تاریخ: ۴:۴۶ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۴

عادل فردوسی‌پور در برنامه این هفته به درگیری‌ها و اتفاقات عجیب هفته اخیر فوتبال ایران پرداخت.

سرویس ورزشی اقتصاد شمال : برنامه نود دوشنبه شب(سیزدهم اسفندماه) از ساعت ۲۲:۴۱ آغاز شد که بررسی وضعیت تیم ملی امید، ادامه گل‌های تاریخ از ۶۰ تا ۷۰، صعود تاریخی داماش دسته دومی به فینال جام حذفی، بررسی مسابقات لیگ برتر، حواشی هفته اخیر فوتبال ایران ازجمله درگیری منشا با یک هوادار در اهواز، ضرب و شتم خطیر توسط علیرضا حقیقی در گفت‌وگو با امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال و سمامی، نایب رییس کمیه اخلاق فدراسیون و … ازجمله بخش‌های این برنامه بود که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:
* نظرسنجی
مخاطبان برنامه نود می‌توانند در پاسخ به سوال «به یادماندنی‌ترین لحظه فوتبال ایران در سال ۹۷؟»، یکی از گزینه‌های «قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر»، «قهرمانی استقلال در جام حذفی»، «قهرمانی فوتسال بانوان ایران در آسیا»، «هتریک تیام مقابل ذوب‌آهن در آسیا»، «برد لحظه آخری تیم ملی ایران مقابل مراکش»، «مهار پنالتی رونالدو توسط بیرانوند»، «از دست رفتن موقعیت لحظه آخر ایران مقابل پرتغال»، «مهار ضربه سر ژاوی و صعود پرسپولیس به فینال آسیا» و «اشتباه عجیب منجر به حذف ایران مقابل ژاپن در جام ملت‌های آسیا» را انتخاب و ارسال کنند.
برنامه نود؛ بررسی هفته جنجالی فوتبال ایران
* آنچه در برنامه نود امشب می‌بینید:
– ماجرای یک استعفای دسته جمعی تاریخی و ناکام.
– پیگیری اتفاقات حاشیه‌ساز هفته گذشته؛ از محرومیت منشا بخاطر درگیری با یک تماشاگر و جراحت شدید یک هوادار استقلال تا محرومیت حقیقی به دلیل شکستن بینی مدیر آبی‌ها.
– داستان صعود غیرمنتظره به فینال جام حذفی از لیگ دو.
– سومین بخش از منتخب گل‌های تاریخ لیگ برتر.
* آیتمی به صعود تاریخی تیم دسته دومی داماش گیلانیان به فینال جام حذفی و مشکلاتی که این باشگاه و دغدغه‌ای که کادر فنی، بازیکنان و هواداران داماش دارند، اختصاص یافته بود.
* به مناسبت شروع دوباره لیگ قهرمانان آسیا، گزارشی از بازی‌ها و گل‌های خاطره‌انگیز نمایندگان ایران در تاریخ این رقابت‌ها پخش شد.
* استعفای ۱۵ بازیکن(احمد سجادی، محمد پنجعلی، اصغر حاجیلو، مرتضی فنونی‌زاده، شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، حمید درخشان، مرتضی یکه، فرشاد پیوس، عبدالعلی چنگیز، ناصر محمدخانی، سیدمهدی ابطحی، ضیاء عربشاهی، سیروس قایقران و غلامرضا فتح‌آبادی) از تیم ملی ایران در زمان سرمربیگری پرویز دهداری که بعد از دیدار مقابل کویت و حذف ایران از بازی‌های آسیایی ۱۹۸۵ سئول اتفاق افتاد، سوژه گزارش این هفته برنامه نود بود که در جریان آن گفت‌وگویی ضبط شده با مرتضی فنونی‌زاده، بیژن طاهری و حمید درخشان انجام گرفته بود.
* در ادامه پخش ۹۰ گل خاطره‌انگیز لیگ برتر که در هر هفته ۱۰ گل پخش می‌شود، در این برنامه گل‌های شماره ۶۰ تا ۷۰ پخش شد.
