تاریخ: ۲۳:۵۰ :: ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
توقف تولید پراید هنوز در دست بررسی است

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت که تاکنون به جز هشت خودرویی که اعلام شد، نام هیچ خودرویی برای توقف تولید اعلام نشده و توقف تولید پراید نیز هنوز در دست بررسی است.

 به گزارش اقتصاد شمال امروز (یک‌شنبه) اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و فراکسیون کیفیت و استاندارد با رئیس و معاونان سازمان ملی استاندارد ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

در حاشیه این جلسه، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در جمع خبرنگاران درباره وضعیت تصویب استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرو، تأکید کرد که تاکنون تصمیمی برای توقف خط تولید هیچ خودرویی اتخاذ نشده و تصویب این استانداردها هنوز در دست بررسی است.

وی افزود: برخی از این خودروها برای آزمایش باید به کشورهای دیگر فرستاده شود که در این زمینه به دلیل اعمال تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم.

پیروزبخت در پاسخ به این که آیا تولید پراید در سال جاری متوقف می‌شود یا خیر، اظهار کرد: این مسأله در دست بررسی است و نتیجه قطعی آن مشخص نشده است.

وی افزود: در شورای عالی استاندارد تصویب شده که گزارش‌های فصلی از وضعیت خودروها به این شورا ارائه شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه از تصویب ارائه بسته‌های حمایت از تولید خبر داد و گفت: این بسته‌ها در سه حوزه تولید داخل، صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی تنظیم شده که واحدهای تولیدی می‌توانند در راستای رونق تولید از آن استفاده کنند.

قیمت‌های بازار خودرو کاذب است

در ادامه حمیدرضا فولادگر، نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از الزامات رونق تولید را رقابت‌پذیر شدن تولید عنوان کرد و گفت: ساماندهی صنعت خودرو در حال انجام است و کیفیت و رقابت‌پذیر کردن این صنعت بحث‌هایی است که مطرح می‌شود.

وی افزود: حذف تدریجی خودروی پراید حدود دو سال است که مطرح شده اما شرایط خاصی که بر کشور تحمیل شده و لزوم مدیریت منابع ارزی و آسیب‌هایی که به اقتصاد کشور وارد کرده، باعث بهم‌ریختگی بازار خودرو شده است که در نتیجه آن توقف تولید خودرو پراید به تعویق افتاده است.

فولادگر همچنین تاکید کرد، قیمت‌هایی که اکنون در بازار خودرو حاکم است قیمت رسمی نیست بلکه یک جریان دلالی و واسطه‌ای قیمت‌های کاذب را بر بازار تحمیل کرده است.

به گفته وی، در حال حاضر یک فضای سوداگری و واسطه‌گری در بازار خودرو حاکم شده؛ به طوری که نقدینگی سرگردان را به این بازار جذب کرده است. برای مثال شاید ۹۰ درصد افرادی که برای خرید خودرو ثبت نام می‌کنند، به آن نیازی ندارند و فقط برای حفظ ارزش پول خود خودرو می‌خرند که این مشکل باید ریشه‌یابی شود.

ایسنا

print

پاسخی بگذارید