تاریخ: ۲۳:۴۴ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
جزئیات ممنوعیت نمایندگی

کاندیداتوری افرادی که ۳ دوره متوالی نماینده مجلس بودند، برای دوره چهارم ممنوع شود.

سرویس سردبیری اقتصادشمال ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازوکار استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را تعیین کردند.

بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

وکلای ملت با تصویب ماده ۳، این طرح را با ۱۳۸ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده، مقرر شد یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده ۷ مکرر به قانون انتخابات مجلس الحاق شود:

«حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است. هر یک از استان‌ها به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود درواقع در آن استان، موضوع قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند و مناطق تابع حوزه انتخابیه موجود به عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته می‌شوند».

طبق تبصره یک این ماده، مقرر شد «تعداد نمایندگان هر حوزه انتخابیه اصلی (استان) معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مطابق قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخابی مجلس تعیین گردیده است».

علاوه بر این، طبق تبصره ۲ مقرر شد «در صورتی که محدوده جغرافیایی حوزه‌های انتخابیه فرعی در دو استان همجوار واقع گردد یا شهرستان‌هایی که در یک استان واقع شده و جمعیت بیشتری دارد، به عنوان حوزه انتخابیه فرعی جدید محسوب می‌شوند و نماینده به استانی که حوزه اخیر در آن قرار دارد، تعلق خواهد داشت. شهرستان یا شهرستان‌هایی که در استان دیگر واقع هستند، به نزدیک‌ترین حوزه انتخابیه فرعی به تشخیص وزارت کشور، الحاق می‌شوند».

همچنین طبق تبصره ۳ مقرر شد «حوزه انتخابیه اقلیت‌های دینی از حکم این ماده مستثنی باشند».

نمایندگان در مصوبه‌ای مقرر کردند در جریان انتخابات مجلس تخلفات و جرایم انتخاباتی فوری و خارج از نوبت رسیدگی شود.

نمایندگی مجلس پس از ۳ دوره متوالی ممنوع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کاندیداتوری افرادی که سه دوره متوالی نماینده مجلس بودند را در انتخابات مجلس ممنوع کردند.

بر اساس این بند کاندیداتوری افرادی که سه دوره متوالی نماینده مجلس شورای اسلامی هستند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی ممنوع شد و این افراد پس از یک دوره استراحت مجددا می‌توانند در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.

این پیشنهاد باعث می‌شود که به جوانان در عرصه های قانونگذاری فرصت داده شود تا در عرصه‌های قانونگذاری و قوه مقننه فرصت داده شود و راه برای جوانان متخصص و آشنا به علم روز باز شود.

پیش از مصوبه امروز مجلس، منعی برای افراد جهت کاندیداتوری نمایندگی مجلس نداشت و شخصی می‌توانست به دفعات مکرر کاندیدای نمایندگی مجلس شود؛ البته این مصوبه هنوز قانون نیست و برای اجرا شدن، نیاز به تأیید و اعلام نظر شورای نگهبان نیز دارد.

احزاب نامزدها را معرفی می کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب کردند: ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی از طریق لیست‌های حزبی انجام شود.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس ماده ۴ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را با ۱۴۰ رأی موافق، ۸۴ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان در این ماده مقرر کردند: ثبت‌نام داوطلبان از طریق فهرستی که احزاب یا گروه‌ها و تشکل‌های قانونی ارائه می‌کنند یا به صورت منفرد انجام می‌شود، رأی به فهرست‌های انتخاباتی مطابق تشریفات مقرر در این قانون صورت گیرد.

نمایندگان همچنین تصویب کردند: مقصود از احزاب و گروه‌های سیاسی در این قانون احزاب موضوع بند ۱ ماده ۱ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب سال ۹۵ مجمع تشخیص مصلحت نظام و کلیه تشکل‌ها و گروه‌های قانونی رسمی می‌باشد».

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۵ این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شورا‌های مجلس ارجاع دادند.

در این ماده آمده است: احزاب و گروه‌های سیاسی می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداقل تا ۴۸ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به هیأت اجرایی مرکزی یا هیأت اجرایی استان حسب مورد اعلام کنند.

فهرست‌ها باید به صورت استانی و کامل ارائه شده و برای هر حوزه انتخابیه فرعی، به تعداد کرسی‌های آن حوزه در مجلس، داوطلب معرفی شود.

در تبصره ۱ این ماده آمده است: احزاب مکلف هستند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند. نام هیچ داوطلبی نباید در بیش از یک فهرست درج شود.

تمام اصلاحات قانون انتخابات مجلس

کدام نمایندگان دیگر نمی‌توانند نماینده شوند؟

براساس این مصوبه مجلس، نمایندگانی که در ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی حضور داشته‌اند، نمی‌توانند در انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوند.

پس از تصویب “قانون منع به کارگیری بازنشستگان” در مجلس دهم، این مصوبه را نیز می‌توان در راستای چالاک شدن دستگاه قانونگذاری در کنار دستگاه‌های اجرایی و سایرین مورد توجه قرارداد. نکته حائز اهمیت ان است که طرحان این طرح خود مشمول این قانون خواهند شد که نشان دهنده عزم نمایندگان در چالاک سازی و هموار شدن مسیر ورود جوانان به قوه مقننه است.

اسامی نمایندگانی که نمی‌توانند در دور یازدهم انتخابات مجلس کاندیدا شوند به شریح زیر است:

محمد آشوری تازیانی

اسفندیار اختیاری کسنویه یزد

حسین امیری خامکانی

عزیز اکبریان

مهرداد بائوج لاهوتی

یوناتن بت کلیا

علاءالدین بروجردی

مسعود پزشکیان

محمدرضا تابش

کاظم جلالی

شهباز حسن پور بیگلری

حسن خسته بند

محمد دهقانی نقندر

محمدرضا رضایی کوچی

علیرضا سلیمی

حسینعلی شهریاری

هادی شوشتری

محمدقسیم عثمانی

محمدحسین فرهنگی

حمیدرضا فولادگر

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی

نادر قاضی پور

هادی قوامی

حسن کامران دستجردی

جبار کوچکی نژاد

جواد کریمی قدوسی

محمدمهدی مفتح

علیرضا محجوب

علی مطهری

سیامک مره صدق

سیدناصر موسوی لارگانی

علی لاریجانی

سیدحسین نقوی حسینی

عزت الله یوسفیان ملا

به این ترتیب ۳۴ نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی در دوره بعدی مجلس شورای اسلامی حضور نخواهند داشت. این مصوبه پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده و لازم الاجرا است.

برترین ها

print

پاسخی بگذارید