* ترین‌های هفته بیستم لیگ برتر
– حرکات تکنیکی: وحید خشتان، عارف آغاسی، اسماعیل شریفات، وحید نامداری، سعید صادقی، مهدی ترابی، محمدمهدی نظری، مصطفی احمدی، حامد شیری و رامین داوودی.
– تیرک دروازه: وحید محمدزاده(مقابل ماشین‌سازی).
– نجات برتر: فرشاد فرجی(برابر نفت مسجدسلیمان).
– کار تیمی: فولاد خوزستان(مقابل استقلال تهران).
– خشونت: ساسان انصاری(برابر سپاهان).
– موقعیت از دست رفته: حسین ابراهیمی(مقابل استقلال خوزستان).
– مهار: ایمان صادقی(برابر استقلال خوزستان).
– گل و پاس گل: گادوین منشا، فرشید باقری(مقابل فولاد).
پاس: شجاع خلیل‌زاده؛ شوت: علی علیپور؛ پاس کلیدی: ایوب کلانتری و بشار رسن؛ نجات دروازه: ایمان صادقی؛ قطع پاس: عزیز معبودی؛ دفع توپ: جورجی گولسیانی؛ دریبل موفق: مهدی ترابی و محمدرضا عباسی؛ تکل موفق: میلاد خدایی‌اصل؛ نبردهوایی موفق: فرزاد حاتمی؛ خطای متحمل شده: مهدی کیانی.
* پرسپولیس ۱ صنعت نفت آبادان صفر
نکات بازی
علی علیپور با ۵ بار زدن به تیرک دروازه، در لیگ هجدهم رکوددار است.
پرسپولیس، بهترین تیم بازی‌های خانگی.
چهلمین گل علی علیپور.
علی علیپور در حالی ۵ گل از کی‌روش استنلی در جدول گلزنان عقب بود که با گلزنی برابر صنعت نفت به مهاجم سپاهان رسید.
پرسپولیس، تیرک‌زن‌ترین تیم لیگ برتر.
مهدی ترابی برابر صنعت نفت چهار دریبل موفق و سه پاس کلیدی داشت؛ یک بار به تیرک دروازه زد و یک پنالتی گرفت.
علی علیپور تنها دو پنالتی از ۱۰ پنالتی اخیرش را گل نکرده که هر دو پنالتی برابر صنعت نفت بوده است.
صنعت نفت بیشترین شکست در تاریخ لیگ برتر را مقابل پرسپولیس داشته است؛ ۱۱ بار.
صنعت نفت تنها تیم بدون برد در بازی‌های خارج از خانه در لیگ هجدهم.
– کنفرانس مربیان
پائولو سرجیو: در ورزشگاه آزادی باز کردن و ترک زمین با امتیاز، نیاز به خوش‌شانسی هم دارد؛ از سه، چهار فرصت گلزنی استفاده نکردیم؛ نیاز به شانس و تمرکز بیشتر برای تغییر نتیجه داشتیم.
برانکو ایوانکوویچ: قبل از نخستین بازی لیگ قهرمانان آسیا برد خیلی خوبی به دست آوردیم؛ جا دارد از هواداران تشکر کنم که در چنین هوایی، زیر باران به ورزشگاه آمدند و تشویق خود را قطع نکردند و تبریک بزرگ به بازیکنانم که برد بزرگی کسب کردند و روز به روز پیشرفت دارند.
* کارشناسی داوری پرسپولیس و صنعت نفت با نوید مظفری
ماریو بودیمیر در زمان گلزنی، روی مدافع صنعت نفت خطا کرد که داور تصمیم درستی در این صحنه داشت.
مدافع صنعت نفت هیچ خطایی روی مهدی ترابی مرتکب نشد و داور به اشتباه به سود پرسپولیس پنالتی گرفت.
داور به اشتباه خطای مدافع صنعت نفت روی سروش رفیعی را پنالتی تشخیص نداد.
در دقیقه ۸۱ ، وفا هخامنش در میانه زمین ضربه‌ای به پای علی علیپور زد که باید کارت زرد دوم را در این صحنه دریافت می‌کرد و اخراج می‌شد ولی داور به اشتباه این تصمیم را نگرفت.
