تاریخ: ۱۶:۴۴ :: ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
تولید پیله ابریشم در مازندران افزایش یافت

رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران گفت که تولید پیله تر در پرورش بهاره امسال ۹۴ تن بوده که نسبت به پارسال چهار تن بیشتر شده است.

حمیده سادات مطهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که امسال سه هزارو ۱۵۷ جعبه تخم نوغان بین یکهزارو ۳۰۰ بهره بردار توزیع شد ، افزود : اگرچه میانگین قیمت فروش هرکیلو گرم پیله تر امسال ۶۸ هزار تومان و حدود ۲۰ درصد کمتر از سال گذشته بود ، اما نوغانداران راضی بودند.

وی قیمت هرکیلوگرم پیله تر ابریشم در سال گذشته را تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد.

مطهری دلیل کاهش قیمت پیله کرم ابریشم در سال جاری را تحریم صادرات فرش های ایرانی عنوان کرد و بیان داشت : با توجه به توزیع جعبه های تخم نوغان با قیمت سال گذشته ، می توان گفت که امسال نیز نوغانداران استان برد خوبی داشتند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ با آغاز ساماندهی سیاست های بخش کشاورزی در دولت یازدهم ، ریزش در بخش نوغانداری مازندران متوقف شد ، توضیح داد: آمار توزیع تخم نوغان از ۲ هزار و ۵۰۰ جعبه سال گذشته امسال به بیش از سه هزار جعبه افزایش یافت.

رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران از توزیع ۳۲ جعبه تخم نوغان برای پرورش پائیزه  در سه منطقه لفور سوادکوه، بندپی و بابلکنار شهرستان بابل خبر داد و گفت : اگر شرایط توتستان های استان بهتر شود ، به طور یقین با استقبال بیشتر کشاورزان مواجه خواهیم شد.

مطهری با بیان اینکه دولت در تولید و توزیع تخم و جعبه نوغان و کاشت درخت توت حمایت های ویژه از نوغانداران دارد، افزود : قیمت هر جعبه تخم نوغان که برای دولت هزینه چندین برابری به نسبت توزیع هفت هزارو ۵۰۰تومانی دارد، طی ۶ سال گذشته ثابت مانده است.

رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران گفت : از چهار سال پیش دولت به اهمیت افزایش تولید پیله ابریشم توجه جدی کرده است و امروز نتایج آن با اقبال کشاورزان به نوغانداری آشکار شده است .
وی افزود : به طور یقین با اصلاح توتستان های استان به عنوان مهم ترین نیاز مواد غذایی کرم ابریشم و همچنین گسترش ارتباطات اقتصادی ایران در سطح بین المللی، نوغانداری نیز گسترش می یابد.
بر اساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، ۴۷۵ هکتار توتستان در استان برای تامین ماده غذایی کرم ابریشم وجود دارد.
روستاییان بخش های بندپی شرقی، غربی و بابلکنار شهرستان بابل، آهنگرکلای قائمشهر و لفور سوادکوه بیشترین فعالیت نوغانداری را در مازندران انجام می دهند.
پرورش کرم ابریشم یکی از فعالیت های جانبی روستاییان بویژه زنان روستایی مازندران است .
مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی ۱۱ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

print

پاسخی بگذارید