گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۲۲ :: ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
ترخیص کالای اساسی از گمرکات مازندران ۱۰۰ درصد افزایش یافت

ناظر گمرکات مازندران با اشاره به اجرای مصوبه جدید دولت مبنی بر تسریع و تسهیل در ترخیص کالا ، از افزایش ۱۰۰ درصدی ترخیص کالای اساسی و ضروری از گمرکات استان در دو هفته اخیر خبر داد.

به گزارش ایرنا، با توجه به مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به تازگی ابلاغ شده است، همه کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی که تا ۱۰ آبان ماه دارای قبض انبار است بر اساس اولویت های اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت با استفاده از ارز صادراتی یا ارز متقاضی یا ارز تامین شده بانک مرکزی به صورت درصدی از گمرک قابل ترخیص است.

ترخیص همه مواد اولیه، اجزا و قطعات و ملزومات مرتبط با بخش تولید با تشخیص و تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت از گمرک به صورت درصدی و بدون دریافت کد رهگیری بانک قابل انجام خواهد بود.

علی یوسفی منش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای اجرای مصوبه جدید دولت مبنی بر ترخیص کالاهای اساسی و ضروری بدون کدرهگیری بانک مرکزی، ۴۰ هزار تن کالای ضروری در دو هفته اخیر از گمرکات استان ترخیص شد که ۹۰ درصد این کالاها نهاده های دامی بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی بود که قبل از آن این مصوبه با توجه به ضرورت اخذ کد رهگیری از بانک مرکزی به طور میانگین در دو هفته ۲۰ هزار تن کالا ترخیص می شد.

ناظر گمرکات مازندران با اشاره به آماده ترخیص بودن ۵۰ هزار تن کالای دیگر از گمرکات مازندران، گفت: بیشتر این کالاها را نهاده های دامی تشکیل می دهد که که در حال طی مراحل اخذ مجوزهای لازم برای ترخیص می باشند.

یوسفی منش با اشاره به دخیل بودن ۳۰ دستگاه در روند ترخیص این کالاها، اظهار داشت: اخذ مجوز از دستگاه ها براساس نوع کالای وارداتی بستگی دارد بنحوی که ترخیص نهاده های دامی به مجوز محیط زیست، امور مالیاتی، قرنطینه، استاندارد، دامپزشکی و صنعت و معدن نیاز است.

وی با اشاره به وجود ۵۰۰ هزار تن کالا در انبارها گمرکات مازندران، ۹۰ درصد این کالاها را شامل جو، ذرت و دانه های روغنی معرفی کرد و خواستار ترخیص هر چه زودتر این کالاها از سوی صاحبان آنها براساس مصوبه جدید دولت شد.

به گفته این مسئول، ترخیص این کالاها منوط به درخواست صاحبان کالا و محرز شدن مالکیت آنها و همچنین اخذ مجوزهای لازم همچون استاندارد، دامپزشکی و قرنطینه است.

ناظر گمرکات مازندران تصریح کرد: براساس ماده ۲۴ قانون امور گمرکی، کالاهای که صاحبان آن‌ها تمایلی به ترخیص آنها از گمرک ندارند متروکه اعلام خواهد شد و تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شده می شود تا در مزایده به فروش می رسد.

وی تاکید کرد: زمان ترخیص کالا در گمرکات مازندران از حداکثر هفت روز در سال گذشته در حال حاضر به کمتر از سه روز کاهش یافته است.

یوسفی منش گفت: از ابتدای امسال باوجود پی گیری های صورت گرفته و اعلام از طریق سامانه و تلفن به صاحبان کالا، تعداد هشت پرونده کالای متروکه و ضبطی تنظیم و به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ارسال شد.

وی گمرک نوشهر را ششمین گمرک کشور به لحاظ حجم واردات معرفی کرد و از واردات یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸۷ میلیون دلار در هشت ماه سال جاری از گمرکات مازندران خبر داد.

ناظر گمرکات ممازندران گفت: ۲۱ قلم کالا که عمده ترین آن ۸۰۰ هزار تن جو و ۵۰۰ هزار تن ذرت دامی، ۱۵۰ هزار تن روغن و دانه روغنی بود در این مدت از ۲۷ کشور دنیا از جمله کشورهای روسیه، قزاقستان، اتریش، قرقیزستان، آلمان، ترکیه و سوئیس وارد کشور شد.

یوسفی منش ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش واردات کالا نسبت به هشت ماه سال گذشته هستیم و این در حالی است که از آبان ماه شاهد افزایش واردات نسبت به ماه های قبل تر می باشیم و این روند همچنان ادامه دارد.

ناظر گمرکات مازندران با اشاره به کاهش واردات در هشت ماهه گذشته، افزود: ۴۷۳ هزار تن کالا نیز به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار صادر شد که این روند در یک ماه اخیر نسبت به ماه های گذشته رشد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۳۴ قلم کالا که بیشترین کالاهای صادراتی را سیمان، فرآورده های لبنی، معدنی، فرآورده های خوراکی و مواد پلاستیکی به کشورهای روسیه، عراق، قزاقستان، امارات و ترکمنستان بوده است.

یوسفی منش تصریح کرد: ۲۰ هزار تن کالا نیز که بیشتر چوب، کاغذ، کانتینر بود به ارزش ۲۳ میلیون دلار به کشورهای عراق، روسیه و افغانستان در هشت ماهه اخیر ترانزیت شد.

وی به ماندگاری ۷۶ دستگاه خودرو وارداتی در گمرک نوشهر هم اشاره کرد و گفت: این خودروها لوکس گرانقیمت و فاقد ضوابط فنی از سال ۹۲ تا ۹۶ وارد گمرک نوشهر شد که ۴۴ دستگاه به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی برای مزایده و فروش اعلام شده است و ۳۲ دستگاه نیز با توجه به ظن قاچاق بودن پرونده قضایی آنها تشکیل و در حال رسیدگی می باشد.

حوزه نظارت گمرکات استان مازندران در شهرستان نوشهر مستقر است. دو اداره کل یکی در نوشهر و دیگری در امیرآباد و سه اداره گمرک در شهرستان های آمل، فریدونکنار، ساری زیر مجموعه حوزه نظارت گمرکات استان مازندران هستند.

print

پاسخی بگذارید