تاریخ: ۱۹:۳۱ :: ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
حمله به کنسولگری ایران در بصره

برخی رسانه‌ها مدعی شدند که برخی افراد در شهر بصره عراق به کنسولگری ایران در این شهر تعرض کرده‌اند.

در پی بروز برخی ناآرامی‌ها از شب گذشته در شهر بصره عراق، اکنون برخی منابع از تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی عراق نوشت که آنچه این خبرگزاری معترضان شهر بصره خوانده، شامگاه جمعه به کنسول‌گری ایران در این شهر حمله کرده‌اند. سلسله ناآرامی‌ها در شهر بصره عراق از روز سه‌شنبه آغاز شده و به خشونت گراییده است. ظاهرا خشونت‌ها در بصره در اعتراض به مشکلات موجود در خدمات‌رسانی صورت می‌گیرد.

تعرض به کنسولگری ایران در بصره

برخی منابع مدعی شده‌اند که در اثر این تعرض، ساختمان کنسول‌گری به آتش کشیده شده است.

شبکه ماهواره‌ای «العهد» عراق با انتشار تصویر زیر نوشت که معترضان کنسولگری ایران در شهر بصره را آتش زده‌اند.

تعرض به کنسولگری ایران در بصره

از سه‌شنبه این هفته که اعتراض‌ها در بصره به وضعیت بد خدمات رسانی شروع شده، ۹ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

واکنش کنسولگری ایران در بصره به حادثه تعرض

کنسولگری ایران در شهر بصره به حمله برخی افراد به ساختمان کنسولگری در این شهر واکنش نشان داد.

شبکه سومریه عراق شامگاه جمعه اعلام کرد که کنسولگری ایران این حادثه را «وحشیانه» و «غیر اخلاقی» خوانده است.

مسئول اطلاع‌رسانی کنسولگری ایران در گفت‌وگو با این شبکه، با بیان این که «کنسولگری ایران در بصره کاملا سوخته»، پرسید: «حوادث عراق چه ربطی به کنسولگری دارد؟»

او ادامه داد: «ما گروه مشخصی را متهم به آتش زدن مقر خود در بصره متهم نمی‌کنیم؛ کار ما اعطای ویزا و خدمات برای شهروندان بود و آنچه رخ داد وحشیانه و به دور از اخلاق بود».

قاسمی خواستار اشد مجازات برای متعرضان به کنسولگری ایران در بصره شد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه به سرکنسولگری ایران در بصره، مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک را یادآور شد.

وی تاکید کرد: خواهان اشد مجازات عاملان هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص تعرض مهاجمان ناشناس و تحریک شده به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره اظهار داشت:

متاسفانه این خبر صحت دارد و حمله و تهاجم وحشیانه و به آتش کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران خسارات مالی زیادی به بار آورد و البته بر اساس تمهیدات اندیشیده شده قبلی و تهدیدات انجام شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکردیم.

قاسمی ضمن محکوم کردن این اقدام خلاف موازین و با یادآوری مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، در عین حال نسبت به دست های آشکار و پنهانی که در صدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند هشدار داد و از دولت عراق مصرا خواست هر چه سریع تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این جرم سنگین اقدام نمایند.‌

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقامات دولت عراق، بدیهی است مسئولیت هرگونه اهمال و تعلل امنیتی بر عهده دولت عراق بوده و انتظار داریم در شناسایی و اشد مجازات مهاجمین تعجیل کنند.‌

print

پاسخی بگذارید