گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۲۷ :: ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
ثبت جهانی چادرشب بافی یاری گر تجاری سازی خواهد بود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد:ثبت جهانی چادرشب بافی یاری گربرندسازی ، تجاری سازی ، صادرات و توسعه گردشگری خارجی خواهد بود.

شهرود امیر انتخابی روز سه شنبه در نشست خبری بمنظور پاسداشت هفته صنایع دستی و آماده شدن ثبت جهانی روستای قاسم آباد بعنوان روستای چادرشب بافی اظهار داشت: روستای قاسم آباد در صورت ثبت جهانی یازدهمین شهر و روستایی در کشور خواهد بود که با محوریت صنایع دستی به ثبت جهانی می‌رسد.

وی با بیان اینکه کمیت مهم نیست بلکه دغدغه شورای ثبت جهانی چادرشب بافی توسعه اقتصادی و تجاری سازی صنایع دستی است افزود: متأسفانه کشور علی رغم اینکه جزو سه قدرت صنایع دستی دنیاست متأسفانه تولید ثروت و ارزآوری آن از این تولیدات ناچیز است و گیلان نیز از موضوع مستثنی نیست.

وی ادامه داد: صنایع دستی، انتقال دهنده هویت است و با توسعه گردشگری ارتباط مستقیم دارد ازین روی ۲۴ هزار هنرمند شناسایی شده در استان نیازمند حمایت جدی هستند و می‌بایست تلاش کرد از طریق صنایع دستی گردشگری و ورود گردشگران خارجی را رونق بخشید.

امیر انتخابی با بیان اینکه ثبت جهانی رقابت است از همه متولیان استان خواست یاریگر اداره کل میراث فرهنگی در راستای ثبت جهانی ماسوله، قلعه رودخان و روستای قاسم آباد باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان یادآور شد: چادرشب بافی قاسم آباد نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی است و به همین منظور استان در هفته صنایع دستی میزبان ناظران بین المللی است.

امیر انتخابی افزود: بازدید مدیرکل آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و ناظران بین المللی از روستای یادشده به منظور بررسی پروپوزال و پرونده پیشنهادی ایران در روز ۲۴ خرداد انجام می‌شود و این گروه باحضور در روستای قاسم آباد، ضمن بازدید از خانه خلاقیت نساجی، کارگاه‌های چادر شب بافی و فروشگاه‌های صنایع دستی، فرآیند ارزیابی ثبت جهانی شدن را آغاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه روستای قاسم آباد در تاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۹۷ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت شده است، یادآور شد: نمایشگاه تخصصی چادرشب بافی در هفته پاسداشت صنایع دستی – ۲۰ تا ۲۷ خردادماه در هتل ایران رشت برگزار می‌شود.

قاسم آباد رودسر دهکده ای است واقع در شرق گیلان که قدمتش با کوبش تار و پود زنان و دختران در چله کشی و برآوردن چادرشب‌های رنگ رنگ عجین گشته و اصالت همین رنگ و قدمت، پای گردشگران خارجی را نیز به این دهکده که – پیش تر لباس محلی آن آوازه جهانی داشت – باز کرده است.

چادرشب بافی، نوعی بافت پارچه محلی در طرح‌های چشم نواز شانه گل، قالی گل، گلیم گل، سرو گل، چهل چراغ، طرح پرند، گلیم گل، بوته چرخ و طرح‌های دیگر است که از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی خلق می‌شود؛ در گذشته بیشتر، و امروز کمتر زنان هنگام شالیکاری بر کمر خویش می‌بندند؛ در روزگار جدید این نوع پارچه با کاربردهای جدید چون رو تختی و رومیزی، طراحی لباس‌های امروزی و … مورد استفاده قرار گرفته و در جهیزیه دختران قرار می‌گیرد.

چادرشب بافی قاسم آباد گیلان که نشاط، نشانه بارز رنگ‌هایش بود می‌رفت تا اندود سیاه به خود بگیرد اما این اقدام و شاید حمایت‌هایی دیگر، نشاط گمگشته را به رنگ‌هایش باز گرداند.

به گفته چادرشب بافان قاسم آباد، برای زنان قاسم آباد عشق رنگ است، زن رنگ است، مرد رنگ است، بچه رنگ است، زندگی رنگ است اما برای بافته‌های این همه رنگ تسهیلات لازم است تا نسل جوان، این هنر دیرینه را همچنان پی بگیرد.

روستای قاسم آباد با عنوان روستای ملی چادرشب بافی، دومین روستا پس از فشتکه خمام با نشان ملی حصیر بافی است که از گیلان به ثبت ملی رسید.

هر سال تعداد محدودی از روستاها و شهرهای دارای شرایط ویژه در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از روستاها و شهرهای دارای صنایع دستی شاخص و سابقه تاریخی آنها به دبیرخانه ثبت روستاها و شهرهای ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی می‌شوند که سال گذشته این اقدام انجام شد و قاسم آباد با نشان چادرشب بافی به ثبت ملی رسید.

روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر (به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و همچنین اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی)، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده که این امر موجب شده، هنرمندان با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.

در سال ۱۳۹۴ استاندارد ملی چادرشب بافی (ویژگی‌ها و آئین کار) تدوین شد و در دو سال گذشته، این روستا نشان جغرافیایی چادرشب بافی را دریافت کرده است.

با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی همچون لباس محلی قاسم آباد، چادر شب بافی و جاذبه‌های طبیعی تلاش می‌شود تا از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری در استان بهره گرفته شود.

print

پاسخی بگذارید