* نفت مسجدسلیمان ۲ نساجی مازندران ۲
نکات بازی
نخستین گل پشت هجده نساجی در تاریخ لیگ برتر.
ششمین بازی بدون برد نفت مسجدسلیمان.
– کنفرانس مربیان
مجید جلالی: در مسابقه‌ای که باید چهار، پنج گل می‌زدیم، این اتفاق نیافتاد و آن کسی که آن وسط همه از او انتظار انصاف دارند، از درجه انصاف خارج شد؛ هیچکس جز او نمی‌توانست نتیجه را برای ما تغییر دهد؛ آنقدر خوب و مقتدر بازی کردیم که کاملا شایسته برد بودیم.
علیرضا مرزبان: به تیمم بخاطر تساوی ۲ بر ۲ تبریک می‌گویم؛ اصلا کیفیت فوتبالی خوبی را نداشتیم؛ بعد از صحبت در رختکن، به بازیکنان هشدار دادیم کیفیت فوتبالی را بالا ببریم و در این شرایط، از برزخ نجات پیدا کنیم.
* تراکتورسازی ۲ سپاهان صفر
نکات بازی
تراکتورسازی با هشت گل زده از پشت محوطه جریمه، رکورددار لیگ هجدهم.
تراکتورسازی با زدن سه گل از روی ضربه کاشته، رکورددار لیگ است.
نخستین باخت تنها تیم بدون باخت لیگ(سپاهان).
تراکتورسازی هشت پیروزی از ۹ بازی خانگی، رکورددار لیگ.
امیر قلعه‌نویی با ۲۵ هفته شکست‌ناپذیری، در تاریخ لیگ برتر رکوددار است.
– کنفرانس مربیان
تکسیرا: تراکتور در نیمه اول خیلی خوب بازی کرد؛ در نیمه دوم ما بهتر کار کردیم ولی متاسفانه نتوانستیم گلزنی کنیم.
جورج لیکنز: روی یک ضربه ایستگاهی گل زدیم و بازی را در اختیار گرفتیم؛ بخاطر این همه هوادار لایق این برد بودیم و توانستیم این پیروزی را به آنها هدیه کنیم.
* کارشناسی داوری
– نفت مسجدسلیمان و نساجی مازندران
جورجی گولسیانی روی مهاجم نفت مرتکب خطای پنالتی شد که داور به اشتباه این خطا را اعلام نکرد.
اگر حامد لک تنها به دلیل پرتاب توپ به از روی نیمکت به زمین با کارت قرمز مستقیم داور جریمه شده، تصمیم اشتباه داور بوده است.
– تراکتورسازی و سپاهان
خطای منجر به گل اول تراکتورسازی، به اشتباه خطا گرفته شد و هافبک سپاهان خطایی روی مسعود شجاعی مرتکب نشد.
در محوطه جریمه تراکتورسازی، علی قربانی خطایی روی مدافع تراکتور مرتکب نشد که اشکان خورشیدی تصمیم اشتباهی در توقف بازی داشت.
کارت زرد به ساسان انصاری بخاطر تکل روی پای مهدی کیانی کفایت می‌کرد چراکه برخوردی با هافبک سپاهان نداشت و تنها تکل رفت.
آنتونی استوکس در محوطه جریمه سپاهان شبیه‌سازی کرد و باید در این صحنه اخطار می‌گرفت که در این صحنه تیم داوری به اشتباه به سود تراکتورسازی پنالتی اعلام کرد.
* فولاد خوزستان ۱ استقلال تهران ۳
نکات بازی
گلزنی گادوین منشا بعد از ۲۰۹ روز.
حسن بیت‌سعید به هیچ تیمی بیشتر از استقلال گل نزده است؛ ۴ گل.
پاتوسی در سه بازی تبدیل به دومین گلزن برتر فصل استقلال شده است.
آمار ۱۰۰ درصد پیروزی وینفرد شفر برابر تیم‌های خوزستانی.
استقلال با تفاضل گل ۲۲+ ، بهترین تفاضل گل لیگ برتر را در اختیار دارد.
