گروه: اجتماعی / ویژه
تاریخ: ۲:۱۳ :: ۱۳۹۹/۰۹/۰۱

تخریب خانه یک زن سرپرست خانوار در بندرعباس توسط ماموران شهرداری حادثه آفرید و باعث خودسوزی این زن شد.

گفته می‌شود این زن ۳۵ بندرعباسی ساله پس از تخریب اتاقش توسط شهرداری بندرعباس دیروز خودسوزی کرده بود. این امر واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است. زن بندرعباسی اکنون با ۱۷ درصد سوختگی از ناحیه دست و قفسه سینه، در بخش سوختگی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری است.
موضوع تخریب خانه زن ۳۵ ساله بندرعباسی در یکی از محلات بندرعباس توسط ماموران شهرداری موجب واکنش دستگاه‌های متولی و مسئول شد تا برای متخلفان در این زمینه پرونده تشکیل شود.
به گزارش مهر، طی چند روز گذشته کلیپی با عنوان تخریب خانه‌ای در محله اسلام‌آباد که در برخی گروه‌ها به نام محله آیت‌الله غفاری بندرعباس اعلام شده در فضای مجازی منتشر شد. پس از وقوع این موضوع خبری مبنی بر خودسوزی زن ۳۵ ساله بندرعباسی منتشر شد که فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: این خانم اکنون با ۱۷ درصد سوختگی از ناحیه دست و قفسه سینه، در بخش سوختگی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری است.
گفته می‌شود این زن ۳۵ ساله پس از تخریب اتاقش توسط شهرداری بندرعباس دیروز خودسوزی کرده بود. این امر واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است.
تشکیل پرونده برای متخلفان تخریب خانه در بندرعباس
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس در واکنش به خبر تخریب خانه‌ای در بندرعباس و خودسوزی زن ۳۵ ساله گفت: پرونده قضائی برای متخلفین تشکیل و چگونگی رویداد در دست بررسی است.
مجتبی قهرمانی افزود: به سازمان‌های حمایتی هم دستور قضائی داده شده است که به این خانواده کمک فوری شود.
دادستان بندرعباس با اشاره به رایگان شدن همه خدمات بیمارستانی برای این مصدوم گفت: در این زمینه دستوراتی داده شده است که باید در ۲۴ ساعت بررسی و اقدام شود این دستورات شامل موارد؛ احضار همه عوامل دخیل در تخریب، شکایت خانم مصدوم شده اخذ و دلایل ایشان بررسی شود، در صورت تمایل به پزشکی قانونی معرفی شود، تحقیق در خصوص نقض حقوق شهروندی از طرف نیروهای شهرداری و رایگان شدن همه خدمات بیمارستانی برای این مصدوم داده شده است.
تخریب طبق قانون بود
عباس امینی‌زاده شهردار بندرعباس درباره علت تخریب خانه این زن با تاکید بر اینکه این خانه در زمین تصرفی ساخته شده بود و بعد از چندین مرتبه تذکر و ارسال ابلاغیه برای تخلیه این تخریب صورت گرفته است، گفت: زمین تصرفی بود و باید طبق قانون تخریب می‌شد.
وی با تاکید به این مساله که بارها به این خانواده گفته شده بود که محل را تخلیه کنند عنوان کرد: بارها به این خانواده گفته شده بود که محل را تخلیه کنند اما توجهی نداشتند و ماموران شهرداری به همراه ماموران یگان حفاظت مسکن در بخش رفع تصرفات به محل اعزام شده بودند. این زمین‌ها متعلق به مسکن و شهرسازی است و به قصد جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز این تخریب صورت گرفته است. این خانواده مجوز ساخت خانه نداشتند و غیر قانونی آن را بنا کرده بودند.
هزینه درمان سوختگی را می‌دهیم و زمینی هدیه می‌کنیم!
