رییس اتاق بازرگانی گلستان
گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۲:۱۹ :: ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
توسعه روابط با کشورهای همسایه بهترین راهبرد برای صادرات است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان می‌گوید که توسعه روابط تجاری با ۱۵ کشور همسایه بهترین راهبرد برای جمهوری اسلامی به منظور توسعه صادرات است که بایستی مورد توجه و اهتمام جدی دولتمردان و بخش خصوصی قرار گیرد.

علی‌محمد چوپانی عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید سفیران و کارداران ۱۰ کشور آسیایی و اروپایی از بلندترین برج آجری جهان در شهر گنبدکاووس واقع درشرق استان گلستان، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که برخی از کشورهای همسایه علاقه‌مند به خرید کالای ایرانی هستند.

وی گفت: به عنوان نمونه سفیر کشور ترکمنستان می‌گوید که این کشور برخی کالاهای مورد نیاز خود را با دو برابر قیمت از دیگر کشورها خریداری می‌کند درحالی که ایران می‌تواند کالای مورد نیاز ترکمنستان را با قیمت کمتر تامین کند.

چوپانی اضافه کرد: بنابراین کشورهای همسایه و منطقه آسیای مرکزی ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران با این کشورها به صورت تهاتر کالا به کالا هستند که باید از این ظرفیت که خود این کشورها نیز اعلام آمادگی کردند، به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

وی با اشاره به حضور برخی سفرای کشورهای آسیایی در سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در مرکز استان گلستان، ادامه داد: درحاشیه این جشنواره برخی ملاقات‌ها و نشست‌ها با آنها از جمله سفیران ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان در استانداری و اتاق بازرگانی استان برگزار شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان تصریح کرد: در این ملاقات‌ها و نشست‌ها که تجار، بازرگانان و صادرکنندگان استان نیز حضور داشتند، بر توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی و فرهنگی تاکید شد.

چوپانی گفت: درصورتی که از ظرفیت کشورهای همسایه برای افزایش مبادلات تجاری که رهبری انقلاب نیز برآن تاکید دارند، استفاده شود، تحریم‌های امریکا هیچ اثری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت و کشور با کمترین مشکل اداره می‌شود.

وی همچنین افزود: در نشست با سفیر تاجیکستان مقدمات اولیه برای واردات پنبه و نخ از این کشور انجام دادیم تا در مقابل کالاهای مورد نیاز این کشور به صورت تهاتر به آن داده شود.

چوپانی ادامه داد: با سفیر ترکمنستان هم مذاکراتی برای افزایش مبادلات تجاری و تهاتر کالا انجام شد که تفاهم‌نامه آن در اجلاسیه مشترک دو کشور که در ماه‌های آینده برگزار می‌شود، امضا خواهد شد.

وی گفت: پیش از این و درسال ۲۰۰۲ حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان ۵.۵ میلیارد دلار درسال بود که اکنون این رقم به ۱۵۰ میلیون ریال کاهش یافته که بایستی تلاش شود باتوجه به نیاز این کشور به کالای ایرانی، مجددا این حجم مبادلات احیا شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان با یادآوری میزان صادرات ۲۷۰ میلیون دلاری این استان از مرز اینچه برون در سال گذشته، خاطرنشان کرد که این رقم باتوجه به ظرفیت‌های استان، قابلیت افزایش چند برابری دارد.

print

پاسخی بگذارید