گروه: اجتماعی
تاریخ: ۲۰:۲۹ :: ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خطر کارخانه بازیافت زباله شرق گلستان برای سلامت ساکنان آزادشهر

کارخانه بازیافت زباله آزادشهر اگرچه برای دفن بهداشتی و بازیافت طلای کثیف هفت شهر شرق گلستان مورد نیاز است اما کم توجهی به مشکلاتی مانند انتشار بوی بد و نفوذ شیرابه‌ زباله به سفره آب زیرزمینی، سلامت مجاوران این سایت بازیافت را با خطر مواجه خواهد کرد.

هدف از راه‌اندازی سایت بازیافت شرق گلستان، جمع آوری و بازیافت زباله آزادشهر، رامیان، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه واقع در زمین هشت هکتاری دفن زباله آزادشهر بود اما با گذشت ۱۵ سال از راه‌اندازی این سایت، مردم ساکن پیرامون این مرکز به دلیل برخی مشکلات مانند استمرار پخش بوی بد زباله از فعالیت آن ناراضی هستند.

بوی تعفن ناشی از دپوی روزانه حدود ۳۰۰ تن زباله که از شهرها و روستاهای شرق گلستان به سایت بازیافت زباله آزادشهر منتقل می‌شود، علاوه بر مردم این شهر ۵۰ هزار نفری، اهالی روستاهای همجوار و نیز شهروندان نگین شهر را نیز آزار می‌دهد.

خطر نفوذ شیرابه‌ زباله‌ها به منابع آب زیر زمینی و اراضی زراعی اطراف، از دیگر نگرانی‌ مردم و مسوولان آزادشهر است.

جانمایی نادرست سایت بازیافت زباله آزادشهر سبب شد ۲۳ اردیبهشت امسال دادستان عمومی و انقلاب این شهر دستور پلمب ۱۰ روزه این سایت را به دلیل انتشار مستمر بوی ناشی از دفن غیربهداشتی زباله و احتمال ایجاد خطر و تهدید سلامتی شهروندان صادر کند.

این مقام قضایی گفته بود که مراجعه مکرر شهروندان برای تعیین تکلیف این مشکل و خلف وعده مدیران شهری برای از بین بردن یا کاهش بوی نامطبوع، دلیل اتخاذ این تصمیم بود.

هادی هاشمیان رییس کل دادگستری گلستان همان زمان در جلسه رسیدگی به مشکل بوی نامطبوع سایت دفن زباله آزادشهر به استانداری یک ماه مهلت داد این مشکل را برطرف کند.

در همین جلسه، معاون عمرانی استاندار گلستان از اختصاص ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع مشکلات سایت زباله آزادشهر خبر داده و گفته بود که تا پایان خرداد بخشی از سایت که احتمال داده می‌شود منشا بوی نامطبوع باشد با بستری از خاک پوشانده و درختکاری می‌شود.

میرمحمد غراوی افزوده بود که همزمان با رفع مشکلات گودال دفع سایت زباله، ساخت بخش جدید دفن استاندارد زباله و جمع‌آوری شیرابه‌ در سایت زباله آزادشهر آغاز خواهد شد.

چند هفته بعد از این جلسه در خرداد ۹۹ عملیات بهینه‌سازی سایت پسماند زباله آزادشهر با ساخت لندفیل (چاله خاک) جدید برای حل مشکل دفع شیرابه زباله‌ها و رفع بوی نامطبوع با اعتبار۲۰ میلیارد ریال آغاز و مقرر شد در ۶ ماه به بهره‌برداری برسد.

با وجود اقدامات انجام شده به نظر می‌رسد، مشکل بوی نامطبوع سایت بازیافت زباله آزادشهر و خطر شیرابه زباله‌های آن همچنان مردم منطقه را آزار می‌دهد.

چند روز قبل نماینده مردم شهرستان‌های رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی به مسوولان متولی بویژه سازمان پسماند گلستان نسبت به مشکات این سایت اخطار داد و گفت که جان ۲۵۰ هزار نفر از مردم منطقه در خطر است.