افشین قطبی چهار بازی بدون پیروزی برابر استقلال.
۹ گل از ۱۲ گل نیم‌فصل دوم استقلال با گل یا پاس گل آفریقایی‌های این تیم به ثمر رسیده است.
– کنفرانس مربیان
وینفرد شفر: به همه بازیکنانم تبریک می‌گویم؛ اگر نیمکت خوب نباشد، هیچ تیمی نمی‌تواند بازی را ببرد؛ همه بازیکنانمان را لازم داریم.
افشین قطبی: خیلی گل نزدیم و گل‌های بدی خوردیم؛ متاسف هستم با کمترین موقعیت حریف، گل خوردیم و از فرصت‌ها بهره نبردیم؛ از بازیکنانم تشکر می‌کنم که تمام توانایی خود را در زمین گذاشتند و در ۶ مسابقه‌ای که در فولاد حضور داشتم، یکی از بهترین عملکردهای خود را نشان دادند.
* فردوسی‌پور با نمایش کلیپی به وضعیت اسف‌بار میکسدزون ورزشگاه غدیر اهواز اشاره کرد و به مصاحبه‌های کمیته انضباطی فدراسیون و همچنین درگیری علیرضا حقیقی با خطیر، معاون ورزشی باشگاه استقلال پرداخت.
* فتحی: مگر منشا و استقلال فرار می‌کردند؟
امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود اظهار کرد: شما شرایط استادیوم غدیر، میکدسزون، جو ورزشگاه، اتوبوس و … را دیدید؛ ما مهمان هستیم و امنیت آن مجموعه باید توسط میزبان و شورای تامین استان تامین شود؛ دیدید مقابل هتل چه اتفاقی افتاد؛ اگر در ورزشگاه اتفاقی برای فرهاد مجیدی می‌افتاد، چه کسی جواب می‌داد؟ مشخص نیست طرفدار کدام تیم موی گادوین منشا را کشیده است؟ اگر ما بودیم چه واکنشی نشان می‌دادیم؟ می‌گفتیم دست شما درد نکند؟
او با بیان اینکه نیاز به فرهنگ‌سازی در فوتبال است، ابراز کرد: در شهرهایی که مهمان هستیم، شرایط میزبانی به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود؛ در هتل، میکسدزون و ورزشگاه شرایط مطلوبی نیست؛ بازیکن ۹۰ دقیقه بازی کرده، خسته است، حالت عادی ندارد که این اتفاقات می‌افتد؛ باید مجموعه‌ای که وظیفه تامین جان بازیکنان را دارد، کارش را به درستی انجام دهد.
فتحی با بیان اینکه متاسفانه ابهامات بنده با اظهارات امشب سمامی(نایب رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال) صد چندان شد، ابراز کرد: دو، سه سوال در ذهن من مطرح است؛ در دستور موقت مشخص است که وارد رسیدگی اصلی نمی‌شوند تا به محتوای اصلی برسند؛ بر چه اساسی کمیته محترم اخلاق دستور موقت صادر کرد؟؛ چه بسا این فیلم فتوشاپ بود؛ آیا آنقدر این مسئله اهمیت داشت؟ چطور درباره معاون بنده که چهار روز مجروح شده بود، کمیته اخلاق صلاح ندیدند به سرعت ورود پیدا کنند؟
مدیرعامل باشگاه استقلال اضافه کرد: آیا گزارش داور و ناظر مسابقه رسیده بود که این دستور موقت را دادند؟؛ کمیته یعنی اینکه چند نفر باید تصمیم بگیرند و فقط آقایان تورک و سمامی نمی‌توانند تصمیم‌گیری داشته باشند.
او یادآور شد: تیم استقلال به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران راهی لیگ قهرمانان آسیا شده ولی در زمانی که تیم ما در هواپیما بود، می‌گویند منشا از بازی با الدحیل محروم شده است؛ اصلا در صلاحیت کمیته اخلاق و کمیته انضباطی و ارکان قانونی فدراسیون فوتبال نیست که جریمه‌ای را برای مسابقات خارج از کشور داشته باشند.
