تاریخ: ۱۶:۵۵ :: ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
خبرنگار BBC در تهران به بررسی اوضاع ایران پس از تحریم ها پرداخت

خبرنگار سرویس جهانی شبکه «بی‌بی‌سی» در گزارشی درباره سفر به ایران و نظر مردم این کشور درباره تحریم‌های آمریکا تصریح کرد ایرانی‌ها آنقدرها هم درباره تحریم‌ها نگران نیستند.

سرویس سردبیری اقتصاد شمال:خبرنگار ارشد مسائل دیپلماتیک سرویس جهانی شبکه «بی‌بی‌سی» با سفر به ایران و حضور در بازار بزرگ تهران، نظر مردم این کشور را درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران را جویا شده است.

با نگاهی به گزارش ویدئویی «جیمز لاندیل» برای این شبکه غربی یک موضوع به روشنی قابل رویت است و آن، تاکید مردم ایران بر ایستادگی در برابر تحریم‌ها و خونسردی توام با توانمندی آنها در برابر فشارهای آمریکا است.

یک مرد میانسال ایرانی به خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی گفت: «ما برای بیش از ۳۵ سال است که مورد تحریم قرار گرفته‌ایم».

یک ایرانی دیگر هم درباره تحریم‌های آمریکا گفت: «ما می‌دانیم که چطور با تحریم‌ها مواجه شویم» و از نظر یکی دیگر از مردم ایران، این تحریم‌ها در قیاس با تحریم‌های گذشته آمریکا علیه ایران، جدید نیست و «چیزی تغییر نکرده است».

«جیمز لاندیل» در بخشی از این گزارش گفت: «ما برای فیلمبرداری به بازار بزرگ در تهران آمدیم، همانطور که می‌بینید، تجارت سرپا و سرزنده است، واقعا همه چیز هست، همه در حال فروش هر آنچه که فروشنده‌اش هستند از قبیل فرش و زیورآلات ارزان و بدلیجات، می‌باشند. اینجا به نظر می‌رسد که تجارت در حال رونق گرفتن است و شما نخواهید فهمید که این بخش از جهان تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد».

وی افزود: «البته اگر شما بیرون از این بازار (بازار بزرگ تهران) را نگاه و با تاجران صحبت کنید، شاهد برخی نگرانی‌ها خواهید بود».

یکی از ایرانی‌ها در پاسخ به سوال خبرنگار انگلیسی درباره این نگرانی‌ها گفت: «تجارت من در حال حاضر، سرعت کمتری از قبل دارد اما اگر تحریم‌ها وجود نداشت، سرعت تجارت من بیشتر می‌شد».

خبرنگار «بی‌بی‌سی» در ادامه گزارش خود از بازار تهران افزود: «به طور خاص فروشندگان فرش می‌دانند، مقادیر قابل توجهی از صادرات محصولات آنها به خارج از کشور، سخت‌تر خواهد شد. افراد دیگری هم هستند که درباره نوسانات نرخ ارز نگرانی دارند، ارز ریال در اینجا بالا و پایین می‌رود و این سبب نگرانی‌های واقعا زیادی می‌شود».

یکی از فروشندگان و فعالان فرش به این خبرنگار غربی گفت: «با توجه به تحریم‌ها، بهای (کالاها) تغییر می‌کنند و قیمت‌ها بالا می‌روند. ارزش تومان در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد نوسان پیدا کرده است».

«جیمز لاندیل» درباره مشاهدات و گفت‌و‌گوهایش با مردم ایران گفت: «اگر شما از مردم اینجا سوال کنید، شما چقدر درباره (تحریم‌های آمریکا و اثراتش) نگرانی دارید؟ آنها در حالی که به نشانه ناچیز شمردن تحریم‌ها شانه‌شان را تکان می‌دهند، در پاسخ می‌گویند که “می‌دانید موضوع چیست، ما قبلا هم از تحریم‌ها نجات یافتیم و احتمالا باز هم نجات خواهیم یافت”».

یک شهروند ایرانی به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: «اگر شما به اقتصاد ایران نگاه بکنید، ما در حال حاضر همه چیز تولید می‌کنیم و چیزهای زیادی را هم صادر می‌کنیم. ما خودمان نیازهایمان را برطرف می‌کنیم».

جیمز لاندیل در آخر گزارش خود می‌گوید: «در اینجا (در ایران) نوعی انعطاف‌پذیری و توانمندی توام با خونسردی وجود دارد و مردم آنقدرها هم نگران نیستند. آنها قدری دلواپس هستند اما آن‌قدر هم نگران نیستند».

انتشار این گزارش در حالی صورت گرفته که هفته گذشته خبرنگار شبکه «الجزیره انگلیسی» مستقر در تهران هم درباره «عزم ایران و چین» برای عبور از فشارهای ضد ایرانی آمریکا و «زمستان تحریم‌ها» گزارشی منتشر کرده بود.

منبع:فارس

print

پاسخی بگذارید