تاریخ: ۲۳:۴۰ :: ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
تولید صنعتی مازندران ۲.۵ درصد رشد کرد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت که تولیدات صنعتی استان در فصل بهار سال جاری با وجود شرایط کرونایی ۲.۵ درصد رشد داشت .

به گزارش ایرنا ، حسینقلی قوانلو عصر چهارشنبه در نشست تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی مازندران که با حضور معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ساری برگزاری شد ، مهم ترین علت این میزان رشد با وجود شرایط سخت اقتصادی را به راه انداختن نهضت تولید داخلی همسو با سراسر کشور اعلام کرد.

وی توضیح داد : صنعت مازندران امسال جایگزینی ۳۸ میلیون دلار تولید داخلی به جای واردات را هدف‌گذاری کرده بود که تاکنون ۳۱ میلیون دلار آن محقق شده است.

قوانلو با اعلام این که صنعت مازندران سال گذشته را هم بدون رشد منفی پشت سر گذاشته بود ، افزود : می توان گفت تحریم یک فرصت برای بسیاری از بخش های اقتصادی استان بوده است.

وی گفت : بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ،پارسال ۴۳ هزار و ۸۵۲ شغل در مازندران ایجاد شد در حالی که سهم استان ۴۲ هزار شغل از برنامه یک میلیون شغلی بود که دولت وعده داد.

رییس سازمان صنعت مازندران با اعلام این که هشت هزار و ۸۷۰ شغل ایجاد شده سال گذشته مربوط به بخش صنعت مازندرن بود ، افزود : این آمار جدا از پروانه های بهره برداری است که پارسال صادر شد ، چون مرکز آمار شغل های برنامه ریزی شده را در سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی ارزیابی کرده است.
وی از اصلاح و سرعت گرفتن روند صدور جوازهای صنعتی در استان خبر داد و گفت : در حال حاضر سرعت صدور جوازهای تاسیس ما به یک و نیم روز و صدور پروانه تولید از ۱۷ روز به ۲ و نیم روز رسیده و همچنان تلاش داریم این زمان کاهش یابد تا سنگ های جلوی پای تولیدکننده را برداریم.
قوانلو افزود : در زمینه صدور پروانه‌های بهره‌برداری نیز سال گذشته ۲۶ پروانه با سرمایه ۱۵۱۴ میلیارد تومان صادر شد که نسبت به سال ماقبل آن ۱۴۵ درصد رشد داشت.

وی ادامه داد : در ۶ ماهه امسال نیز ۹۹ پروانه با میزان سرمایه گذاری ۲۰۱۳ میلیارد تومان صادر شده که در مقایسه با کل سال قبل حجم خوبی را در سرمایه گذاری در بخش صنعت نشان می دهد.
قوانلو به ارائه تسهیلات برای تحقق رونق تولید در استان اشاره کرد و گفت : پارسال به ۳۶۵ واحد اقتصادی ۸۶۳ میلیارد تومان با معرفی کارگروه تولید تسهیلات پرداخت شد که از این نظر رتبه پنجم کشور را در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ کسب کردیم و توانستیم ۸۳ درصد این تسهیلات را جذب کنیم.

وی از راه اندازی سه میز تخصصی برای تحقق نهضت ساخت و تولید داخلی در مازندران خبر داد و گفت : علاوه بر تحقق ۳۱ میلیون دلار تولید جایگزین واردات در استان ، در ۹ قلم از ۱۲ قلم تولیدات منتخب استان در سال گذشته نیز رشد مثبت داشتیم.

قوانلو افزود : مازندران در ۶ ماهه نخست امسال هم در زمینه تولید خودرو ۴۳ درصد ، روغن تصفیه شده ۲۸ درصد ، سیمان پنج درصد ، نئوپان و ام دی اف سه درصد ، پتروشیمی ۱۸ درصد و محصولات فولادین ۷۹ درصد رشد داشته است.
رییس سازمان صنعت مازندران گفت : یکی از شاخص هایی که وزارت صنعت ما را می سنجد راه اندازی واحد های راکد است که یکی از کارهای اساسی است که در استان انجام شده چون متاسفانه تعداد واحدهای راکد نسبت به واحدهای فعال آمار خوبی نداشت ، اما در دو سه سال اخیر با همت در جهت فعال شدن این واحدها تلاش شده است و اگر پیگیری ادامه یابد شاید دو سه سال آینده تکلیف واحدهای راکد ما مشخص شود و همه فعال شوند.
وی افزود: سال گذشته ۱۲۰ واحد راکد در شرکت شهرک‌های فعال شده و امسال هم تا کنون ۵۰ واحد تعریف شده که با بخش های شهرستانی به بیش از ۷۰ واحد خواهد رسید.

در این نشست از صنعتگران نمونه استان تجلیل شد.

print

پاسخی بگذارید