تاریخ: ۱:۲۳ :: ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
توهین پمپئو به مردم ایران

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که پیش تر به همراه رئیس دولتش توهین های متعددی به مردم ایران داشته، در گفت و گو با شبکه بی بی سی اظهاراتی را بر زبان آورد که علاوه بر خشم فعالان فضای مجازی بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت.

سرویس سیاسی اقتصاد شمال:پمپئو و بسیاری از مقام های آمریکایی در حالی پس از دور جدید اعمال  تحریم ها علیه کشورمان سعی کرده اند هدف تحریم ها را حکومت ایران و نه مردمش اعلام کنند که در سخنانی توهین آمیز و در عین حال  متناقض بااین ادعا وی به صراحت گفت: «اگر نظام ایران می خواهد مردمش غذا بخورند، باید به حرف آمریکا گوش کند! »این عبارت به سرعت به سرخط برخی رسانه ها تبدیل شد و نشریه نیوزویک در آمریکا آن را به عنوان تیتر یک خود برگزید و نوشت: وزیر خارجه آمریکا گفته است اگر ایران می خواهد مردمش چیزی برای خوردن داشته باشند باید به حرف آمریکا گوش کند!

وزیر خارجه آمریکا که پیش تر رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بوده، در این گفت و گو در پاسخ به این سوال که آیا مقام های ایران برای مذاکره می آیند، مدعی شد: «مردم ایران از سران ایران می خواهند برای مذاکرات پیش قدم شوند. البته هنوز هیچ نشانه ای از این که ایرانی ها برای مذاکره بیایند، دیده نمی شود.» پمپئو دراین باره که اگر ایرانی ها برای مذاکره نیایند، قدم بعدی آمریکا چیست، از پاسخ طفره رفت و گفت امید داریم که مقامات ایران به مذاکره برگردند. رئیس سابق سازمان سیا در این مصاحبه در حالی از گفت و گو با ایران سخن می‌گوید که پیش تر خود او ۱۲ شرط ناممکن برای مذاکره مطرح کرده بود؛ شروطی که اکثر مقامات کشورها آن را نامعقول و انجام نشدنی دانستند. پمپئو خود در این گفت و گو هم تصریح کرد که فقط مذاکره کافی نیست، ایران باید رفتار خود را هم عوض کند. آمریکا نمی خواهد مردم ایران را تنبیه کند!

خبرنگار از پمپئو پرسید که آیا تحریم های جدید آمریکا علیه مردم ایران نیست؟ او در پاسخ مدعی شد: خیر. خبرنگار مجدد پرسید اگر این تحریم ها به زندگی انسان های معمولی لطمه بزند، چطور؟ پمپئو در ادامه با تکرار این ادعا که مقصر وضع فعلی مقامات ایران هستند، گفت: وقتی مردم ایران فرصت داشته باشند، در اعتراضات شان این را می بینیم. وی بازهم مدعی شد: «هیچ یک از تحریم های آمریکا جلوی کمک های بشردوستانه را نمی‌گیرد و دارو و محصولات کشاورزی مستثنا شده است.»

با این حال بی بی سی در گزارش خود اعلام کرد که دراین باره تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که «تحریم های بانکی واردات دارو و غذا را هم مختل کرده است». ادعای پمپئو مبنی بر این که ایران تحریم دارویی نیست  در فضای مجازی واکنش گسترده ای داشت. به عنوان نمونه کاربری درباره آن نوشت: «شش ماهه در حوزه غذا و دارو مطلب می‌نویسم، در نمایشگاه ایران-فارما هم بودم، ادعای پمپئو دروغ محضه ما برای وارد کردن انواع دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه مشکل داریم. راه تبادل مالی شرکت‌های خارجی با ایران بسته شده و اگر راهی باشه، از ترس جریمه کنار می‌کشند.»درادامه این گفت و گو پمپئو عبارتی را به کار برد که بازتاب گسترده ای داشته است؛ او به صراحت و بدون هیچ پرده پوشی گفت: «مسئولان ایران باید تصمیم بگیرند که می خواهند مردم شان غذا بخورند یا نه. نه این که انتخاب کنند با پول مردم شان پول قاسم سلیمانی را بدهند تا دور تا دور خاورمیانه سفر کند و ویرانی به جا بگذارد!»

کشورهای اروپایی از ما حمایت می کنند خبرنگار در ادامه از خروج آمریکا از برجام انتقاد و به انزوای آمریکا در دنیا اشاره کرد. در پاسخ وزیر خارجه آمریکا از توافق هسته ای انتقاد و از خروج آمریکا از برجام دفاع کرد و افزود: کشورهای سه گانه اروپایی اقدامات پلید ایران را نامناسب می دانند و از ما حمایت می‌کنند، هر چند تلاش کردند در برجام بمانند. در واکنش به این گفت و گوی پمپئو کاربری در توئیتر نوشت: «آمریکای ترامپ تنها حسنی که داشت همین روشن کردن تکلیف همه‌ ملت ها با آمریکا بود.» فرد دیگری نوشت: «سطح توحش در دولت آمریکا به حدی رسیده که با کنار گذاشتن پوشش های ظاهری و نقاب خود به صورت کاملا واضح افکار خود را درباره ایران اظهار می کند.»

واکنش ظریف به توهین پمپئو وزیر خارجه کشورمان در واکنش به توهین وزیر خارجه آمریکا علیه مردم ایران، تصریح کرد: ایران به رغم تلاش‌های آمریکا و بدون قربانی کردن حق حاکمیت خود به پیشرفتش ادامه می‌دهد. به گزارش فارس ظریف در توئیتی نوشت: «ما هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم. پمپئو وزیر خارجه آمریکا آشکارا و در تلاشی ناامیدانه برای اعمال توهمات آمریکا بر ایران، مردم ایران را به گرسنگی، که جنایتی علیه بشریت است، تهدید می‌کند.» ظریف همچنین افزود: «همچون اسلاف خود، او هم خواهد آموخت که برخلاف تلاش‌های آمریکا، ایران نه تنها به حیاتش ادامه می‌دهد بلکه بدون قربانی کردن حق حاکمیتش، به پیشرفت ادامه خواهد داد.»

منبع:خراسان

print

پاسخی بگذارید