فتحی تصریح کرد: اجازه می‌دادند به هر کاری که منشا صورت داده، بعد از بازگشت به ایران رسیدگی کنند؛ کمیته اخلاق نباید قصاص قبل از جنایت می‌کرد؛ آنها اظهارات بازیکن، باشگاه و … را نشنیدند و رای خودشان را دادند؛ جالب اینکه این رای را کنار رای آقای خطیر گذاشتند تا دل هواداران ما شاد شود
مدیرعامل باشگاه استقلال عنوان کرد: آیا فرصت مناسب‌تری برای اعلام این رای نبود؟ استقلال نماینده ایران در لیگ قهرمانان نبود؟ اجازه می‌دادید بازی استقلال برگزار شود و بعد تصمیم‌گیری می‌کردید؛ ما در باشگاه خود کنترل بازیکنان خارجی و حتی داخلی را انجام می‌دهیم.
او تاکید کرد: متاسفانه از اینور بام افتادیم؛ یک مطلبی را بُلد می‌کنیم و کنار مسئله حقیقی می‌گذاریم تا حواشی ایجاد نشود؛ دقیقا حقیقی از چه چیزی و چه مسابقه‌ای محروم شد؟
فتحی اضافه کرد: خویشتن‌داری بازیکن موضوع درستی است ولی باید کمیته اخلاق هم این مهم را داشته باشد تا بازی آسیایی برگزار شود؛ منشا و باشگاه استقلال که فرار نمی‌کردند و این بازیکن می‌آمد و توضیحاتش را ارائه می‌داد؛ قطعا ارکان قضایی فدراسیون فوتبال می‌توانند نقش موثری داشته باشند و ان‌شاالله با تدبیر، مدیریت، خویشتن‌داری و …، نظم و اخلاق را در فوتبال ترویج دهند.
* سمامی: بازیکن حق بلند کردن دست روی تماشاگر را ندارد
عبدالله سمامی، نایب رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود اظهار کرد: در فوتسال، فوتبال، فوتسال بانوان، فوتبال ساحلی و … حرفی برای گفتن در آسیا داریم و حتی در فوتسال، در سطح جهانی مدعی هستیم، اما تا چه اندازه در خصوص مباحث اخلاقی و فرهنگی در آسیا و دیگر کشورها حرفی برای گفتن داریم؟
او ادامه داد: کمیته‌های ارکان قضایی فدراسیون فوتبال، ضمن احترام به تمام ارکان و عزیزانی که درخصوص بحث اخلاق فرهنگ‌سازی دارند، واقعا تا چه اندازه موفق بودند؟ می‌توانیم ادعا کنیم در این زمینه حرفی برای گفتن داریم؟ مطمئنا یک جای کار می‌لغزد و ایراد دارد که باید آن را برطرف کرد.
نایب رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال اضافه کرد: برای ما در کمیته اخلاق هیچ تفاوتی فی مابین تیم‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و … وجود ندارد؛ وظیفه اخلاقی ما رسیدگی به امور است و انتظار داریم تا رسانه‌ها در این زمینه به ما کمک کنند؛ مهم‌ترین مسئله رعایت بحث عدالت است تا آن را رعایت کنیم و رای پابرجا باشد.
سمامی درباره اعلام رای محرومیت موقت برای منشا عنوان کرد: باتوجه به گزارش‌های اولیه‌ای که از خوزستان برای ما ارسال می‌شود، تصمیم‌گیری توسط ریاست کمیته اخلاق صورت می‌گیرد؛ بر مبنای بحث دستور موقت محرومیت در نظر گرفته خواهد شد تا از فعالیت‌های ایشان جلوگیری شود؛ دستور موقت یعنی از زمان صدور رای تا زمان اعلام حکم، تصمیمی گرفته شده است؛ وقتی دستور موقت می‌دهیم، یعنی به محکومیت قطعی رای ندادیم.
او ادامه داد: وقتی دستور موقت می‌دهیم، می‌توانیم پنج دقیقه بعد از آن، از دستور موقت بگذریم؛ هدایت آن رای توسط کمیته اخلاق است و استعلام شفاهی از باشگاه استقلال، فدراسیون یا … صورت می‌گیرد؛ وقتی دستور موقت صادر شود، می توانیم بازیکن را از مجامع بین المللی هم محروم کنیم.
