تاریخ: ۲۲:۰۹ :: ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
جشنواره چای در لاهیجان

آمادگی داریم با همکاران و همتایان‌مان در کشورهایی مثل چین، کره، هنر و ژاپن که صاحب چای هستند، جشنواره چای را در شهر لاهیجان راه‌اندازی و به اقتصاد چای کمک کنیم.

به گزارش اقتصادشمال، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: آمادگی داریم با همکاران و همتایان‌مان در کشورهایی مثل چین، کره، هنر و ژاپن که صاحب چای هستند، جشنواره چای را در شهر لاهیجان راه‌اندازی و به اقتصاد چای کمک کنیم.

حجت اللله ایوبی روز چهارشنبه در دیدار با استاندار گیلان، گیلان را جزو استان‌های کاملاً یونسکویی عنوان کرد و حضور فردی فرهیخته همچون سالاری در گیلان که مهد فرهیختگان و مشاهیر است را یک فرصت کم نظیر و تاریخی برای توسعه و ترویج فعالیت های ماندگار فرهنگی در استان دانست.
وی با یادآوری سابقه همکاری با سالاری به عنوان استاندار بوشهر در زمان تصدی مسئولیت سازمان سینمایی کشور تصریح کرد: با حمایت ایشان طرح سینمای سیار به عنوان یک ایده و طرح سازمان سینمایی با حمایت کامل و کم‌نظیر در میان استانداری های سراسر کشور در روستاهای استان بوشهر راه اندازی شد.
ایوبی گفت: دو شهر خلاقی که در ایران وجود دارد، یکی از آنها در استان گیلان است.
وی با بیان اینکه خلاقیت و ابتکار در شهرها بویژه لاهیجان و رشت کاملاً قابل مشهود است، اظهار داشت: برنامه حیات شبانه سالیان سال است که در شهر تهران مورد بحث است که چند نقطه را به صورت آزمونه (پایلوت) راه‌اندازی کنند ولی این کار در شهر رشت چند سالیست که عملی شده است.
وی با اشاره به اینکه روزگاری به مسئله فرهنگ، علم، آموزش ، جشن و جشنواره به عنوان کالاهای لوکس ، فانتزی و سرگرمی نگاه می شد، گفت: ولی امروزه این نوع کالاها دیگر فقط سرگرمی و فانتزی نیستند بلکه کشور و شهرهایی که کالاهای فرهنگی تولید می‌کنند، سرمایه محسوب می‌شوند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه در جهان امروز مهمترین تحول این است که شهرها قلب فرهنگ شده‌اند، تصریح کرد: خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که مولد بوده و صاحب فرهنگ، هنر و تولیدات بی‌شمار و باشکوه است.
ایوبی با اشاره به اینکه امکانات یونسکو خیلی زیاد نیست و یک سازمان جهانی برند است اظهار داشت: وظیفه ما این است که از این سرمایه نمادین برای منافع کشور، شهرها و نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.
وی به مزیت‌ها و ابتکارات شهر لاهیجان اشاره و خاطرنشان کرد: جاده ابریشم در یونسکو به عنوان بخش جدا دیده شده و یک سازمان است.
وی با بیان اینکه هنر ، سنت‌ و آیین چای مقوله‌ای است که می‌توان روی آن کار کرد و به نمایش گذاشت گفت: آیین چای بخشی از سنت جهان شرق است که با فرآورده‌های مختلف چای می‌تواند اقتصاد چای را متحول کرد.
لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و به عنوان پایتخت چای ایران شناخته می شود.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید