تاریخ: ۲:۴۹ :: ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
جزئیات طرح « معامله قرن» لو رفت

با وجود آنکه هنوز مفاد رسمی معامله قرن مشخص نشده اما صهیونیست‌ها حدود یک ماه زودتر از موعد اعلام شده مفاد این معامله را در رسانه‌ها علنی کرده‌اند.

سرویس سیاسی اقتصادشمال ،با وجود آنکه هنوز مفاد رسمی معامله قرن مشخص نشده اما صهیونیست‌ها حدود یک ماه زودتر از موعد اعلام شده مفاد این معامله را در رسانه‌ها علنی کرده‌اند. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به دنبال نوعی حساسیت‌سنجی از سوی کشورهای عربی و همچنین گروه‌های مقاومت است. چرا که با مطرح کردن این بندها پیش از اعلام رسمی به نوعی واکنش ها سنجیده خواهد شد. البته نباید از نظر دور داشت که پیروزی قاطع مقاومت فلسطین در جنگ دو روزه و وادار کردن تل‌آویو به قبول آتش‌بس نشان داد که هیچ طرحی در شرایط کنونی که بر خلاف مصالح فلسطین باشد شانس چندانی برای موفقیت خواهد داشت. زمانی که مقاومت فلسطین در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی ۷۰۰ موشک به اراضی اشغالی شلیک کرده قطعا در برابر معامله قرن دریایی از موشک را به سمت سرزمین‌های اشغالی روانه خواهد کرد. بنابراین برخی کارشناسان معتقدند «معامله قرن» تنها یک طرح خیالی است و امکان عملی شدن ندارد.
حالا روزنامه صهیونیستی «اسرائیل‌هیوم» نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده که به بندهایی از این طرح دست یافته است:
-توافقی سه‌جانبه میان «اسرائیل»، سازمان آزادیبخش فلسطین و حماس امضا شده و دولت فلسطینی جدیدی به نام «کشور جدید» در اراضی کرانه باختری و نوار غزه بدون شهرک‌های یهودی (صهیونیستی) ایجاد می‌شود.
-تجمع‌های شهرک‌سازی مانند گذشته به دست اسرائیل باقی خواهد ماند، شهرک‌های جدا افتاده به آنها ملحق خواهند شد و مساحت تجمع‌های شهرک‌سازی گسترش می‌یابد تا به شهرک‌های جدا افتاده برسند.
– قدس تقسیم نخواهد شد و میان اسرائیل و فلسطین جدید مشترک خواهد بود، ساکنان عربی (فلسطینی‌ها) انتقال پیدا می‌کنند تا جزء اهالی فلسطین جدید شوند. شهرداری قدس (زیر نظر رژیم صهیونیستی)، یکپارچه و مسئول تمام اراضی قدس به استثنای بخش آموزش خواهد شد، بخش آموزش به عهده فلسطین جدید است. فلسطین جدید به شهرداری قدس مالیات ویژه املاک و آب پرداخت خواهد کرد. به یهودیان اجازه خرید منازل عربی داده و به عرب‌ها (فلسطینی‌ها) اجازه خرید منازل یهودی داده نمی‌شود؛‌ مناطق اضافی دیگری به قدس منضم نمی‌شود و اماکن مقدس مانند امروز باقی خواند ماند.
– مصر اراضی جدیدی با هدف ساخت فرودگاه، کارخانه، تبادل تجاری و زراعی به فلسطین می‌دهد و فلسطینی‌ها اجازه سکونت در این مناطق را ندارند.
– فلسطین جدید حق داشتن ارتش و سلاح ندارد و تنها می‌تواند پلیس مسلح داشته باشد. توافقی میان اسرائیل و فلسطین جدید بسته می‌شود تا بر اساس آن اسرائیل دفاع از فلسطین جدید در برابر هر تهاجم خارجی را بر عهده بگیرد به این شرط که فلسطین جدید هزینه این حمایت را بپردازد. اسرائیل و کشورهای عربی درباره هزینه‌ای که عرب‌ها باید به ارتش اسرائیل به عنوان هزینه حمایت بپردازند، مذاکره می‌کنند.
– حماس تمام سلاحش را تحویل می‌دهد و این موضوع حتی شامل سلاح فردی و شخصی رهبر حماس نیز می‌شود که باید به مصر تحویل داده شود.
– در صورتی که حماس و ساف، معامله قرن را نپذیرند آمریکا تمام حمایت مالی خود از فلسطینی‌ها را قطع خواهد کرد و تلاش می‌کند تا جلوی کمک هر کشور دیگری به فلسطینی‌ها را بگیرد.
– اگر سازمان آزادیبخش فلسطین با شروط این توافق موافقت کند اما حماس و جهاد اسلامی موافقت نکنند این دو سازمان مسئولیت امر را بر عهده خواهند داشت و در هر مقابله نظامی میان اسرائیل و حماس، آمریکا از اسرائیل برای آسیب زدن به شخص رهبران حماس و جهاد اسلامی حمایت خواهد کرد زیرا آمریکا نمی‌پذیرد که ده‌ها نفر درباره سرنوشت میلیون‌ها نفر تصمیم‌گیری کنند.
البته این بندهایی که روزنامه صهیونیستی ادعا کرده مربوط به معامله قرن است از قبل محکوم به شکست خواهد بود. چرا که پیروزی قاطع مقاومت فلسطین در جریان جنگ اخیر غزه نشان داد که بازدارندگی در فلسطین نهادینه شده و بنابر گفته عبدالباری عطوان نویسنده برجسته جهان عرب دوران بزن در رو گذشته است و اسرائیل از این به بعد اقدامات خود را با توجه به این واقعیت طراحی خواهد کرد.

کیهان

print

پاسخی بگذارید