تاریخ: ۱۵:۱۸ :: ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
خسارت بیش از ۲۰ میلیارد تومانی  سیل به شرق مازندران

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران خسارت ناشی از سیل شرق مازندران به بخش کشاورزی را ۲۳۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که این برآورد در برگیرنده تمامی خسارت سیل هفته گذشته در شهرستان‌های ساری ، بهشهر و گلوگاه است.

حسین نگهدار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برآورد خسارت به وزارت جهاد کشاورزی و هیات دولت ارسال شده است و منتظر مصوبه دولت برای  تخصیص اعتبار تسهیلات بانکی کم بهره و بلاعوض به خسارت دیدگان هستیم.

وی با اعلام اینکه بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی شناسایی شده اند و آمادگی برای ثبت مشخصات خسارت دیدگان در سامانه جامع امداد و نجات دولت (سجاد) وجود دارد، گفت: همه مسئولان مازندران بویژه استاندار در تلاش هستند تا پرداخت هر چه سریع تر غرامت کشاورزان سیلزده محقق شود.

نگهدار بیشترین خسارت سیل اخیر  به بخش‌های زراعی ، باغی ، دامی ، آبزی پروری ، منابع طبیعی و تاسیسات و ساختمان‌های کشاورزی را مربوط به شهرستان های گلوگاه و بهشهر دانست و افزود که اندکی هم مربوط به شهرستان نکا است.

وی ادامه داد: سیل به تاسیسات زیربنایی بخش کشاورزی شامل سردهنه‌ها ، پل‌های بین مزارع ، کانال‌های آب زراعی و جاده دسترسی بین مزارع ، سامانه نوین آبیاری و ایستگاه پمپاژ خسارت وارد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران گفت : بارش شدید باران و وقوع سیلاب سبب شد تا چهار هزارو ۸۰۳ هکتار زمین کشاورزی و ۲۷۶ هکتار باغ خسارت وارد شود.

نگهدار به تلف شدن یکهزار و ۵۰ قطعه طیور ، ۲۰ راس دام سنگین ، ۲۷۵ راس دام سبک و ۷ هزار قطعه ماهی و ۷۳۰ کلنی زنبور عسل در این شهرستان‌های گلوگاه و بهشهر اشاره کرد و ادامه داد:  خسارت و غرامت به بهره برداران بخش کشاورزی مشمول بیمه از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت خواهد شد.

بارندگی شدید یازدهم آبان ماه که  شرق استان را فراگرفته بود  و طی چند ساعت بیش از ۱۴۰ میلی متر باران در شهرستان گلوگاه در شرقی ترین نقطه مازندران بارید، سبب جاری شدن سیلاب و خسارت به زیرساخت ها ، اراضی کشاورزی و آبگرفتگی تعدادی خانه در مناطق روستایی و شهری شد.

طبق اعلام رسمی دراین سیلاب سه واحد تخریب شد، ۳۰ واحد خسارت بالای ۵۰ درصد دیده است و ۶۰ میلیارد  ریال هم  به راه‌ها و ابنیه فنی این منطقه خسارت وارد کرد.

print

پاسخی بگذارید