نایب رییس کمیته اخلاق یادآور شد: هدف ما رعایت اخلاق است، نه اینکه بخواهیم حال کسی را بگیریم یا تیمی را اذیت کنیم؛ تمام عملکرد ما در خصوص تیم‌ها و برخورد با باشگاه‌ها، مشخص است و هرگز قصد نداریم اتفاقات به این شکل بیافتد؛ موضوعی است که از سوی کمیته اخلاق تصمیم‌گیری شده و فلسفه دستور موقت این است که حواشی ایجاد نشود.
سمامی اظهار کرد: براساس گزارش بازرسین کمیته اخلاق و شکایتی که از آقای خطیر دریافت کردیم، حقیقی را هم با دستور موقت محروم کردیم؛ دستور موقتی که در یازدهم اسفندماه صادر شده و مطابق ماده ۲۳ کمیته اخلاق و ماده ۶۵ آیین نامه انضباطی تصمیم‌گیری شده است.
وی عنوان کرد: اینکه میزان اهمیت موضوع چقدر بوده و واقعا کمیته اخلاق می‌خواسته از این مسئله جلوگیری کند، مطلبی است که به خود کمیه بازمی‌گردد و کمیته اخلاق درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند.
نایب رییس کمیته اخلاق گفت: فیلم‌هایی برای ما ارسال شد و بازرسین ما گزارش‌هایی دادند که در آن بسیاری از مسائل روشن شد؛ حالا تصمیم‌گیری به خود کمیته بازمی‌گردد و اطلاع‌رسانی می شود.
سمامی اضافه کرد: بسیاری از مضامینی که در داخل فوتبال عنوان می‌شود، توهین، فحاشی و … یا هواداری که آسیب دیده، می‌تواند مباحث انضباطی و اخلاقی باشد که کمیته انضباطی باید درباره آنها تصمیم‌گیری کند؛ در موضوع آقای حقیقی، درگیری اتفاق افتاده جنبه کیفری دارد که در دادسرا، دادگاه‌ها و … نیز رسیدگی می‌شود، اما کمیته اخلاق فدراسیون هم از باب مضامین بی‌اخلاقی واجد شرایط رسیدگی است.
وی تصریح کرد:در موضوعات خصوصی اشخاص فوتبالی، تا زمانی که بحث رسانه‌ای نشود، شکایتی از آن فرد نباشد و تشویش اذهان عمومی صورت نگیرد، کاری به آن بازیکن نداریم ولی ما از شکایت را از آقای خطیر دریافت کردیم؛ زمانی از سوی کمیته اخلاق ورود می‌کنیم که یک بحث افکار عمومی را جریحه‌دار کند.
نایب رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با بیان اینکه حقیقی از تمام فعالیت‌های فوتبالی محروم است، گفت: شاید بخواهد این بازیکن بخواهد امروز با تیمی قرارداد ببندد که دستور موقت او را محروم می‌کند؛ این بازیکن از تمام فعالیت‌های فوتبالی ازجمله حضور در اماکن ورزشی، ورزشگاه‌ها و … جلوگیری به عمل می‌آورد.
سمامی با بیان انیکه عملکرد منشا قابل دفاع نیست، ابراز کرد: نمی‌توانیم این حق را به هر بازیکنی بدهیم که دست روی یک تماشاگر بلند کند و بازیکن حق ندارد واکنشی نشان دهد؛ بازرسین ما تایید کردند که ایشان به تماشاگر حمله‌ور شده و این حق را نداشته است؛ اگر بازیکنان ما شهرت و نامی به دست می آورند باید صبرشان را نیز بالا ببرند.
او با بیان اینکه در موضوعات شرط‌بندی، جادوگری و … نیز اقداماتی انجام دادیم، گفت: در بحث تبانی موضوعات کمی نداریم و اشخاصی را شناسایی کردیم ولی سعی داریم بخاطر احترام به افراد، با بررسی بیشتری مباحث را پیش ببریم.
