تاریخ: ۲۳:۰۸ :: ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
تاکید استاندار گلستان بر تکمیل مجتمع پرورش میگوی گمیشان

استاندار گلستان در دیدار با معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور با بیان اینکه پرورش میگو یکی از مزیت‌های استان برای رسیدن به توسعه پایدار است بر ضرورت تکمیل سریع‌تر مجتمع‌های میگوی گمیشان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری گلستان هادی حق شناس روز چهارشنبه در دیدار با حسین عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران اظهار داشت: تکمیل فاز اول مجتمع چهار هزار هکتاری و راه‌اندازی فاز دوم مجتمع ۶ هزار هکتاری گمیشان در اولویت است که با بهره برداری کامل از مزارع فاز اول حداقل ۶ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: سرمایه گذارانی از کشور ویتنام علاقمند به فعالیت در حوزه میگو و آبزی پروری گلستان هستند که امیدواریم با کاهش شیوع کرونا زمینه برای اجرای این سرمایه گذاری فراهم شود.

وی همچنین بر ضرورت خودکفا شدن گلستان در زمینه تکثیر لارو (تخم) میگو تاکید کرد و گفت: مهمترین مزیت استقلال در زمینه تولید لارو میگو، پاک ماندن مزارع و ارائه میگوی بدون بیماری در استان است.

استاندار گلستان ادامه داد: برای اجرای هر مزرعه پرورش میگو در حال حاضر فارغ از هزینه های زیرساختی و اجرای کانال، به سرمایه گذاری ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریالی نیاز است.

تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور در ۵ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان، به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، کشورهای چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی استان گلستان بودند.

print

پاسخی بگذارید