تاریخ: ۱۳:۰۳ :: ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
جمعه بازار جویبار زنده است/تجارت محلی جویباری ها هنوز هست

جمعه بازار جویبار از مراکز تعیین کننده تجارت محلی در مازندران است که علی رغم اینکه در یکی از روزهای تعطیل هفته برپا می شود اما همواره مورد علاقه بسیاری است ، ایرنا نگاهی انداخته به ماجرای این روزهای هول محور این بازار که می خوانیم؛

سرویس سردبیری اقتصاد شمال: جمعه بازار جویبار که در استان مازندران قرار دارد قدیمی ترین بازار سنتی این استان است که این روزها موجی از اخبار مبنی بر تعطیلی این بازار منتشر شده در حالیکه فعالیت این بازار همچنان پابرجاست.

ا، جمعه بازار در منطقه سراجکلا و ورودی شهر جویبار در جوار پل تاریخی به همین نام قرار دارد و یکی از ۱۰ بازار سنتی مازندران به شمار می رود.
به همراه قدمت ۲۰۰ ساله، حفظ بافت سنتی، بکارگیری شیوه داد و ستد به همان شکل و شمایل محلی، عرضه و فروش محصولات بومی و همچنین برگزاری یکسری آداب و رسوم مازندرانی در جمعه بازار جویبار باعث شد تا اداره کل میراث فرهنگی مازندران برای ثبت این بازار در فهرست آثار معنوی دست به کار شود و این کار در مراحل نهایی آن قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جویبار به خبرنگار ایرنا گفت: جمعه بازار جویبار در جوار پل تاریخی و ثبتی به همین نام در منطقه سراجکلای قرار دارد.
غلام عباس تسلیمی افزود: در این بازار علاوه بر عرضه و فروش محصولات سنتی و بومی روستاییان مازندران و حتی استان های همجوار، وجود برخی امکانات و همچنین برگزاری یکسری آیین های سنتی از جمله کشتی لوچو باعث شده تا این بازار از اهمیت میراثی خاصی برخوردار شود.
وی ادامه داد : این بازار با قدمت حدود ۲ قرن همواره کانون توجه مردم مازندران و مسافران قرار داشته است به طوریکه بسیاری از افراد نه برای خرید کالاها بلکه برای دیدن جاذبه های فرهنگی به این محل می آیند.
رئیس اداره میراث فرهنگی جویبار با اشاره به وجود پاره ای مشکلات از جمله عدم رعایت بهداشت از سوی برخی فروشندگان، اضافه کرد: بر این اساس با دستور دادستان شهرستان از فعالیت کباب پزان در این بازار جلوگیری شد.
وی حضور و فعالیت به شکل سنتی کباب پزان را بخشی از مسائل مربوط به میراث فرهنگی این بازار عنوان کرد، ادامه داد: اما حفظ میراث معنوی دلیل نمی شود تا افراد نکات بهداشتی را رعایت نکنند و سلامت جامعه را به خطر بیندازند.
به گفته تسلیمی ممنوعیت اجاره فعالیت این واحدها تا زمان اصلاح شیوه کار و بهداشتی عمل کردن ادامه دارد و این بدان معنا نیست که جمعه بازار جویبار تعطیل شده باشد.
وی گفت: کماکان فعالیت این بازار در روز جمعه هر هفته ادامه دارد و مردم و مسافران می توانند از این بستر گردشگری فرهنگی موجود در مازندران استفاده بکنند .
براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در گذشته بازارهای سنتی در شهرها و حتی روستاهای استان برپا می شد اما طی سالها از تعداد این بازارها کاسته شد .
جمعه بازار جویبار ، نشتارود ، بازار امامزاده شاه رضا در روستای پهناب جویبار، پنجشنبه بازار جاده قدیم آمل ، بابل، بهمنیر و امامزاده ابراهیم بابلسر، چهارشنبه بازار قائمشهر، سه شنبه بازار میر بازار بابلسر، بازار قلعه گردن و خرم آباد بازار مشترک دو روستا در تنکابن و یکشنبه بازار دوازده چشمه آمل بازماندگان بازارهای فعال سنتی در مازندران هستند.

print

پاسخی بگذارید