* گزارشی به جراحت شدید محمدمهدی موسوی، تماشاگر نوجوان استقلال که جمجمه او در دیدار اخیر آبی‌ها برابر فولاد دچار شکستگی شد، اختصاص داشت؛ این نوجوان عنوان کرد بعد از بازی با سنگ و چوب به آنها حمله کردند و به سر او ضربه‌ای زدند که از هوش رفته است.
* گفت‌وگویی با کیانی، جراح مغز درباره آخرین وضعیت سلامتی تماشاگر نوجوان استقلال که در اهواز آسیب دیده، انجام گرفت.
* قاسمی، دبیر هیأت فوتبال استان خوزستان در گفت‌وگوی تلفنی توضیحاتی درباره حواشی عجیب در دیدار فولاد و استقلال در ورزشگاه غدیر اهواز ارائه کرد.
* فتحی: هزینه‌های نوجوان آسیب دیده را می‌دهیم
امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود با اشاره به مصدومیت هوادار نوجوان این تیم در اهواز عنوان کرد: اینجا محل ورود کمیته اخلاق و ارکان قضایی فدراسیون فوتبال است؛ فلسفه وجودی دستور موقت همینجا است؛ هیأت فوتبال استان خوزستان مسؤول برگزاری این مسابقه است ولی امکان و امنیت برگزاری بازی در اهواز نیست؛ کمیته اخلاق کجا است؟ اما تا فیلم منشا منتشر می‌شود، بدون در نظر گرفتن شرایط او را محروم می‌کنند.
او ادامه داد: جمجمه یک نوجوان ۱۴-۱۳ ساله شکسته شده و ما حافظ منافع این تماشاگران، لوگوی دو ستاره استقلال، ده‌ها میلیون تماشاگر و … هستیم.
فتحی تاکید کرد: با مادر هوادار آسیب دیده صحبت کردم و گفتم همه هزینه‌های درمان ایشان را باشگاه تقبل می‌کند ولی واقعا آیا این اتفاق آخرین بار است که در اهواز می‌افتد؟ اینجا است که آقایان کمیته اخلاق باید دلشان بسوزد. باید هیأت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان خوزستان پاسخگو باشند.
او یادآور شد: به تماشاگر نوجوان آسیب دیده وعده دادیم مقدمات لازم برای تماشای یک بازی استقلال در تهران را فراهم کنیم؛ ضمن اینکه او شب قبل از مسابقه در هتل محل اقامت تیم اسکان پیدا کند.
مدیرعامل باشگاه استقلال درباره تماشاگر این تیم که سال گذشته در اهواز چشم خود را از دست داد، گفت: به مشکلات آقای بهداروند نیز رسیدگی می‌کنیم.
* کارشناسی داوری فولاد و استقلال تهران
شوت بیت‌سعید به دست وریا غفوری برخورد کرد و باید یک پنالتی به سود فولاد اعلام می‌شد که داور چنین اعتقادی نداشته است.
* سپیدرود ۱ استقلال خوزستان ۲
نکات بازی
پیروزی استقلال خوزستان بعد از ۱۲ بازی در لیگ برتر.
نخستین پیروزی خارج از خانه استقلال خوزستان در این فصل.
– کریم قنبری: با وجود اینکه از موقعیت‌ها استفاده نکردیم، اما خیلی خوش‌شانس هم نبودیم؛ جوانان ما نمایش خوبی داشتند و توانستیم به برتری برسیم.
* آیتمی به عملکرد لژیونرهای فوتبال ایران طی یک هفته اخیر اختصاص داشت.
* پیکان صفر پدیده صفر
نکات بازی
پدیده در پنج مسابقه اخیر خارج از خانه گل نزده است.
پدیده ۳۹۰ دقیقه بدون گل خورده.
فرکی بدون باخت برابر پدیده.
– کنفرانس مربیان
یحیی گل‌محمدی: بازی در این زمین خراب سخت بود؛ ناهمواری در این چمن وجود دارد؛ چمن را بلند نگه داشتند تا فقط شکل ظاهری آن خوب باشد؛ با توجه به مشکلات یک امتیاز هم خوب بود.
