گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۲:۵۹ :: ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
تجارت سنتی و نبود بازاریابی از چالش های مهم حضور در اوراسیا است

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت : تجارت سنتی و عدم شناخت از بازارهای جدید و نبود بازاریابی از مهمترین چالش های پیش روی حضور ایران بویژه این استان در اوراسیا است .

یونس رنجکش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : باید بتوانیم از فرصت ایجاد شده در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در راستای منافع ملی و رشد اقتصادی به نحو شایسته ای بهره مند شویم و این به تغییر نوع نگاه در ایجاد فرصت های جدید در این بازار توسط تجار و پشتیبانی ها و تسهیل گری هایی که باید از سوی  کارگزاران دولت انجام شود بر می گردد.

وی اضافه کرد : معافیت های ایجاد شده برای صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز بازار اوراسیا می طلبد تا ما با یک نگاه ویژه به این شرایط بنگریم و  اگر نتوانیم از این موقعیت استفاده درست نماییم امکان زیان و تبعات بعدی آن برای اقتصاد ملی چالش بر انگیز خواهد بود.

وی ادامه داد: نیاز سنجی ، تدوین نقشه راه ، بهره مندی از ظرفیت های موجود ، پشتیبانی های لازم ، تغییر نگاه و رویکرد جدید به تجارت و داشتن دانش روز از اولویت هایی است که باید به آن توجه جدی داشت.

رنجکش با اشاره به موقعیت خاص استان گیلان و سابقه دیرینه تجارت با روسیه و نقش مهم آن در اوراسیا خواستار حضور فعالانه تر تجار با شناخت بهتر از بازارهای هدف در این زمینه شد.

وی افزود : آنچه در این فرایند نقش مهمی در اقتصاد ملی به واسطه ظرفیت های استان گیلان وجود دارد ، همگرایی دستگاههای اجرایی مسئول و نگاه تحلیل گران برای حضور هدفمند در بازارهای منطقه است که باید جدی گرفته شود.

عضو میز گیلان در اوراسیا تاکید کرد : وجود بنادر فعال ، زیر ساخت های نسبتا مناسب ، تجربه داد و ستد ، داشتن شناسنامه هویتی تجارت در اوراسیا به واسطه تجارت گذشته و اهمیت شناخته شده جغرافیایی گیلان برای اعضای اوراسیا از مزیت های خوبی است که باید از آن بهره مند شد.

وی ادامه داد : یکی از موضوعات دیگری که باید از فرصت اوراسیا بهره مند شویم توجه به گردشگری گیلان و تهیه نقشه راه و بسته های مربوطه در این زمینه است که می تواند در معرفی جاذبه ها و صنایع دستی صادراتی گیلان نقش مهمی داشته باشد.

رنجکش  همچنین با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان دریایی  به عنوان یکی از نیازهای جدی گیلان در  دریای کاسپین  خواستار  تمهیدات لازم در این زمینه شد.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند. این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اوراسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. درباره اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

موافقنامه موقت ترتیبات ترجیحی ایران و اوراسیا از پنجم آبان ماه سال جاری اجرایی شد و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود. این موافقتنامه  ۸۶۲  قلم کالا را شامل می‌شود که ۳۶۰  قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.

گیلان دارای ظرفیت های مختلف کشاورزی، گردشگری، صنعتی و دارای زیرساخت های مناسب همچون مسیرهای ریلی و دریایی و دارای بنادر و منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی می باشد.

print

پاسخی بگذارید