذاران صندوق‌های زمین و ساختمان را دو گروه عنوان کرد و افزود: گروه اول مالکان زمین و پروانه هستند که در ازای حق مالکیت خود، واحد سرمایه‌گذاری به آنها تعلق می‌گیرد. گروه دوم نیز سرمایه‌گذاران حاضر در بازار بورس هستند که یونیت‌ها را خریداری می‌کنند. به این ترتیب صندوق‌های مذکور مسیر تامین مالی جدیدی برای تقویت سمت عرضه مسکن ایجاد کرده است.

ازگلی از نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کنونی کشور و شخص رییس‌ جمهور یاد و تاکید کرد: چنانچه شهرداری‌ها همت کنند و مجموعه پلاک‌هایی را آزاد و تجمیع کنند و البته پروانه مناسبی هم برای آنها صادر کنند، صندوق زمین و ساختمان بهترین مدل برای تامین مالی ساخت پروژه‌های مسکونی و احیای محله‌های فرسوده خواهد بود؛ البته این موضوع تنها مشروط به مشارکت شهرداری به ثمر می‌نشیند.

مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن با اشاره به اینکه اخیرا رییس‌جمهور نیز بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های کشور به جای صرف منابع صرفا دولتی تاکید کرد، گفت: صندوق زمین و ساختمان مدل خوبی برای هدایت منابع مالی بخش خصوصی به پروژه‌های بخش مسکن است.

وی نظارت عالیه بر کیفیت ساخت‌ و ساز را از ویژگی‌های ممتاز پروژه‌هایی که به واسطه صندوق زمین و ساختمان تامین مالی می‌شوند، برشمرد و اظهار کرد: کیفیت پروژه مجتمع مسکونی نسیم که حاصل تشکیل اولین صندوق زمین و ساختمان در کشور است، در سطحی قرار دارد که واحدهای ساخته شده را برای خریداران به مدت پنج سال گارانتی و ضمانت خواهیم کرد. ضمن اینکه این قبیل پروژه‌ها از گارانتی‌های بیمه‌ای نیز برخوردار هستند.

ازگلی با اشاره به اینکه یونیت‌های این صندوق در زمره ابزارهای مالی تلقی می‌شود، خاطر نشان کرد: ابزارهای مالی بازار بورس در دو دسته مبتنی بر بدهی و مبتنی بر سرمایه دسته‌بندی می‌شوند که یونیت‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان در زمره ابزارهای مبتنی بر مالکیت (سرمایه) هستند و از این جهت بازدهی آنها متغیر بوده و از قانون ریسک و بازده طبعیت می‌کند. از این نظر بادهی آنها در مقایسه با بخش صنعت تحلیل می‌شود.

وی ادامه داد: بازدهی بخش مسکن در فاصله مهر ۹۳ که این صندوق تشکیل شد تا مهر ۹۴ صفر بوده و در سال‌های دوم و سوم به ترتیب ۶/۵ و ۹/۶ درصد بوده است. بر این اساس میانگین سه ساله بازدهی بخش مسکن ۴/۷ درصد بوده است. بر اساس محاسبات اقتصادی و حسابداری، بازدهی صندوق زمین و ساختمان نسیم نیز در سه سال گذشته به طور متوسط سالانه ۱۱ تا ۱۴ درصد بوده است. به این ترتیب سود حسابداری حاصل از این پروژه ۱۲ میلیارد تومان در مجموع ۴۸ میلیارد تومان فروش است که اصل و فرع آن بین یونیت‌داران صندوق توزیع خواهد شد.

ازگلی یادآور شد: هر مدل کسب‌ و کاری که برای اولین بار شکل می‌گیرد با مسائلی روبروست که قطعا در زمان تکرار تجربه، بخش زیادی از این مسائل مرتفع خواهد شد.

وی ارزش هر واحد از صندوق مذکور در زمان پذیره‌نویسی را ۱۰۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این رقم اکنون به ۱۳۵۰ تومان افزایش یافته است.

ازگلی در خاتمه سخنانش ضمن تقدیر از تلاش‌های وزیر راه و شهرسازی در شکل‌گیری این مسیر جدید تامین مالی بخش مسکن و نیز حمایت مدیرعامل بانک مسکن و همکاران سازمان بورس و شرکت فرابورس، از اقدامات سایر اجزای صندوق زمین و ساختمان از جمله شرکت عمرانی مسکن گستر که مسوولیت اجرای پروژه را بر عهده دارد، شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان مدیر صندوق و شرکت کارگزاری بانک مسکن که مسوولیت بازارگردانی اوراق را بر عهده داشته است نیز تقدیر کرد.

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید