تاریخ: ۹:۱۲ :: ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
تغییرات حجم پول و شبه پول در پایان خردادماه ۱۴۰۰

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از روند نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد حجم پول و شبه پول در این مدت با افزایش همراه بوده است.

براین اساس نقدینگی بر حسب اجزای تشکیل دهنده شامل پول و شبه پول است که در بخش پول، دو زیر مجموعه «اسکناس و مسکوک در دست اشخاص» و «سپرده های دیداری» قرار دارد. در پایان خردادماه ۱۴۰۰، هر کدام به ترتیب با افزایش ۲۳.۷ و ۴۷.۴ درصدی نسبت به خردادماه ۹۹ مواجه شده اند و به ارقام ۷۱۵.۰ و ۶۵۴۶.۹ هزار میلیارد ریال رسیده‌اند.

میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در خرداد ماه سال ۹۹ حدود ۵۷۸.۰ و سپرده های دیداری ۴۴۴۲.۵ هزار میلیارد ریال به ثبت رسید.

بنابراین حجم پول در پایان خردادماه سال جاری به ۷۲۶۱.۹هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به خرداد سال قبل، ۴۴.۶ درصد رشد دارد. حجم پول در خرداد ۹۹ ۵۰۲۰.۵ هزار میلیارد ریال بود. آمار اسفند ماه نیز نشان می دهد حجم پول در خرداد ۱۴۰۰ به نسبت آخرین ماه از سال ۹۹ رشد ۵.۱ درصدی داشته که به رقم ۶۹۰۹.۶ هزار میلیارد ریال رسید.

همچنین براساس این گزارش، حجم شبه پول در پایان خردادماه ۱۴۰۰،  با رشد ۳۸.۲ درصدی نسبت به خرداد سال ۹۹، به رقم ۲۹۷۹۲.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است. این رقم در خرداد سال ۹۹ بیش از ۲۱۵۵۱ هزار میلیارد ریال بود. این میزان در اسفند ۹۹ حدود ۲۷۸۵۲.۱ هزار میلیارد ریال بود که رشد ۷.۰ درصدی را به ثبت رساند.

print

پاسخی بگذارید