تاریخ: ۱۶:۰۳ :: ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
دردسر طلای کثیف برای چالوسی ها

نبود صنعت استفاده از فواید زباله ها و ناکافی بودن اطلاعات بهره وری از پسماند ها در مازندران همگام با دیگر نقاط کشور معضل چگونگی دفن زباله را برای مازندرانی ها دو چندان ساخته است و به سبب ورود گردشگر فراوان به نقاط گردشگری این استان شهرهای گردشگر پذیر گرفتار دردسرهای این طلای کثیف هستند که چالوس هم از آن مستثنی نیست خبرنگار محلی ایرنا به این معضل پرداخته است که می خوانیم :

سرویس سردبیری اقتصاد شمال: تبعات سوء ناشی از جمع آوری، حمل و دفن سنتی و غیربهداشتی زباله شهرستان چالوس معضلی که سالهاست محیط زیست و سلامت ساکنان ۵ روستای منطقه پلهم کتی را به خطر انداخته، ضرورت چاره اندیشی در این زمینه را دو چندان کرده است.

 اکنون در فصول غیرگردشگری تولید زباله به طور میانگین مقدار۱۲۰ تن است و در دیگر فصول این مقدار به ۲ برابر افزایش می یابد و بنا بر اعلام مسئولان بهداشتی و نیز گزارش های مردمی نحوه جمع آوری، حمل و دفن زباله در این شهرستان در عرصه جنگلی منطقه ‘پلهم کتی ‘ کاملا به شکل سنتی و غیر بهداشتی است.
فاجعه بارتر از وضعیت موجود آن اینکه در پیرامون محل دفن زباله حدود ۵ روستا وجود دارد که بوی نامطبوع، متعفن و حتی سرریز شیرابه های آن ساکنان این روستاها را کلافه کرده است.
جمعی از ساکنان این روستاها و شهروندان مسیر حمل زباله از چشم پوشی مسئولان ذیربط نسبت به خطرات و پیامدهای سوء ناشی از جمع آوری، حمل و دفن نادرست و غیربهداشتی زباله در این شهرستان انتقاد دارند.
یکی از اهالی روستای ‘سینوا’ از توابع بخش مرکزی چالوس در این باره گفت: در پیرامون محل دفن زباله ، روستاهای ‘سینوا’ ، ‘سینوا چشمه ‘ ، ‘طلا جو ‘ ، ‘دارکلا’ و ‘ شهرآرا ‘ قرار دارد و ساکنان این روستاها از آثار زیانبار و تهدیدزای زباله مانند بوی تعفن ، حشرات و حتی سرریزشیرابه های آن کلافه شده اند.
عبدالرضا زال نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اغلب اهالی این روستاها در فصل تابستان هم ناگزیرند پنجره خانه هایشان را براثر بوی نامطبوع زباله ببندند و با اینکه بارها این مشکل به اطلاع مسئولان ذیربط رسانده شد ولی تاکنون مشکل آنها به طور اساسی حل نشده است.
وی گفت: آثار مخرب زباله فقط سلامت روستائیان اطراف آن را مورد تهدید قرار نداده بلکه بسیاری از گونه های جنگلی نیز در این منطقه از بین رفته و حتی آتش سوزی های متعدد زباله بخش عمده ای از جنگل های این منطقه را سوزانده است.
زال نژاد افزود: در سال های گذشته چندین بار اهالی این روستاها مسیر آمد و شد خودروهای حمل زباله را بستند ولی با وجود وعده مسئولان برای حل این مشکل، تاکنون بدون نتیجه بوده است.
شهروند دیگری از خیابان آیت الله غفاری چالوس نیز گفت: پرسه زدن حیوانات موذی نظیر موش ها در محیط شهر و حتی پیرامون خانه های شهروندان ضمن آنکه باعث رعب و وحشت میان شهروندان این منطقه شده بلکه این وضعیت حاد می تواند عامل تهدید کننده برای سلامت مردم باشد.
علیرضا پاشا افزود: نکته دیگر آنکه شهروندان به هنگام آمد و شد از خیابان های این شهر بوی تعفن را کاملا حس می کنند و به نظر می رسد متولیان امر در شستشوی سطل های تعبیه شده در حاشیه معابر اصلی و فرعی و نیز مخزن های پیش بینی شده برای انداختن زباله داخل آن چشم پوشی می کنند.
این شهروند چالوسی گفت: درصورتی که زباله ها به موقع جمع آوری،حمل و دفن شود و از طرفی هم شهرداری نسبت به شستشوی معابر اصلی و فرعی اقدام کند و در کنار آن عملیات گندزدایی و آهک پاشی مسیرهایی نظیر آبراه ها در سطح شهر انجام دهد شهروندان کمتر از چنین وضعیتی آسیب می بیند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس نیزدراین باره گفت: نحوه جمع آوری، حمل و دفن زباله در این شهرستان کاملا به شکل سنتی و غیربهداشتی است و این معضل موضوع تازه ای نیست.
دکتر حدیث گردکلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارها این موضوع در نشست های مختلف حتی کارگروه مدیریت پسماند مطرح و حتی راهکارهای اساسی برای کاهش آثار زیانبار و مخرب زباله ارائه شد اگرچه مسئولان ذیربط اقدامات خوبی هم دراین حوزه انجام داده اند ولی اساسی نیست.
وی اظهار داشت: شهروندان و روستائیان از وضعیت نامطلوب جمع آوری و دفن غیربهداشتی زباله گزارش های فراوانی به کارشناسان این نهاد ارائه داده اند و از پرسه زدن موش ها، سرریز شیرابه زباله به هنگام حمل آن از داخل خودروها یا مخزن های زباله در سطح خیابان ها گله دارند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس گفت: زباله اگر به درستی جمع آوری، حمل و دفن نشود طبیعتا می تواند عامل تهدید کننده علیه بهداشت عمومی باشد و مسئولان ذیربط باید در این حوزه پاسخگو باشند و اگر چشم پوشی شود بنا برقانون مدیریت پسماند مجازات خواهند شد.
