تاریخ: ۹:۰۱ :: ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
تناقض گویی درباره دلیل قطعی برق

برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که یکی از کلیدهای کمبود ناگهانی گاز حتی برای تولید برق مورد نیاز معابر عمومی پایتخت را می‌توان در افزایش ناگهانی ارزش بیت کوین یافت.

افتاب یزد: ماجرای قطعی چند ساعت برق در تهران و سایر کلانشهر ها بی شباهت به ماجرای آلودگی هوا نبود در این رابطه نیز روزگذشته شاهد تناقض گویی های مسئولان مربوطه بودیم. از سویی مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق مشکل سوخت و محدودیت تامین گاز را دلیل قطعی برق معرفی می کند و از مردم می خواهد با صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف گاز به حل مشکل قطعی برق کمک کنند و از سویی دیگر سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، با تکذیب این گفته ها قطعی برق را ناشی از مسائل دیگری می داند و می گوید که این موضوع ارتباطی به شرکت گاز ندارد. این تناقض گویی مسئولان در حالی عنوان شده که به تازگی مسئله ی استفاده ی غیر مجاز عده ای از برق شهری برای استخراج ارزهای دیجیتال نیز مطرح شده است
روزگذشته بیشتر مناطق تهران قطعی ۲ ساعته برق را شاهد بودند. در نقاط مختلف کلانشهر تهران، شامل مناطقی از غرب، شرق و جنوب پایتخت قطعی گسترده برق رخ داد. همچنین همزمان با تهران، مناطقی از گیلان، کرج، اراک، اصفهان، خوزستان، سمنان، قم و اردبیل نیز دچار قطعی برق شدند. درهمین رابطه پایگاه خبری تسنیم دلیل قطع گسترده برق در تهران را محدودیت سوخت‌رسانی و خروج یکی از واحدهای نیروگاهی تهران از مدار بهره‌برداری، عنوان کرد.در همین حال، سخنگوی صنعت برق با اشاره به برخی خاموشی‌ها در تعدادی از کلان‌شهرهای کشور از جمله پایتخت گفت:‌ این خاموشی‌ها ناشی از کمبود سوخت نیروگاه‌هاست.
«مصطفی رجبی‌مشهدی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به دلیل افزایش میزان مصرف گاز در بخش خانگی ناشی از افزایش سرما، عرضه سوخت گاز به نیروگاه‌ها با محدودیت مواجه شده است.
وی بیان‌داشت:‌ این محدودیت عرضه سبب شده نیروگاه‌ها نتوانند نسبت به تامین سوخت گاز اقدام کرده و به همین دلیل برخی از آنها خاموش شده‌اند که همین مسئله موجب بروز خاموشی‌ها شده است.
رجبی‌مشهدی، از تلاش برای تامین سوخت جایگزین برای این نیروگاه‌ها خبر داد و خاطرنشان‌کرد: با عرضه سوخت این خاموشی‌ها برطرف خواهد شد.وی بر لزوم رعایت صرفه‌جویی از سوی مشترکان تاکید کرد و گفت:‌ صرفه‌جویی در مصرف انرژی سبب می‌شود اعمال خاموشی‌ها کمتر شود. اکنون میزان مصرف برق کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴.۵ درصد افزایش یافته که ناشی از شیوع بیماری کرونا و بخش عمده آن مربوط به مصرف برق در بخش صنایع کشور پس از بازگشایی‌ها است. در پایان بهار امسال رکورد ۵۷ هزار مگاوات در مصرف برق به ثبت رسید که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰ هزار مگاوات افزایش داشته است، به همین علت تا خردادماه حدود ۶۰ میلیون لیتر نفت‌ گاز در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.
>عامل قطعی برق چیست؟
این ارقام در حالی مطرح شده است که برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که یکی از کلیدهای کمبود ناگهانی گاز حتی برای تولید برق مورد نیاز معابر عمومی پایتخت را می‌توان در افزایش ناگهانی ارزش بیت کوین یافت. به باور آن‌ها مصرف ۳۰۰ مگاواتی این مزرعه‌های استخراج بیت کوین یکی از عوامل مهم قطعی برق است.
ابوذر صالحی مدیر کل امور بین‌الملل توانیر با اشاره به اینکه آیا رمز ارزها عامل قطعی‌های اخیر برق در پایتخت هستند یا خیر؟ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مجموع بیت کوین‌ها در کشور حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات است. او ادامه داد: معادل ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات رمز ارز مجاز، رمز ارز غیر مجاز در کشور داریم، اما با توجه به مصرفی که ما در کشور داریم این عدد رمز ارز خیلی عدد بزرگی نیست و خاموشی‌های اخیر در کشور به خصوص در تهران ربطی به استخراج بیت کوین ندارد. مدیر کل امور بین‌الملل توانیر افزود: یکی از عواملی که موجب افزایش مصرف برق شده، مراکز استخراج رمزارز غیرمجاز هستند و تاکنون حدود هزار و ۶۰۰ مرکز غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم. دستگاه‌های ماینینگ آن‌ها جمع‌آوری شده و خسارت برق مصرفی از آن‌ها اخذ و مجرمان به مراجع قضائی معرفی شدند.
صالحی بیان کرد: این مراکز باید مجوزهای لازم را از وزارت صمت و نیرو دریافت و به صورت قانونی فعالیت کنند. ماینرها تعرفه مخصوص خود را دارند و در این ماه‌ها ۵۰ درصد قیمت آزاد را باید بپردازند.
او افزود: ولی رمز ارزهایی که با مجوز کار می‌کنند ما مشکل و برخوردی نداریم، اما با رمز ارزهای غیر مجاز به شدت برخورد می‌کنیم و نه تنها تجهیزات آن‌ها جمع‌آوری می‌شوند بلکه به قوه قضائیه هم معرفی خواهند شد. این مقام مسئول بیان کرد: به طور کلی کسانی که ماینر غیر مجاز داشتند آن‌ها را جمع‌آوری کردیم و با توجه به معرفی به قوه قضائیه دستگاه و یا همان ماینر شخص خاطی به عنوان کالای قاچاق محسوب خواهد شد.مدیر کل امور بین‌الملل توانیر اضافه کرد: افرادی که به صورت غیر مجاز ماینر می‌کنند و یا در شبکه‌هایی قرار می‌گیرند که ما خبری نداریم می‌توانند موجب آسیب به شبکه برق منطقه و خاموشی شوند و به همین دلیل ما با این افراد برخورد می‌کنیم.صالحی در پایان گفت: کسی هم که ماینر بخواهند ما با مجوز به این دسته از افراد در جاهایی که شبکه برق مشکلی از نظر آلایندگی نداشته باشد می‌دهیم و توصیه می‌کنیم افراد از طریق قانونی اقدام کنند. گفتنی است، اخیرا نیز رئیس سازمان محیط زیست در مصاحبه‌ای گفت روزی دو ساعت قطع برق بهتر از مازوت‌سوزی است!

print

پاسخی بگذارید