تاریخ: ۹:۳۵ :: ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
جزئیات تورم «نقطه‌ای» و «ماهانه» خانوارها در سال ۹۹

جدیدترین گزارش مرکز آمار از تغییرات شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در سال گذشته، نشان می‌دهد نرخ تورم کل کشور در سال قبل به رقم ۳۶.۴ درصد رسیده است.

همچنین نرخ تورم سالانه برای مناطق شهری ۳۶.۲ درصد و برای مناطق روستایی ۳۷.۷ درصد بوده است. بر این اساس، نرخ تورم نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ۱.۶، ۱.۸ و ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

تغییرات تورم ماهانه در سال ۹۹ چگونه بود؟

بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور در سال ۱۳۹۹ مربوط به ماههای مهر (۷ درصد)، تیر (۶.۴ درصد) و آبان (۵.۲ درصد) و کمترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به ماههای اسفند (۱.۸ درصد) دی (۱.۸ درصد) و خرداد (۲ درصد) است.

روند تورم نقطه به نقطه در سال ۹۹ 

نرخ تورم نقطه به نقطه در طول سال ۱۳۹۹ به غیر از یک دوره کاهشی در آذر ماه روند افزایشی داشته است به طوریکه از عدد ۱۹.۸ درصد در ابتدای سال ۱۳۹۹ به عدد ۴۸.۷ درصد در اسفند ماه همین سال افزایش پیدا کرده است.

سری زمانی تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کل کشور در بازه سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ بصورت زیر است:

نرخ تورم کل کشور بر اساس دهک های هزینه ای

نرخ تورم کل کشور در سال ۱۳۹۹ برابر ۳۶.۴ درصد است که در دهک های مختلف هزینه ای در بازه ۳۴.۶ درصد برای دهک اول تا ۴۳.۵ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بین ۳۶.۵ درصد برای دهک دهم تا ۴۱.۲ درصد برای دهک دوم است.

فاصله تورمی در بین دهک های مختلف هزینه ای در سال ۱۳۹۹ به ۸.۹ درصد رسید که نسبت به سال قبل (۲.۷ درصد) ۶.۲ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

 

print

پاسخی بگذارید