ترانزیت کالا از گمرکات مازندران ۱۱۶ درصد افزایش یافت

ناظر گمرکات مازندران از افزایش ۱۱۶ درصدی ترانزیت کالا از گمرکات استان در ۶ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات مازندران، علی یوسفی منش گفت : در این مدت ۱۰ هزار و ۱۴۷ تن کالا به ارزش ۱۵ میلیون و ۳۸۷ هزار دلار ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ به لحاظ ارزشی ۱۱۶ درصد و از نظر وزنی نیز ۸۹ درصد رشد داشت.

وی افزود : بیشترین حجم کالاهای ترانزیتی گمرکات استان شامل کانتینر خالی، سیگار ، مصنوعات پلاستیکی ، لوله حفاری، موادشیمیایی و تخته نراد است که از طریق گمرکات استان مازندران به امارات و عراق ترانزیت شده است.

یوسفی منش گفت : در مدت مشابه سال گذشته  ۵ هزار و ۳۷۱ تن کالا به ارزش هفت میلیون و ۱۱۶ هزار دلار شامل ریل آهن و میله توپرآهن مستعمل و تخته از گمرکات مازندران به کشورهای پاکستان و عراق ترانزیت شده بود.

مدیرکل گمرک نوشهر میزان درآمد گمرکات مازندران در نیمه نخست سال جاری را با احتساب درآمد حاصل از صدور ضمانت نامه ها ۱۵۱ میلیارد و ۴۵۶ میلیون تومان اعلام کرد.

وی گفت که در نیمه نخست امسال بیش یک میلیون و ۳۳۳ هزار تن انواع کالا از طریق گمرکات استان مازندران در نوشهر، امیرآباد و فریدونکنـار به ارزش ۴۲۹ میلیون و ۴۹۶ هزار دلار وارد کشور شد.

یوسفی منش عمده کالاهای وارداتی را جو دامی ، ذرت دامی، چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی ،دانه های روغنی ،چوب وتخته معرفی کرد و افزود که این کالاها از ۲۱ کشور از جمله روسیه ، امارات ، ترکیه ، آلمان ، قزاقستان و هلند وارد کشور شد.

وی به وجود تحریم ظالمانه و محدودیت ها به علت شیوع کرونا اشاره کرد و گفت : علی رغم این شرایط صادرات برخی کالاها از گمرکات استان مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

ناظر گمرکات مازندران افزود : در نیمه نخست سال جاری ۳۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۹۲ میلیون و ۸۴۹ هزار دلار کالا، شامل فرآورده های لبنی ، سیمان ، مواد معدنی ، کاغذ ، و آب میوه از طریق گمرکات نوشهر، امیرآباد، فریدونکنار، ساری و آمل به ۲۷ کشور صادر شد.
وی عمده ترین مقصد کالاهای صادراتی گمرکات مازندران را کشورهای فدراسیون روسیه ، عراق ،  قزاقستان ، ترکمنستان، امارات و افغانستان بر شمرد.

استان مازندران پنج گمرک دارد که گمرک امیرآباد در شرق و نوشهر در غرب استان از فعالترین گمرکات استان به شمار می روند که بیش از ۹۰ درصد از صادرات کالاهای غیر نفتی از این دو گمرک که در داخل بنادر امیرآباد و نوشهر قرار دارد، انجام می شود.
استان مازندران سالانه حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که حدود نیمی از این محصولات مازاد بر مصرف استانی و قابلیت صادراتی دارد و در سال های اخیر گام های موثری برای رشد صادرات محصولات کشاورزی انجام شد به طوری که در سال گذشته صادرات ۲۰۰ هزار تنی دو قلم محصولات باغی مرکبات و کیوی از مازندران به یک هزار میلیارد تومان رسید.

print

پاسخی بگذارید