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر چالوس نیز یکی از راهکارهای اساسی حل این معضل را راه اندازی نیروگاه زباله سوز نوشهر ذکر کرد و گفت: هرچند از سال گذشته برای کاهش خسارت های زیانبار و مخرب دفن سنتی زباله گام های اساسی شهرداری این شهر برداشته ولی رهگشا نیست.
صابر سام دلیری در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: البته برای پیشگیری از سرریز شیرابه ها ضمن احداث کانال های زهکشی هم چنین چندین حلقه چاه نیز در محل دفن زباله حفر شد به نحوی که دیگر شیرابه ها سرریز نمی شود.
این عضو شورای اسلامی شهر چالوس گفت : نکته دیگر آنکه باید فرهنگ سازی شود تا شهروندان زباله کمتری تولید کنند و طرح جدا سازی زباله از مبدا نیز از مهم ترین اقداماتی است که با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری از ماههای پیش در این شهر شاهد آن هستیم .
تلاش های خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با شهردار چالوس با وجود تماس های مکرر تا زمان مخابره خبر بدون نتیجه مانده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس هم با اشاره به حجم انبوه زباله و پاسخگو نبودن زمین برای دفن آن گفت که هم اکنون جمع آوری ، حمل و تلنبار شدن زباله در این منطقه بحران زا شده و باید مسئولان ذیربط در این زمینه چاره اندیشی کنند.
ابوالقاسم محمدپور افزود : در این فصل مقدار تولید زباله مقدار ۱۲۰ تن و در فصول گردشگری این رقم به ۲ برابر افزایش می یابد که کاملا به شکل سنتی جمع آوری، حمل و بدون رعایت موازین زیست محیطی و بهداشتی در منطقه جنگلی ‘پلهم کتی ‘ تلنبار شده است.
پیش از این مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران در گزارشی اعلام کردند زمینی که برای دفن زباله در این منطقه واگذار شده مساحت آن حدود پنج هزار مترمربع بوده و به علت سرریزشدن شیرابه و افزایش حجم زباله متاسفانه به حدود ۵۰۰ هکتار از جنگل های پیرامون آن نیز آسیب رسانده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس با اشاره به وضعیت فاجعه بار محل دفن کنونی زباله و آلودگی های زیست محیطی براثر دود متصاعد شده و سرریز شیرابه های ناشی ازآن در این شهرستان، گفت: چنین وضعیتی با نارضایتی های مردمی و مسئولان اداراتی مانند بهداشت و درمان، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه همراه بوده است.
محمدپور افزود: با اینکه برای حل این معضل نشست های متعددی در کارگروه مدیریت پسماند برگزار و حتی تصمیمات خوبی هم گرفته شد تا بتوان از وجود سرمایه گذار بخش خصوصی این وضعیت بحرانی را به طور اساسی ریشه کن کرد ولی تاکنون این پیگیری ها نتیجه ای نداشت.
محمدپور افزود: در ۲ سال گذشته قرار بود سیستم بیوگاز با همکاری سرمایه گذار خارجی در مکانی به گستره حدود یک هکتار در منطقه ‘پل ذغال ‘ مرزن آباد چالوس راه اندازی شود متاسفانه سرمایه گذار بنا به دلایلی از ادامه همکاری انصراف داد و استقبال نکرد.
وی اظهار داشت: اگرچه برای ساماندهی مکان دفن زباله اقداماتی مانند فنس کشی، احداث کانال زهکشی با هدف پیشگیری از سرریز شیرابه ها و نیز عملیات بازیافت با همکاری بخشداری و شهرداری هچیرود انجام گرفته ولی اساسی نیست.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس ابراز امیدواری کرد که با نامه نگاری های انجام گرفته با مسئولان استانی و محلی به زودی نیروگاه زباله سوز نوشهر که با هدف امحای زباله شهرستان های کلاردشت، نوشهر و چالوس در حال احداث است به زودی به بهره برداری برسد و این معضل دیرینه برای همیشه حل گردد.
نیروگاه زباله سوز واقع در منطقه پلنگ چال که از سال ۱۳۹۰ به گستره حدود ۲ هکتار عملیات ساخت آن آغاز شد و قرار بود فازیک آن در سال ۹۳ به پایان برسد اما چنین نشد و براساس اعلام نماینده شرکت تدبیر، توسعه و سلامت مجری این طرح در ۲۲ بهمن ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید
این طرح پس از اجرای کامل ظرفیت سوزاندن مقدار ۲۵۰ تن زباله و تولید انرژی برق به ظرفیت حدود ۲٫۵مگاوات در طول روز دارد.
براساس آمار از منابع رسمی ، هم اکنون ۴۲ واحد بزرگ دفع زباله به وسعت ۳۰۰ هکتار درجنگل های شمال وجود دارد که روزانه به طور متوسط حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله در این مناطق تخلیه می شود.
شهرستان چالوس با جمعیتی دستکم ۱۳۰ هزار نفر در تمامی فصول به ویژه نیمه نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست.

print

پاسخی بگذارید