اسماعیل موحدی‌نژاد، معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس هم در خصوص این حادثه گفت: ظاهراً پیش از این، چندین مرتبه به این خانواده تذکر داده شده بود که محل را ترک کنند زیرا در منطقه غیرمجاز ساخت و ساز انجام داده‌اند. این تاکید بر تخلیه محل، بیشتر برای امنیت خود این خانواده بود، زیرا در محلی ناامن که بستر رودخانه‌ای که مسیر آب‌های سطحی از شمال شرق به سمت دریاچه ۲۲ بهمن بود اقدام به ساخت این اتاقک کرده بودند.
موحدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید داشت که کسی در آن اتاقک زندگی نمی‌کرد و فقط یک چهار دیواری بوده است که تخریب شد، ادامه داد: در لحظات تخریب، زن ناگهان اقدام به خودسوزی کرد.
وی گفت: بلافاصله به بیمارستان منتقل شد ولی متاسفانه دچار ۱۸ درصد سوختی شده که بیشتر در دست چپ این زن است.
معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در ادامه در مورد اینکه آیا بعد از این حادثه شهرداری و وزارت مسکن و شهرسازی قصد جبران خسارت دارند یا خیر؟ گفت: طبق دستور شهردار، تکلیف شده که علاوه بر پرداخت تمام هزینه‌های درمان با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی زمینی به این خانواده اهدا شود.
واکنش شدید استاندار هرمزگان به حادثه تخریب منزل
زن سرپرست خانوار
فریدون همتی استاندار هرمزگان که برای سرکشی به وضعیت راه‌های شرق هرمزگان و بازدید از پروژه نفتی عظیم ملی در جاسک و سیریک به سر می‌برد، ساعتی قبل با اطلاع از اتفاق رخ داده در تخریب منزل یک زن سرپرست خانوار در بندرعباس توسط عوامل شهرداری و یگان حفاظت اراضی مسکن، ضمن تماس تلفنی فوری با شهردار بندرعباس، با انتقاد از این اقدام، بر برخورد جدی با عاملان این تصمیم نادرست و غیراصولی تاکید کرد.
وی همچنین عنوان کرد: این اقدام افکار عمومی را جریحه‌دار کرده و در حالی که می‌شد با برخورد و روش مناسب قانون را درست و صحیح اجرا کرد که متاسفانه، اوج بی‌تدبیری در این زمینه صورت گرفته و باید عاملان این تصمیم به‌شدت مورد پیگرد قرار گیرند.
استاندار در ادامه صحبت‌هایش هرمزگان گفت: هرچند اقدام غیرقانونی در تصرف اراضی ملی نباید صورت گیرد، اما نوع رفتار این چند مامور شهرداری و بی‌دقتی و بی‌تدبیری در این زمینه کاملاً مشهود بوده و چهره کارکنان شهرداری را خدشه دار کرده‌اند که بنده به جای عاملان این اتفاق از این خانواده و مردم عزیز عذرخواهی می‌کنم.
شهردار بندرعباس شبانه فراخوانده شد
بازرس کل استان هرمزگان با اشاره به تخریب منزل زن سرپرست خانوار هرمزگانی اظهار کرد: ساعاتی پیش و به محض اطلاع از موضوع، بازرسی کل استان با فراخواندن شبانه شهردار بندرعباس و عوامل دخیل در تخریب، اقدام به اخذ توضیح کرد.
رضا مختاری با تاکید بر این مسئله که با عوامل موضوع برخورد خوهد شد،افزود: با عوامل و مقصران موضوع بدون اغماض برخورد قانونی خواهیم داشت و این پرونده به صورت ویژه در دست بررسی است و تا حصول نتیجه به طور جدی و مستمر پیگیری خواهد شد.
بازرس کل استان هرمزگان همچنین گفت: درست است که تصرف اراضی ملی به صورت غیرقانونی مجاز نیست اما اقدامات باید به صورت قانونی و با رعایت جوانب انسانی و به دور از حادث شدن این‌گونه مسائل قانون انجام شود.
همچنین شهرداری بندرعباس با دستور استاندار ملزم شده تا ضمن دلجویی از این بانوی آبرومند و کودکان آنان، به شکل مقتضی این عمل نادرست را جبران کند و کمیته امداد نیز مشکل مسکن این زن و فرزندانش پیگیری و رفع کند.

print

پاسخی بگذارید