غلامعلی کوهساری با اشاره به فعالیت ۱۵ ساله سایت پسماند زباله آزادشهر و تکمیل شدن ظرفیت هشت هکتاری آن، افزود: به سبب جانمایی نادرست این سایت و با وجود تذکرات فراوان، مسوولان پسماند گلستان بی‌توجه به این مسائل، جان ۲۵۰ هزار نفر از مردم شهرها و روستاهای منطقه مانند نگین شهر، گنبد و مینودشت را به خطر انداخته‌اند.

وی با تاکید برضرورت ورود سازمان محیط زیست و دستگاه‌های نظارتی به مشکلات سایت بازیافت زباله آزادشهر، اضافه کرد: ورود شیرابه زباله‌ها به منابع آب‌های زیرزمینی از مشکلات و تهدیدات اصلی این سایت است که تاکنون برای حل آن اقدامی انجام نشده است.

درهمین پیوند رییس شورای اسلامی شهر آزادشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود پیگیری‌های مکرر و انعکاس اعتراض و گلایه مردم منطقه نسبت به بوی متعفن سایت زباله و خطر شیرابه‌های آن به مسوولان هنوز اقدام خاصی برای رفع این مشکلات یا انتقال سایت به مکانی دیگر صورت نگرفته است.

عباس جهانتیغ افزود: این سایت در فاصله ۹۰۰ متری شهر آزادشهر واقع است که بوی نامطبوع آن مردم این شهر و شهروندان نگین شهر و نیز روستاهای همجوار آن را آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر بوی نامطبوع، معضل شیرابه زباله‌های سایت بازیافت زباله آزادشهر و نفوذ آن در منابع آبی و زمین های زراعی تهدید جدی برای سلامت عمومی است.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که مشکل بوی نامطبوع و شیرابه سایت زباله آزادشهر تا ۲ هفته آینده برطرف خواهد شد.

محسن سمیعی افزود: عملیات ساخت چاله جدید با ورق ژئوممبران و لوله گذاری برای حل مشکل دفع شیرابه‌ زباله‌های غیربازیافتی در سایت آزادشهر که از خردادماه امسال شروع شد، به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده است.

وی اعتبار اجرای این پروژه با هزینه خرید زمین آن را حدود ۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

سمیعی با رد خطر آلودگی آب‌های زیرزمینی به‌واسطه نفوذ شیرابه زباله‌های سایت آزاشهر گفت: شرکت‌های آب و فاضلاب و مراکز بهداشت به صورت مستمر بر کیفیت آب شرب روستاها و شهرها نظارت دارند و تاکنون گزارشی از آلودگی آب این شهرها ناشی از نفوذ شیرابه زباله گزارش نشده است.

وی ادامه داد: با افتتاح لندفیل سایت بازیافت زباله آزادشهر، شیرابه زباله‌ها از طریق لوله در مخزنی جمع آوری و برای تصفیه به سایت بازیافت زباله آق قلا منتقل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان همچنین از پیش بینی ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع وزارت کشور برای بازسازی کارخانه قدیمی بازیافت سایت زباله آزادشهر خبر داد و گفت: با تخصیص این اعتبارات دستگاه‌های صنعتی مدرن در این سایت نصب خواهد شد.

وی افزود: سازمان مدیریت پسماند گلستان طی ۱۵ سال گذشته ده‌ها میلیارد تومان برای سایت بازیافت زباله آزادشهر هزینه کرده و انتقال آن به مکان دیگر منطقی نیست.

مدیرعامل سازمان پسماند گلستان همچنین گفت: قرار است یک شرکت خارجی با مشارکت طرف ایرانی برای تولید برق از زباله در سایت آزادشهر سرمایه‌گذاری کند که پرونده آن در وزرات کشور درحال بررسی است.

به گفته وی، درحال حاضر از حجم ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن زباله ورودی به سایت آزادشهر، ۴۰ درصد آن به صورت بهداشتی دفن و بقیه بازیافت و تبدیل به کود کمپوست می‌شود.

هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه با مجموع جمعیت تقریبی ۹۰۰ هزار نفر در شرق استان گلستان واقع هستند که زباله‌های تولیدی آنها روزانه به سایت بازیافت آزادشهر منتقل می‌شود.

print

پاسخی بگذارید