تاریخ: ۳:۲۱ :: ۱۳۹۷/۱۱/۱۷

ماجرا چیست!؟ درآیین رونمایی از ۱۲ جلدکتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک که‌ صبح سه شنبه-۱۶بهمن- به همت اداره کل اطلاعات مازندران در بوستان ولایت ساری برگزار شد

ایرج نیاز آذری :اگر برای بیان اهمیت جمهوری اسلامی و ضرورت گرامی داشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی یک پیام توجیهی لازم بود وزیر فرهیخته اطلاعات دولت تدبیر وامید جناب دکترعلوی با سعه صدرو مدیریت صحنه این نقش را بخوبی ایفا وعملی کرد.
اما ماجرا چیست!؟ درآیین رونمایی از ۱۲ جلدکتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک که‌ صبح سه شنبه ۱۶بهمن به همت اداره کل اطلاعات مازندران در بوستان ولایت ساری برگزار شد.

در اواخر سخنرانی دکترعلوی وزیر اطلاعات یکی از مدعوین مراسم (فعال سیاسی استان) نسبت به جریان نفوذ در دستگاه های دولتی وبرخی روابط ناسالم سیاسی هشدارداد و معترض شد و با انتقاداز وزیر اطلاعات دقایقی نسبتا طولانی یکی از مراسم های مهم استان مازندران را به حاشیه برد و باچالش مواجه ساخت.
جدا ازمحتوا، روش وشیوه انتقاد این فعال سیاسی و زمان نشناسی ایشان والبته ضرورت بررسی ابعادمختلف ادعایی نامبرده، اما سعه صدر و پاسخ وزیر اطلاعات انگیزه نگارنده برای ادامه نوشتار است.

اگربخواهیم یک مقایسه تطبیقی یا تصویری عینی بین ساواک و سایر نظام های امنیتی با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ارائه نمایم همین دیالوگ حاشیه ساز و پاسخ محترمانه وزیر کفایت می کند که چرا انقلاب کردیم و تفاوت انقلاب ما و رژیم شاهنشاهی چه بود؟
جمهوری اسلامی که مرهون ایثارو مجاهدت انقلابیون و خون بهای شهیدان گلگون کفن می باشد‌ چنان آرامشی درعرصه های عمومی و سیاسی فراهم کرد که یک فعال سیاسی با شهامت و بدون لکنت زبان در یک مراسم رسمی ودرحضور صدها نفر ورسانه های آنلاین به وزیر اطلاعات کشور اعتراض می کند و درمقابل وزیر محترم با سعه صدر به سخنان فرد معترض گوش می دهد و سپس بامطالبی ارشادی مواضع نظام اسلامی رابرای حضار بازگو می نماید.

به اعتقاد نگارنده این سطور پاسخ ومدیریت تعاملی وزیراطلاعات دولت تدبیر وامید دراین حادثه چند پیام داشته است. اولین پیام لزوم سعه صدر در برابر معترضین و مخالفان، دومین پیام مهارت گوش دادن وپاسخگویی وزیر در یک مراسم رسمی، سومین پیام ابتکارعمل وزیر برای جنجالی نشدن و حاشیه نرفتن مراسم و از همه مهمتر مردمی بودن نماد(وزیر) وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بود.‌

سعه صدروزیر اطلاعات به معنای تایید سخنان یا زمان نشناسی فرد معترض مراسم مذکور نیست چرا که مهمان نوازی و اهمیت مراسم دهه فجر ایجاب می کرد حرمت میهمان که از شخصیت های ارزشمند نظام بود و بخصوص مراسم باشکوه دهه فجر ارج گذاشته می شد و فرد معترض در پایان مراسم یا فرصتی دیگر تذکر اعتراضی یا انتقادی خویش رامطرح می کرد.‌

حاشیه مراسم مذکور ازسویی بیانگر اهمیت آموزش وفرهنگ سازی برای نقادی وگفتگو، و افزایش مهارتهای ارتباطی کنشگران سیاسی بوده وازدیگر سو ضرورت فراهم نمودن نشست هایی برای بیان صریح و رو در روی انتقادات و پیشنهادات می باشد.

در پایان با تشکر از مجاهدت ومساعی متعهدانه ایثارگران گمنام عرصه آرامش و امنیت کشور وضمن عذرخواهی از وزیر محترم اطلاعات، سعه صدر و تدبیر ایشان را شایسته تقدیر و درس آموزی برای تمامی کارگزاران نظام وکنشگران سیاسی می دانم واز دوستان آگاه و ناآگاه انتظارداریم در بیان انتقادیا اعترض زمان شناس بوده، حرمت مراسم انقلاب واستان را فدای معرفی خود وطرح مسائل حاشیه ای نکنند!

* روزنامه نگار وفعال فرهنگی اجتماعی

print

پاسخی بگذارید