حسین فرکی: از این بازی راضی هستیم؛ توانستیم برابر پدیده خلق موقعیت کنیم، بدویم، بجنگیم و … ولی این بازی قشنگ ما متاسفانه گل نداشت که به حق خود برسیم.
* پارس جنوبی صفر سایپا صفر
نکات بازی
پارس جنوبی برای سومین بازی پیاپی مرتکب خطای پنالتی شد.
دروازه‌بان‌های پارس جنوبی در این فصل موفق به مهار سه پنالتی شدند و رکورددار لیگ هجدهم هستند.
سایپا ۱۱ بازی بدون برد.
متوسط ۷۵/۰ گل زده در چهار تقابل اخیر دو تیم.
– مهدی تارتار: می‌توانستیم برنده باشیم؛ دو، سه موقعیت نصف و نیمه گیرمان آمد ولی با این شرایط زمین بچه‌های ما خوب جنگیندند.
* ذوب‌آهن صفر ماشین‌سازی صفر
نکات بازی
ذوب‌آهن تنها تیم بدون پیروزی در بازی‌های خانگی.
ذوب‌آهن تنها تیم بدون گل زده در نیم‌فصل دوم.
ماشین‌سازی ۶ تساوی در هفت مسابقه اخیر خارج از خانه.
مهاجری بدون پیروزی برابر ذوب‌آهن.
تقابل منصوریان با مهاجری برای نخستین بار مساوی شده است.
– محمدرضا مهاجری: باد تاثیرگذارترین عامل در نتیجه بود؛ دو تیم نتوانستیم بازی خوبی انجام دهیم؛ بازیکنان ما توانستند بازی را مدیریت کنند ولی می‌توانستیم در ضد حملات موفق شویم.
* گزارشی به اردوی تیم ملی امید و مشکلاتی که زلاتکو کرانچار بخاطر عدم در اختیار داشتن تمام نفرات‌اش داشت، اختصاص یافته بود.
* کارشناسی داوری
– سپیدرود و استقلال خوزستان
خطای منجر به گل سپیدرود به اشتباه اعلام شد و مدافع استقلال خوزستان خطایی انجام نداد.
دروازه‌بان استقلال خوزستان پای حسین شنانی، مهاجم سپیدرود را زد، اما داور مسابقه به اشتباه در این صحنه پنالتی اعلام نکرد.
– پیکان و پدیده شهرخودرو
گل مهدی‌خانی به اشتباه آفساید گرفته شد چراکه مدافع پیکان آفساید را پُر کرده بود.
مدافع پدیده روی فراز امامعلی خطایی مرتکب نشد و داور تصمیم درستی در این صحنه داشت.
توپ در حالت طبیعی به دست بازیکن پدیده برخورد کرد و داور به درستی در این صحنه پنالتی اعلام نکرد.
– پارس جنوبی جم و سایپا
داور تصمیم اشتباهی در اعلام پنالتی به سود سایپا داشت.
– ذوب‌آهن و ماشین‌سازی
عزیز معبودی خطایی روی محمدرضا حسینی مرتکب نشد و ادامه بازی تصمیم درست داور بود.
بعد از ارسال حسینی، توپ به دست کنعانی‌زادگان برخورد کرد ولی پنالتی اتفاق نیافتاد و داور به درستی ادامه مسابقه را اعلام کرد.
مظاهری در زمان خروج از دروازه برخوردی با فرید کریمی داشت ولی مشخص نیست این برخورد داخل یا بیرون از محوطه جریمه اتفاق افتاده است.
* نتیجه نظرسنجی
حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در نظرسنجی این هفته برنامه نود شرکت کردند که بیش از ۲۶ درصد مهار پنالتی رونالدو توسط بیرانوند را به یادماندنی‌ترین لحظه فوتبال ایران در سال ۹۷ می‌دانستند.
برنامه نود این هفته ساعت ۰۲:۲۲ بامداد روز سه‌شنبه، چهاردهم اسفندماه خاتمه یافت.

ورزش سه

print

پاسخی بگذارید