تاریخ: ۱۵:۵۶ :: ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
خوش آمد گلستان به سرمایه گذاران

مسئولان گلستانی همواره این استان را مکان خوبی برای سرمایه گذاری عنوان می کنند و می گویند حمایت های لازم را از سرمایه گذران صورت  خواهند داد  گلستان با وجود قابلیت های ترانزیتی مناسب می تواند گزینه خوبی برای مهاجرت سرمایه گذاران باشد

سرویس سردبیری اقتصاد شمال: ایرنا در گزارشی به وضعیت واحد های صنعتی و امتیازات اقتصادی این استان پرداخته است که می خوانیم:

استان گلستان با وسعت بیش از ۲۰هزار کیلومترمربع واقع در شمال کشور، ظرفیت های بالقوه بسیاری برای جذب سرمایه گذار در حوزه های مختلف دارد و در سال های اخیر با تامین زیرساخت ها فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری با همکاری دستگاه های فراهم شده است.

تولید سالانه پنج میلیون تن محصولات کشاورزی، وجود هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا و جاذبه های بیش شمار در حوزه طبیعی، تاریخی، فرهنگی، هنری و ورزشی، هم مرز بودن گلستان با کشور ترکمنستان و فراهم بودن زمینه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق زمینی و ریلی، وجود افزون بر ۱۰۰ کیلومتر ساحل خزر و نزدیک بودن با بنادر بهشهر و نوشهر در مازندران از جمله این فرصت ها است.
همچنین فعالیت گمرک اینچه برون در شرق گلستان و در مرز ترکمنستان، وجود فرودگاه بین المللی گرگان و کلاله، فعال بودن ۲۳ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه اقتصادی اترک، همراهی بانک های عامل در پرداخت وام به متقاضیان سرمایه گذاری از دیگر ظرفیت های بالقوه و زیرساختی است که زمینه جذب سرمایه گذار را برای بهره گیری از امکانات فراهم شده در استان دوچندان می کند.
در این پیوند استاندار گلستان در جمع فعالان اقتصادی گفت: طی یک سال و نیم اخیر بیش از دو سوم وقت و برنامه ها را در حوزه رونق اقتصادی، جذب سرمایه گذار، کارآفرینی و ایجاد فرصت شغلی با همراهی دستگاه های مرتبط استان گذاشته ایم.
سیدمناف هاشمی افزود: از جمله رهاوردها نیز کسب رتبه دوم کشور در رونق تولید بعد از استان البرز، همکاری بانک های عامل در ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران، بازگشت دوباره ۴۰ واحد صنعتی به چرخه تولید، جذب اعتبارات مطلوب از محل های مختلف از جمله در رونق حوزه روستایی و کاهش حدود ۴ درصدی نرخ بیکاری استان از ۱۲٫۱ درصد میانگین کشوری بوده است.
وی همچنین تاکید کرد که برای دستیابی به توسعه همه جانبه ضرورت دارد دستگاه ها بیش از گذشته فعالیت داشته و برای توسعه و جبران عقب ماندگی های اقتصادی و توسعه ای استان اقدام کنند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز از رشد ۱۰۰ درصدی صدور پروانه بهره برداری صنعتی درسال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: از ابتدای امسال میزان صدور پروانه بهره برداری برای متقاضیان سرمایه گذاری در استان به دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
حسینقلی قوانلو اضافه کرد: با پیش بینی پنج هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی در سال جاری برای استان، این رقم با اجرای طرح ‘شورابه’ و بهره برداری از کارخانه ویتامین ‘ای’ همزمان با گرامی داشت دهه فجر انقلاب اسلامی، محقق خواهد شد.
وی کاهش حدود چهار درصدی نرخ بیکاری در پی رشد سرمایه گذاری صنعتی و صادرات کالا، افزایش ۱۰٫۵ درصدی منابع بانکی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، بازگشت ۲۰ واحد صنعتی تعطیل به چرخه تولید با بهره مندی از تسهیلات رونق تولید و ایجاد ۴۰۰ شغل را از جمله اقدام های به ثمر نشسته در راستای استقبال از سرمایه گذاری در استان برشمرد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان نیز اظهار داشت: جدای از ۳۵۷ طرح در دست ساخت، ۲۳ طرح صنعتی با سرمایه گذاری ۷۶۳ میلیارد ریال بهره برداری و برای ۴۴ نفر در نیمه نخست امسال شغل ایجاد شده است.
حجت الله خلیل زاده گفت: همچنین از ابتدای امسال ۶۲ فقره قرارداد به مساحت ۲۹ هکتار برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان بسته شد.
وی همچنین از فراهم بودن زمینه جذب سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی اترک با وسعت یکهزار و هشت هکتار واقع در شمال استان خبر داد و گفت: اکنون ۲۵۰ هکتار از این منطقه برای جذب سرمایه گذار با ایجاد زیرساخت های آب، برق، مخابرات و گاز آماده شده است.
به گفته وی، تاکنون در این منطقه بیش از ۱۵ قرارداد با سرمایه گذاران برای ایجاد واحد تولیدی منعقد شده که یک واحد آن فعال و دو واحد در دست ساخت است.
خلیل زاده، واگذاری زمین در سطح ۲۰ هکتار برای جذب سرمایه گذار در ناحیه صنعتی گُمیشان در شمال غرب استان را نیز یکی از فرصت های سرمایه گذاری در حوزه فرآوری شیلات و آبزیان بیان کرد.
طبق گزارش شرکت شهرک های صنعتی، گلستان ۲۳ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی اترک را برای سرمایه گذاری آماده کرده که تا پایان شهریور امسال ۷۳۶ واحد در این بخش ها با سرمایه گذاری هشت هزار و ۳۰۸ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۱۳ هزار و ۵۱۹ نفر به بهره برداری رسیده است.
واحدهای فعال در شهرک ها و نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی اترک استان، ۲۷ درصد دربخش شیمیایی، ۲۵ درصد در حوزه صنایع غذایی و آشامیدنی، ۱۶ درصد در بخش فلزی، ۹ درصد سلولزی، هفت درصد دربخش کانی غیرفلزی، چهار درصد در بخش برق و الکترونیک و نساجی و خدمات فعال هستند.
استان گلستان طبق سرشماری نفوس ومسکن سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت را در ۱۴ شهرستان جای داده و اقتصاد ساکنان آن بویژه در مناطق روستایی بر پایه کشاورزی استوار است.
همچنین در استان گلستان حدود یکهزار واحد صنعتی فعال بوده که بیشتر در حوزه صنایع کوچک فعالیت دارند.

print

پاسخی بگذارید